Trials Evolution: Gold Edition Review

door Wouter
maandag, 08 april 2013 om 16:30
Het blijft moeilijk met ports van games. Je vraagt je vaak af of er wel genoeg nieuwe dingen zijn toegevoegd en of de bestaande functies zijn geoptimaliseerd. Dit is ook het geval bij de PC-versie van Trials Evolution. Verdient het de subtitel “Gold Edition” eigenlijk wel? Of krijgen we exact hetzelfde spel voorgeschoven als de Xbox 360 destijds kreeg?
Het is alweer bijna een jaar geleden dat Trials Evolution verscheen voor de Xbox 360. Het vervolg op het geslaagde Trials HD bewees dat het allemaal nog extremer kon met grotere explosies en nog gevaarlijkere stunts. Iets dat bovendien erg in de smaak viel bij ons. Het werd daarmee slechts een kwestie van tijd voordat het arcade spel ook op de PC zou verschijnen. En zo is Trials Evolution: Gold Edition ontstaan. Een PC-port die naast Evolution ook de game bevat die de serie begon.
Beginnersgeluk
Maar ondanks dat het een late port betreft, blijft het simpele concept van Trials zelfs na al die tijd een welkome ervaring. Als speler betreed je met jouw crossmotor een 3D-omgeving om vervolgens een 2D-race te rijden. Geen concurrentie, slechts jij en jouw voertuig. Maar de uitdaging ligt dan ook niet bij tegenstanders. Het circuit zelf vormt het ultieme obstakel met zijn grote schansen, explosies, ravijnen en instabiele platformen. Dit maakt het een stuk moeilijker om van punt A bij punt B te komen dan wanneer je tegen een aantal tegenstanders rijdt. Sterker nog, je mag blij zijn als je de eindstreep überhaupt haalt.
De kracht van dit spel ligt in het trial-and-error-principe. Tijdens het spelen zul je keer op keer tegen obstakels aanlopen die speciale technieken vereisen, wil je deze overwinnen. Hierdoor zul je vaker dan je lief is de herstartknop indrukken omdat je uiteindelijk foutloos een level wilt doorlopen. Alleen al door de felbegeerde beloning die eraan vast wordt geplakt. Trials werkt namelijk met een medaillesysteem. Speel je een race uit met een willekeurig aantal fouten, momenten dat je omvalt en weer vanaf het vorige controlepunt verder moet, dan word je beloond met een bronzen prijs. Doe je het beter en sneller dan krijg je zilver en speel je foutloos én binnen de tijd dan krijg je goud. En voor de echte diehards is er ook nog platina.
Het is niet met woorden uit te drukken hoe verslavend dit is. Op de eerdere levels vereist de gouden medaille slechts een paar pogingen, maar later in de game vraagt het spel flink wat van jouw zelfbeheersing. Met iedere nieuwe poging ga je Trials meer haten, maar toch is het onmogelijk om de game neer te leggen. En heb je vrienden die het ook spelen dan wordt het nog beter, omdat je nu kunt proberen om hun neergezette tijden te verbeteren.
Interactieve omgeving
Hoewel het simpele doch verslavende concept eigenlijk al voldoende is om Trials op te pakken, maken de gevarieerde omgevingen het spel ook heel aantrekkelijk. De levels van het originele Trials limiteren zich tot een groot pakhuis, wat op zich ook niet slecht is, maar bij de circuits van het nieuwste deel wordt het pas interessant. Waar de omgeving de ene keer wordt gesierd door een verlaten mijn vindt een race zich de andere keer hoog in de lucht plaatst. Daarnaast is alles ook nog eens heel interactief. Hierdoor kom je soms in aanraking met bewegende platformen, katapulten, liften en allerlei andere bewegende voorwerpen. Je zou haast vergeten dat je een racegame speelt.
Stap voor stap
Het mag wel duidelijk zijn dat Trials bij lange na niet het makkelijkste spel is dat je tegen zult komen. Gelukkig helpt de goede opbouw in levels heel erg om ook de moeilijke latere delen te doorlopen. Het spel beschikt over een soort toetsingssysteem. Bepaalde delen van de game zijn alleen toegankelijk wanneer je het daarvoor bestemde rijbewijs hebt behaald. Zo wordt de moeilijkheid steeds verder opgeschroefd, maar kun je alleen verder als je daar ook daadwerkelijk klaar voor bent. Het examen test als het ware jouw vaardigheden voor de obstakels die komen gaan.
Op deze manier maakt ontwikkelaar Red Lynx, Trials erg toegankelijk voor de nieuwelingen en weet het bovendien ook voor de ervaren spelers genoeg te bieden. Je kunt het immers voor jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Iets dat daar heel erg bij helpt is de mogelijkheid om zelf levels te creëren en te delen. De level editor stelt je in staat om een landschap te vullen met allerlei zelf ontworpen obstakels en stunts. Op de Xbox 360 is dit misschien niet voor iedereen weggelegd, maar op de PC gaat dit al aanzienlijk makkelijker met een muis en toetsenbord. Het navigeren door alle materialen gaat sneller en het plaatsen van objecten veel preciezer. Mocht dit alsnog te veel zijn dan kun je kijken naar al het moois dat de community heeft gemaakt. Tel daar het grote aanbod levels van de game zelf bij op en je hebt voor tientallen uren aan content.
De verschillen
Hoewel een toetsenbord en muis bij de level editor juist beter werkt, doet het daadwerkelijk racen wel een beetje onder. Je gebruikt de vierpuntstoetsen om gas te geven, te remmen en om je gewicht te verplaatsen, maar heel ideaal werkt dit niet. Het is vrij compact en de optie om het zelf in te stellen is er niet. Dit gaat ook ten nadele van de multiplayer modus. Speel je lokaal met een paar vrienden dan is het niet ideaal om met z’n allen rondom een enkel toetsenbord te hangen. De controller bewijst dus toch weer heerser te zijn.
Op grafisch gebied is er ook enig verschil te vinden. Trials ziet er nog steeds net zo mooi uit als op de console, maar de PC-versie lijkt toch wat meer last te hebben van problemen op dit vlak. Af en toe wordt een race geteisterd door lag en ook de textures in de omgeving lijken soms moeite te hebben om te laden. Nou kun je in het menu een beetje knoeien met de instellingen om zo de game te optimaliseren, maar ook de opties hier blijven een beetje beperkt.
Niet de meest optimale port
Al met al blijkt Trials Evolution: Gold Edition een ware aanwinst te zijn voor de PC. De verslavende factor is weer groots aanwezig en met zowel het eerste als het tweede deel staan je weer voor tientallen uren aan speelplezier te wachten. Maar als we kijken naar de console-versie dan moet gezegd worden dat het niet de meest ideale port is geworden. De besturing werkt op enkele vlakken, zoals bij de level editor, beter, maar een hoop zaken zijn juist slechter af. Ook op grafisch gebied kan er nog wat opgelost worden met een patch. Maar laat dit je absoluut niet afschrikken. Voor het prijskaartje dat eraan hangt, krijg je meer terug dan je ervoor betaalt.