LEGO 2K Drive Review - Bedenken, creëren en racen maar!

donderdag, 25 mei 2023 om 15:00
lego 2k drive keyartf1684610067
De nieuwe racegame LEGO 2K Drive werd een paar maanden terug aangekondigd. Nu is het spel verkrijgbaar op alle huidige consoles. Maar is deze samenwerking tussen LEGO en uitgever 2K een succes? Lees dat in deze review!
Enkele maanden terug kondigden videogame uitgever 2K en LEGO aan samen te werken aan sportgames. LEGO 2K Drive is de eerste game die uit deze samenwerking is voortgekomen. De arcade-racer is een mengelmoes van allerlei games in het racegenre. Zo transformeert je auto net als in Sonic & All-Stars Racing Transformed tijdens het racen in andere voertuigen, namelijk een rallywagen of een boot. Maar het heeft verder ook een grote open-wereld waar je allemaal challenges aan kunt gaan en geheimen zal ontdekken, zoals in Forza Horizon 5.

Gassen, sturen en springen?

Is LEGO 2K Drive dan origineel? Nee, met deze game wordt niet opnieuw het wiel uitgevonden. Maar er wordt genoeg gespeeld met de mogelijkheden die je hebt met een racegame in een LEGO wereld en daardoor is het een hele vermakelijke en creatieve belevenis.
Zo is de besturing net wat anders dan dat je gewend bent van andere games in het genre. Je kunt namelijk springen. Voertuigen in LEGO 2K Drive hebben namelijk onderaan een kleine jetpack. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk bijna net zo vrij kunt bewegen met de auto, als met een menselijk personage in andere games. Alleen doordat je een auto rijdt, ben je natuurlijk wel tien keer sneller.
Verder voelen de races in 2K Drive erg standaard aan. Je hebt net als in bijvoorbeeld Mario Kart power ups, waarmee je tegenstanders te slim af kunt zijn. Deze zijn niet heel bijzonder. Zo zijn er verschillende power ups waarmee je op je tegenstanders schiet of ze verblindt, en met andere ga je net wat sneller over het circuit. Er is wel één vette power up, waarmee je door een soort ruimtetijdbarrière vliegt en je ineens een paar posities bent opgeschoven.
lego 2k drive review 1f1684610223

Open wereld vol uitdaging

Naast modi waarin je simpelweg (online) racet, heeft LEGO 2K Drive ook een storymode. Deze speelt zich af in een open wereld en daar is waar de game in uitblinkt. Het is namelijk een wereld gemaakt van legoblokjes, en dat betekent dat de makers genoeg vrijheid hadden om wat geks te doen. Ze maken dan ook goed gebruik van de wereld die verdeeld is in verschillende regio's, die herkenbaar zijn voor fans van andere LEGO games, of simpelweg de LEGO City pakketen in de winkel. Zo is één van de eerste regio's waarin je belandt het platteland, en een andere zit vol met goudzoekers.
Het leuke is dat er ook met deze regio's gespeeld wordt, doordat er verschillende challenges in de wereld te vinden zijn. Er was bijvoorbeeld aan het begin in het plattenland een uitdaging waarbij je een groot kippenei vanaf een berg naar een gigantische pan moest duwen met je auto. Zoals de meeste challenges moest dit zo snel mogelijk om een bronzen, zilveren of gouden medaille te krijgen.
De uitdagingen zitten allemaal uitstekend in elkaar en zijn erg vermakelijk en vooral verslavend. De tijden waarin je de challenges moet halen, liggen vaak namelijk zo erg dicht bij elkaar dat je het maar opnieuw en opnieuw wilt proberen om voor de gouden medaille te gaan. Ook word je door de game gedwongen om de challenges in de wereld te zoeken en te voltooien, omdat je anders niet door kan met het verhaal. Maar gelukkig is dit helemaal niet erg, want ze zijn stuk voor stuk erg leuk.
20230515230943 1f1684611961
20230517155509 1f1684611968
lego 2k drive review 2f1684610228

