Kirby's Adventure Review

vrijdag, 09 december 2011 om 17:30
Tussen al het geweld van dit overvolle gamenajaar kwamen we ook voor de Wii nog enkele pareltjes tegen. Eén daarvan was de nieuwe Zelda, en nu is ook Kirby weer terug. Kirby’s Epic Yarn, die begin dit jaar verscheen, beloonden wij met een 8,0. En Kirby’s Adventure moet daar nog eens overheen gaan, als we de geruchten zo horen. Wij hebben de game uitgebreid gespeeld en ons eindoordeel lees je hier.
Kirby’s Avontuur, zo luidt de game vertaald in het Nederlands. Een avontuur? Dat behoeft natuurlijk enige uitleg. Want wat voor avontuur beleeft Kirby dan? Het zit zo. Het spel begint en heel vrolijk huppelen Kirby, King Dedede en Waddle Dee door de heuvels. Meta Knight leest een boekje. Plots stort een vliegschip ter aarde. Dit schip is de zogenaamde 'Lor Starcutter'. De bestuurder is bewusteloos en het schip is tijdens zijn val een vijftal belangrijke onderdelen verloren. Wanneer de bestuurder weer bij bewustzijn komt, legt hij uit dat het onmogelijk is op te stijgen zonder die ontbrekende onderdelen. Kirby en zijn drie maatjes beloven daarop op zoek te gaan naar de onderdelen. Het verhaal is begonnen, het avontuur kan afgetrapt worden.
De echte uitdaging ontbreekt...
Vijf belangrijke onderdelen. Laten die nu allemaal precies in een verschillend gebied zijn gevallen. Je begrijpt het al, je moet dus in allerlei verschillende werelden op zoek naar onderdelen. Er zijn in totaal zeven werelden. Elk van die werelden bevat een aantal levels dat je moet doorspelen. De omstandigheden in de verschillende werelden variëren goed van elkaar. Tropische gebieden, onderwaterstukken, droge woestijnen, donkere grotten, ijsbergen... Alles kom je tegen. Iedere wereld bevat als laatste level een baasgevecht, waarin je het opneemt tegen een uit de kluiten gewassen verschijnsel dat jou wel even een lesje zal leren.
Mooi niet dus, want zo goed zijn die eindbazen helemaal niet. Al hun aanvallen zijn zo voorspelbaar als een regenbui na donkere wolken. Je doet gewoon even een stap opzij, en de aanval is ontweken. Vervolgens krijg je een halve dag de tijd om het gezicht van de eindbaas naar hartenlust te bewerken, zonder dat deze ook maar enige moeite doet zich te verdedigen. De echte uitdaging voor de hardcoregamer ontbreekt dus. Dat is jammer, want Kirby kan, ondanks het feit dat het een roze troetelbeest is, gezien worden als een van de weinige hardcoregames die er voor de Wii verschijnen.
...maar plezier is er in overvloed!
De uitdaging ontbreekt niet louter in de baasgevechten. Sowieso zijn de levels vrij makkelijk te doorlopen. Wat dat betreft biedt een vergelijkbare 2D-actiegame als New Super Mario Bros. Wii vele malen meer uitdaging. Nogmaals, heel jammer, maar we kunnen niet zeggen dat de enigszins lage moeilijkheidsgraad het plezier de weg verspert. Plezier genoeg. Dat is vooral te danken aan drie dingen. Ten eerste is er heel veel variatie. Kirby kan praktisch alles inslikken en van heel veel vijanden kan hij op die manier eigenschappen overnemen. Wanneer je een erg grote vijand inslikt, kun je pas echt een superkracht krijgen, zoals een megazwaard. Je kunt er echter ook voor kiezen om de boel weer uit te spuwen en je vijanden ermee te bekogelen. Er zijn gewoon zoveel verschillende aanvallen, het blijft leuk.
