LEGO City Undercover Review

maandag, 08 april 2013 om 20:15
LEGO games zijn niet meer weg te denken uit de huidige industrie. Bijna iedere grote franchise wordt onderworpen aan een LEGO transformatie. Voordat LEGO bekende licenties aandeed, verschenen er een paar open wereld games onder de naam LEGO Island. De wat oudere gamer zal misschien nog herinneren hoe cool het was om met skateboarder Pepper Roni door de originele straten van LEGO City te skaten. Net als zoveel franchises tegenwoordig keert LEGO terug naar zijn roots in de vorm van LEGO City Undercover voor de Wii U. Maar weet deze terugkeer net zulke onvergetelijke herinneringen te creëren?
Ondanks de gelijkenis staat LEGO City Undercover los van LEGO Island. We nemen de controle over een nieuw personage, krijgen een nieuwe slechterik voorgeschoteld en LEGO City is niet meer te herkennen. Aanpassingen die nodig waren om de game te updaten naar de huidige maatstaven. Het nieuwe hoofdpersonage heet Chase McCain. Chase is een van de betere agenten in LEGO City maar heeft een grote fout gemaakt waardoor hij de stad moest ontvluchten. Jaren later komt hij terug wanneer de grootste slechterik van de stad, Rex Fury, is ontsnapt. Je raadt het al, het is aan jou om Fury weer terug achter de tralies te krijgen.
Door zelf de rol van agent op je te nemen wordt de vergelijking met de meest voor de hand liggende franchise – Grand Theft Auto – meteen wat zwakker. Niemand kan ontkennen dat de gameplay van LEGO City Undercover veel wegheeft van GTA, maar de omgekeerde rollen zorgen voor de nodige verschillen. Met het politiekorps tot je beschikking hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken dat er zwaailichten achter je verschijnen bij ieder dingetje dat je verkeerd doet. Het agentschap zorgt er ook voor dat je talloze vijanden in de boeien slaat in plaats van ze steenkoud te vermoorden. Het blijft immers toch een LEGO game.
Een personage, zeven vermommingen
Je zult het verhaal echter niet enkel doorlopen als lid van het politiekorps. De game draait helemaal om de verschillende vermommingen die je kunt vrijspelen. Met maar één hoofdpersonage kun je niet wisselen tussen personages, iets wat standaard is in andere LEGO games. Daarom kan Chase zichzelf vermommen als onder andere een dief, astronaut en boer. Ieder outfit heeft zijn eigen functies. Zo kan Chase verkleed als brandweerman vuurtjes blussen en kan hij als mijnwerker dynamiet gebruiken om constructies op te blazen. Alle mogelijkheden zijn nodig om je doel te bereiken dus zul je vaak wisselen tussen de vermommingen. Gelukkig gaat dit allemaal heel gemakkelijk.
Super Bricks verzamelen
De vermommingen zul je wel eerst moeten vrijspelen door het verhaal te volgen. Het gigantische LEGO City verkennen is dan ook af te raden totdat je wat verder gevorderd bent in het verhaal. Veelal loop je namelijk vast op een punt omdat je een vermomming nodig hebt om een obstakel te overwinnen. De eerst vrijgespeelde outfit is wel degene die het meest gebruikt wordt, dus op die manier kun je toch al een hoop verkennen. Het doel van de verborgen uitstapjes in LEGO City is het verzamelen van Super Bricks.
Super Bricks vind je daadwerkelijk overal door de stad verspreid. Ieder object dat je vernietigt valt uit elkaar in een tiental LEGO blokjes. Dus behalve de miljoenen LEGO muntjes kun je nu ook echte blokjes verzamelen. Deze heb je hard nodig want door het spel verspreid vind je tientallen Super Builds. Op deze plekken kun je zelf constructies plaatsen die uit duizenden LEGO blokjes bestaan. Denk aan een helipad of een kermisattractie. Deze grote projecten worden in rap tempo in elkaar gezet en dat ziet er indrukwekkend uit. Als er voor je ogen blok voor blok een gigantische brug verschijnt, kun je niet anders dan onder de indruk zijn voor de massieve grootte van het ding. Maar om genoeg van die Super Bricks te verzamelen is het dus praktisch als je eerst het verhaal doorloopt. Gelukkig is dat totaal geen vervelende taak.
