Knytt Underground Review

dinsdag, 08 januari 2013 om 18:30
Wat krijg je als je een mysterieuze avonturier neerzet in een zeer kleurrijke en sfeervolle wereld, gecombineerd met een grote dosis vrijheid en enige Metroid-elementen? Dan krijg je Knytt Underground, een zeer verrassende titel die bij ons nog nooit in het XGN-kantoor is horen vallen. Uiterst schaamtevol, want de bizarre avonturen van het stille meisje Mi Sprocket en stuiterbal Bob zijn verrassend tof te noemen.
Mi staat voor een moeilijke uitdaging. Niet alleen is ze haar geheugen kwijtgeraakt, ook zijn er zes bellen om te rinkelen in de wereld, die, als ze niet eens in de zeshonderd jaar afgaan, ervoor zorgen dat de wereld compleet verpulverd wordt. En dat moment nadert met afschrikwekkende snelheden. Dat moeten we niet willen natuurlijk. Helemaal niet in Mi's wereld, die er werkelijk wonderschoon uitziet. Als een paradijs dat door de jaren heen compleet onbewerkt is gebleven door de mensheid, ondersteund door dromerige tunes. Van prachtig sfeervolle jungles, tot duistere grotten waar je zo snel mogelijk uitwilt. Heerlijk sfeervol.
Het lot ligt in haar handen
Er is dus werk aan de winkel voor Mi. Al na een minuut kun je haar bijstaan in haar queeste om de wereld in balans te houden. Hoe ga je eigenlijk te werk? Simpel. De wereld in Knytt Underground wordt bevolkt door een handjevol mensen en exotische schepsels, die je heel subtiel de weg zullen wijzen naar nieuwe interessante punten om heen te gaan. Van het zoeken naar kostbare diamanten om je langlopende schuld mee af te betalen, tot het vinden van een paar nutteloze kandelaren die je opdrachtgever graag wil hebben om de deur voor je te openen. Het zijn geen diepgaande zaken des levens, maar ze geven wel genoeg motivatie om te blijven bewegen door de wereld.
Opbouwend door hoofdstukken
Het verhaal van Knytt Underground is verdeeld in drie hoofdstukken. Iin het eerste hoofdstuk kruip je in de huid van Mi en in het hoodstuk daarna in die van stuiterbal Bob. Ja, je leest het goed. Beide personages hebben andere kwaliteiten die voor verschillende puzzels zijn bedoeld. De eerste twee hoofdstukken leggen je min of meer de basics uit die je helpen om de vele obstakels te kunnen overwinnen. In hoofdstuk drie kun je te allen tijde wisselen tussen Mi en Bob en beginnen de puzzels in de wereld van Knytt Underground echt tot hun recht te komen.
Grote wereld, veel vrijheid
En deze wereld, die is verdomd groot te noemen. Knytt Underground geeft je alle vrijheid die je nodig hebt om te werk te gaan en puzzels op te lossen, om stapje voor stapje dichterbij jouw doel te kunnen komen. In deze 2D-platformer begeef je je namelijk van scherm tot scherm, die ieder weer unieke obstakels bieden en de daarbij behorende dodelijke gevaren. Goed nieuws voor de casual gamer, want Mi en Bob beginnen gewoon weer aan het begin van de locatie waar zij door jouw toedoen het loodje hadden gelegd. Minimaal progressieverlies, dus. Dit maakt Knytt Underground tot een vrij toegankelijke titel voor een breed publiek. Toch is de game vrij lineair te noemen, want je hebt altijd een duidelijk doel voor ogen. Flink afwijken van het pad levert helaas maar weinig.
Omdat je met Mi en Bob van scherm naar scherm hopt door naar links, rechts, boven en onder te sprinten, is het zeer goed mogelijk om helemaal verdwaald te raken in de grote wereld. Niet getreurd, beste lezer. Knytt Underground heeft namelijk een beetje leentjebuur gekeken van de Metroid franchise en zelfs de arcadetitel Insanely Twisted Shadow Planet. Met een druk op de knop verschijnt er een kaart op je beeldscherm die alle blokjes laat zien die je al hebt ontdekt, samen met het blokje waar je je op dat moment bevindt en enige punten die interessant zijn om te bezoeken. Heerlijk, helder, Heineken.
Een leegte die je vaak tegen zult komen
Toch mist Knytt Underground iets, je zou het de zogenoemde X-factor kunnen noemen. Niet ieder vakje is even interessant en dient enkel als 'filler', van die nutteloze stukjes waar je doorheen moet rennen om bij je point of interest te kunnen komen. Nu is dat natuurlijk geen probleem, het kan niet altijd feest blijven. Maar combineer een flink aantal van dit soort leveldelen achter elkaar, dan slaat de verveling op momenten helaas al snel toe. De golfbewegingen in de flow van het spel worden groter en die zorgen er uiteindelijk voor dat het schip van enthousiasme kapseist. Het feit dat je vaak weer terug moet lopen over al bewandelde paden, draagt alleen maar bij aan dit beeld.
Ook de manier hoe het verhaal wordt vertelt oogt nogal ... goedkoop. De impact die de personages in de wereld op je hebben neigen naar een gewekte indruk van een low budget titel. Of een mod die een enthousiaste community speler heeft uitgebracht voor een al bestaande game. Er zit maar bar weinig leven en enthousiasme in de conversaties die de bewoners in het universum met je voeren. Een gemis. Helemaal omdat de genoegdoening die je wilt voelen bij het voltooien van een opdracht, zo aanzienlijk teniet wordt gedaan.
Van handheld naar console en andersom
Pluspunten worden weer verdiend op het feit dat Knytt Underground een cross-buy titel is. Anders gezegd: je kunt de game zonder problemen overzetten van de PlayStation 3 naar de Vita en vice versa, voor de prijs van één game welteverstaan. Hoe tof is dat? Een heerlijk concept, als je het ons vraagt. Daarnaast is Knytt Underground ook een zeer fijne titel om onderweg op te pakken en heerlijk rustgevend te springen, te puzzelen en vijanden te ontwijken in de artistiek fijn ogende levels.
Een imperfecte tocht door een sfeervolle wereld
De komst van Knytt Underground voelt als een warme deken tussen al die chaotische titels die we de afgelopen maanden voorbij hebben zien komen. Erg verfrissend is het om weer eens een rustgevend avontuur in 2D te mogen doorlopen door prachtige artistieke levels. Je weet nooit wat je zult vinden wanneer je van scherm tot scherm aan het hoppen bent. Eenzaam en zonder vriendelijke gezichten, steeds dieper gravend in onbewoonde gebieden. Jammer dat niet iedere locatie even interessant is en soms zelfs een levenloze indruk achterlaat. Ook de conversaties die je soms voert hebben totaal geen impact, waardoor er geen genoegdoening ontstaat bij het voltooien van een opdracht. Mag het deren? Slechts ten dele. Knytt Underground is namelijk alsnog een verrassend leuke titel die de puzzel- en platformfan aangenaam warm zal houden door deze koude wintermaanden heen.