Het tweede punt dat de game erg plezierig maakt, is de hoge herspeelbaarheidswaarde. In ieder level zitten zogenaamde Energy Spheres verstopt. Jouw opdracht: verzamel ze allemaal! Naast dat je een level moet uitspelen kun je dus ook nog proberen alle Energy Spheres te vinden. Heb je er ook wat aan? Jazeker! Met Energy Spheres is de kapitein van de gestrande Lor Starcutter namelijk erg blij. Wat ‘ie ermee doet mag Joost weten. Maar in ieder geval krijg jij er leuke minigames voor terug. Hele verschillende minigames ook. Minigames op tijd, minigames die wat meer gericht zijn op het partygehalte en meer. Die zijn opvallend leuk om zo af en toe, misschien zelfs vaak, te spelen, ook al draait het om de reguliere levels.
Multiplayer completeert, maar kent minpunten
Ten slotte verhoogt de multiplayer van maximaal vier man tegelijk het plezier van Kirby’s Adventure enorm. De kracht ligt in de eenvoud. Iedereen kan zich gewoon midden in een spel bij de speler of spelers aansluiten door op een willekeurige knop op de Wiimote te drukken. Moet je even naar het toilet of ga je even wat te drinken halen? Druk simpelweg op de minkop en je verlaat het spel geruisloos, om even later wellicht weer in te stappen. Je kunt ook zelf kiezen welk personage je bestuurt. Degene die begint met een spel, krijgt automatisch Kirby. De rest kan dus kiezen uit King Dedede, Waddle Dee en Meta Knight, waarbij ieder aparte krachten heeft. Jammer is dan wel dat enkel Kirby speciale krachten die door levels verspreid zijn, kan gebruiken en dat wanneer Kirby sterft, het spel afgelopen is. Iedereen kan naar hartenlust in ravijnen springen, maar Kirby, Kirby die moet blijven. Dit kan zeer frustrerend zijn, als de speler met Wiimote nummer één niet zo goed is... Bovendien is het spel voor de bestuurder van Kirby wellicht leuker dan voor de anderen, omdat Kirby veel meer verschillende dingen kan doen.
Wat we dan ook jammer vinden, maar tegelijkertijd al wel hadden gevreesd, is dat online multiplayer ontbreekt. Natuurlijk is het onlinesysteem van de Wii niet helemaal top-notch. Natuurlijk hadden eerdere 2D-platformers van zowel Kirby als andere Nintendo-franchises dit niet. Maar toch, de mogelijkheid had er in ieder geval mogen zijn. Dan had eenieder voor zichzelf kunnen uitmaken of het wel of niet leuk is om de game online te spelen.
Van heel veel dingen word je blij
Maar frustraties zullen, mede door de laagdrempeligheid, nooit de overhand nemen tijdens het spelen van Kirby’s Adventure. Je wordt er gewoon vrolijk van. Van Kirby, van al die Waddle Dee’s en Doo’s die je inslikt, want ja, Waddle Dee is naast speelbaar vooral vijand in Kirby’s Adventure. Het hele sfeertje is gewoon heel vrolijk en steekt ook goed in elkaar. De levels zijn kleurrijk en die roze bal steekt natuurlijk sowieso wel lekker af tegen de meeste achtergronden. Kirby zegt niets, dat hoort ook bij het sfeertje. Het enige wat je hoort is de traditionele gekke geluidjes van vriend en vijand in de game, en het lachwekkende gebrabbel van de kapitein van de Starcutter. Het kinderlijke sfeertje dus, waarvan een (jong)volwassene misschien nog wel blijer wordt dan een kind.
All I Want for Christmas...
Nog op zoek naar een leuk kerstcadeau voor zoontje, vriend, vriendin, opa, of wie dan ook? Met Kirby’s Adventure doe je een veilige zet. Deze vrolijke 2D-actiegame zal namelijk allerlei soorten mensen aanspreken. Dit komt onder andere door de laagdrempeligheid en dat mogen de mensen die zich gamers noemen dus zeer zeker als een minpunt zien. Maar hoe je het ook wendt of keert, met Kirby zal je plezier hebben. Weg met je zorgen, weg met je stress, want Kirby maakt je blij!