Humor van de bovenste plank
Het verhaal zit zoals we mogen verwachten van een LEGO game barstensvol humor. De karakters maken in de tussenfilmpjes steeds grapjes waarbij vaak referenties worden gemaakt naar bekende media. Je zult met plezier toekijken en luisteren naar de kleurrijke karakters die het verhaal vertellen. En als je daarmee niet aan je trekken kunt komen dan is er altijd nog de slapstick komedie. Zelfs het meest serieuze gesprek wordt opgeleukt door iets volkomen willekeurigs waarmee je aan het lachen gebracht wordt. Voor de beste beleving is het aan te raden om de game in te stellen op de Engelse taal. In het Nederlands klinken de personages ontzettend overdreven en geforceerd. Wellicht leuk voor de kids, maar voor de oudere gamer eerder een irritatiepunt.
Lange laadtijden
Als we dan toch aan het klagen zijn dan is er nog wel het een en ander op te merken aan LEGO City Undercover. Het meest vervelende zijn de laadtijden. Voordat je een missie begint, kun je rekenen op laadtijden die soms wel tegen de minuut aanliggen. Langer dan acceptabel is. Het positieve is dan weer dat missies wel altijd minimaal een half uur duren en in de missies zelf is geen enkel laadscherm aanwezig wanneer je van de ene plek naar de andere gaat. Ook in LEGO City zelf word je nergens tegengehouden met een wachttijd. Maar dan nog zijn de aanwezige laadtijden zeker een storende factor.
Gegarandeerde brokkenpiloot
Een wat minder storend feit, maar nog steeds een minpunt, is de manier waarop voertuigen reageren. Alles dat op wielen rijdt, is moeilijk te besturen. Auto’s slippen al bij de geringste beweging en het is echt even wennen voordat je simpelweg rijden onder de knie hebt. Wanneer je de techniek in de vingers hebt, is het wel erg cool om door LEGO City te toeren. De stad is immens groot. Na vijftien uur spelen ontdek je nog steeds nieuwe plekken vol geheimen. Het feit dat het mogelijk is om op een dinosaurus te rijden is er uiteraard ook een dat van ons twee duimpjes omhoog krijgt. De grote stad neemt wel wat pop-up problemen met zich mee. Dit gebeurt gelukkig wel altijd op gepaste afstand en dus zonder dat er opeens een auto voor je neus opduikt.
Geen co-op een gemis?
LEGO games staan erom bekend dat ze een bijna perfecte offline co-op modus bevatten, maar LEGO City Undercover doet het zonder deze modus. Chase heeft geen sidekick, dus hij klaart al zijn klusjes in zijn eentje. De speler speelt dus ook alleen. Eerlijk gezegd missen we de modus niet eens zo erg in deze game. De geheimen van de stad verkennen is duidelijk ontwikkeld voor een persoonlijke ervaring. Dit met een tweede speler doorlopen zou niet logisch zijn. Daarnaast wordt de GamePad goed gebruikt waardoor een tweede speler het tweede scherm niet zou kunnen missen.
Speciaal voor Nintendo’s Wii U
Het gebruik van de GamePad hebben we misschien in geen enkele game beter gezien. De Wii U controller wordt onder andere gebruikt als een communicatiemiddel. Je wordt gebeld door het politiebureau en je werkgevers op de GamePad. Het geluid komt dan enkel van de GamePad waardoor je net echt gebeld lijkt te worden. Op deze manier kun je ook gewoon door blijven spelen zodat je niet uit je game wordt gehaald terwijl bijvoorbeeld een missie wordt uitgelegd. Je gebruikt de controller verder om de omgeving te scannen of een voertuig op te roepen. Een volledig interactieve minimap is uiteraard ook aanwezig.
De opties van de GamePad worden goed gebruikt en het is te merken dat LEGO City Undercover speciaal voor de Wii U is ontwikkeld. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat Nintendo het bedrijf is dat de portemonnee heeft getrokken om deze game mogelijk te maken. Met Nintendo als uitgever is het ook mogelijk geweest voor ontwikkelaar Traveller’s Tales om leuke verwijzingen naar andere Nintendo games in Undercover te stoppen. Zo kom je onder andere Bob-omb tegen, kun je een Warp Pipe bouwen en net als Link een kip gebruiken om stukjes te vliegen. De verwijzingen zijn echt iets om in de gaten te houden voor de Nintendo fan.
Een onvergetelijke ervaring
Sowieso is LEGO City Undercover een geschenk voor Wii U gamers. De console zat al een tijdje te wachten op een absolute topper en die is nu gearriveerd. LEGO City Undercover is ronduit fantastisch. De humor is geweldig en de game speelt heerlijk. LEGO heeft duidelijk niet per se een bekende licentie nodig om op te leunen. Op zichzelf weet de franchise zich ook prima te redden. Wat technische mankementjes kunnen de pret niet drukken. LEGO City is een onvergetelijke stad waar je je tientallen uren in kunt verliezen. Als je nog een reden nodig had om een Wii U aan te schaffen, dan is LEGO City Undercover een van de grootste redenen die je je kunt wensen.