Monster Hunter 3 Ultimate Preview

Preview
dinsdag, 08 januari 2013 om 17:30
xgn google image
Jagen, jagen en nog eens jagen. Dat is het concept van Monster Hunter 3 Ultimate in een notendop. De game, een uitbreide versie van het origineel Monster Hunter 3 dat op de Wii verscheen, komt in maart uit op de 3DS en de Wii U. Om alvast warm te raken, nodigde Nintendo ons uit om een demo te spelen op zijn jongste handheld.
De serie Monster Hunter is erg populair in Japan, maar in Europa is het nog niet zo’n groot succes. Het zou zomaar eens kunnen dat daar verandering in gaat komen. Allereerst maakt één van de toevoegingen het straks mogelijk om op beide consoles van Nintendo op monsters te jagen. Dat wekt vertrouwen op, want de handheldversie die wij kregen te zien, liet gemengde gevoelens achter.
Meer, meer, meer
Laten we eerst met al het goede beginnen van Monster Hunter 3 Ultimate: meer wapens, queesten en monsters. Jij kiest allereerst uit wat voor type uitrusting je het liefst gebruikt. Welke je ook neemt, er is in ieder geval keuze genoeg. Een ‘gewone’ zwaard/schild combinatie, twee zwaarden tegelijk, een lang, licht zwaard, een gigantische hamer en ga zo maar door. De demo liet ons drie verschillende queesten zien die zich onderling onderscheidden in de moeilijkheidsgraden Easy, Hard en Danger. Ieder met een tijdslimiet van vijftien minuten.
Tactisch denkwerk
In die tijd is het aan jou om te doen wat nodig is. Verken het eiland, ontruim de omgevingen, maar vooral: versla het hoofddoel. Dat bestaat iedere keer uit een gigantisch monster, dat altijd wel op zijn eigen manier bijzonder is. Er zit iedere keer een tactiek achter. De tegenstander heeft zwakke plekken en herhaling in zijn aanvallen. Die moet je ontdekken om kans te maken op de overwinning. En met een klok die in de hoek van het scherm leegloopt, is dat verre van relaxt. Ook zul je flink wat uitrusting en items bij je moeten dragen, evenals een behoorlijke hoeveelheid gezondheidsdrankjes moeten nuttigen voor succes.
Flora en fauna
De uiteindelijke versie van de game gaat tientallen uren aan gameplay bevatten. In die tijd ga je zeker interessante werelden tegenkomen. Ieder eiland is opgesplitst in kleinere gebieden. Die gebieden kan je zo weer 'uitgebeukt' worden door de aanwezig monsters. Hoe dan ook, de flora en fauna maken daar geen ramp van. De variëteit daarin valt zelfs in het vroege stadium al op. Zo kwamen we al vulkanische- en besneeuwde gebieden tegen. Beide erg overtuigend gepresenteerd. Het 3D-effect vol aanzetten werkt daar zeker aan mee. Grafisch is het van een behoorlijk niveau voor een handheld game.
Het struikelpunt
Maar zoals eerder aangegeven hebben we ook nog slecht nieuws. Monster Hunter 3 Ultimate is door de camera nagenoeg onspeelbaar op de 3DS. De positie bepaal je door de pijltjestoetsen te gebruiken, terwijl je de Circle Pad gebruikt om te lopen. De pijltjestoetsen zijn ook digitaal geïntegreerd op het touchscreen, maar ook dat is niet makkelijk voor een langere speelsessie. Hierdoor word je gedwongen om zo’n lelijke Circle Pad Pro aan te schaffen. Laten we hopen dat hij ook nog voor de 3DS XL verschijnt, dan hebben we er een topper voor Nintendo’s handheld bij.
Laten we het hopen
Monster Hunter 3 Ultimate belooft heel wat goeds. De tactiek die bij het monsterjagen komt kijken, maakt dit een titel voor de geduldige, leergierige gamer. Het heeft wat weg van Dark Souls, maar dan met een wat vrolijkere uitstraling. De Wii U versie kan de redding bieden aan het cameraprobleem waar de 3DS-uitvoering mee kampt. Doet het dat, dan staat weinig een kwalitatief succes in de weg.

Populair Nieuws

Laatste Reacties