Bouw je eigen auto

Verder vind je in de storymode ook garages en shops. Het garage onderdeel is precies wat een LEGO racegame nodig heeft. Je kunt hier namelijk helemaal met niet al teveel beperkingen een eigen auto maken. Zowel normale legoblokjes als technic onderdelen, zijn beschikbaar hiervoor. Je kiest simpelweg een bodem voor het voertuig en plaatst daarna blokje voor blokje om uiteindelijk tot een eigen creatie te komen.
Dit systeem werkt fantastisch en is net alsof je een legodoos met oneindig veel blokjes tot je beschikking hebt. Het is alleen jammer dat je niet echt makkelijk auto's van handleidingen van LEGO kunt namaken. Doordat je een bodem met wielen moet kiezen voor je voertuig, word je hierin beperkt. Dit hebben we voor deze review geprobeerd, helaas alleen zonder succes.
Als je toch minder creatief bent, is het mogelijk om auto's in de winkel in de game te kopen. Daar kun je overigens ook onderdelen voor je karakter die in de auto rijdt vinden. Natuurlijk kon 2K het niet laten om weer een vorm van in-game aankopen aan het spel toe te voegen. Hier staan ze namelijk ook om bekend bij hun andere sportgames als NBA 2K23 en PGA Tour 2K23. Het meeste is wel te koop van in-game geld, maar dit krijg je (natuurlijk) niet zo makkelijk. De microtransactions belemmeren niet per se de game, maar het is gewoon jammer dat 2K dit doet, vooral voor een game die gericht op kinderen lijkt te zijn.
20230520222230 1f1684614244

Geinig verhaal

Maar waar je het natuurlijk over moet hebben bij een storymode, is het verhaal. Dat is niet per se heel origineel. Het is namelijk een typisch verhaal voor een racegame. Je hebt als doel om mee te doen aan een speciale grand prix, waar alleen de beste van de beste racers aan mee mogen doen. Daarom moet je eerst een naam voor jezelf maken door allemaal andere races te winnen. Deze races zullen overigens niet heel lastig zijn voor degene die al ervaring hebben met het genre. Het is daarom wel een perfecte game voor kinderen die nog niet zo ervaren zijn met games in het algemeen.
Maar het verhaal biedt wel genoeg leuks, voor zowel jong als oud. Zo is er dat typerende droge humor van LEGO-games en zijn er zo geheten 'Rivals'. Elke race heeft een kampioen met een leuke eigen persoonlijkheid. Deze Rivals zijn een stuk beter dan de andere deelnemers en vallen ook tijdens het racen extra op. Hier en daar praten ze zelfs. Het is alleen jammer dat de meeste rivals geen grote impact hebben op het verhaal, behalve de presentatoren die voor de race de karakters introduceren en een korte dialoog achteraf.
Af een toe komen sommige Rivals wel terug voor een extra missie, deze zijn dan wel weer origineel en leuk en dan leer je pas echt het personage kennen. Het is gewoon een gemiste kans dat hier niet wat meer mee gedaan is. Maar de Rivals die een grote rol in de game hebben, zijn ook daadwerkelijk interessant en voegen veel toe aan de game.

LEGO 2K Drive Review – Plezierige racegame voor jong en oud!

Al met al is LEGO 2K Drive net als andere racegames en dit is niet per se slecht. Het spel is namelijk heel vermakelijk en zit goed in elkaar. Het is natuurlijk ook extra bijzonder omdat de game zich afspeelt in een wereld gemaakt van legoblokjes en dit zorgt ook voor creatieve uitdagingen die je niet in soortgelijke games zal tegenkomen. Het verhaal is alleen niet origineel, maar heeft wel dezelfde humor die je van LEGO-games gewend bent en heeft leuke karakters waar je tegen racet.
Verder is het ontzettend vet dat je een eigen auto kunt maken, met precies dezelfde mogelijkheden als met een echte doos vol met LEGO. Het enige grote nadeel aan de game zijn alleen wel de in-game aankopen, vooral in een game gericht op kinderen. Maar dit mag de pret niet bederven en LEGO 2K Drive is daarom zeker een aanrader voor jong en oud!