Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX Review

donderdag, 03 oktober 2013 om 14:00
Hoevaak Square-Enix de Kingdom Hearts-games opnieuw uitbracht, is niet meer op twee handen te tellen. Op de één of andere manier flikt de Japanse studio het om een smoes te verzinnen om met een nieuwe versie op de proppen te komen. Additionele content, porten naar (draagbare) consoles, speciale (Japanse) varianten: de kassa van de makers van Final Fantasy blijven op deze manier in ieder geval wel rinkelen. Keerzijde van de medaille is dat het verhaal van Kingdom Hearts door een wirwar aan saga's (Xenahort, Master Xenahort, Ansem, Ansem The Wise en meer) en het spelen in verschillende dimensies niet meer is te volgen. Geen paniek, in Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX blijft het script ditmaal intact.
Omdat we zelf door de bomen het bos niet meer kunnen zien, houden we het kort: deze game – exclusief te koop voor de PlayStation 3 – bundelt twee heruitgaven op één disc: Kingdom Hearts Final Mix, een geüpdatet versie op het origineel en GBA-titel Re:Chain of Memories. Wie op de achterkant van het doosje kijkt zal nog Kingdom Hearts: 358/2 Days zien staan, een oorspronkelijke DS-titel. Maar eigenlijk is dat onderdeel van Square Enix’s verkooptruc, aangezien het een niet-speelbare versie betreft. Spelers kunnen enkel tussenfilmpjes zien met stukjes tekst die uitleggen wat Roxas meemaakt tijdens zijn missies bij de Organisation XIII.
Een volstrekt onlogische keuze. Een verhaal in een game ervaar je immers als je het ook zelf mag beleven. Dat is nu verre van het geval. Nee, het zijn de eerstgenoemde titels waarvoor liefhebbers HD 1.5 ReMIX in huis zou moeten halen. Met als grote klapper natuurlijk Kingdom Hearts, waarschijnlijk het succesvolste deel in de franchise die in 2002 vriend en vijand verbaasde dankzij de magische combinatie van Disney en Square-Enix. Drie jaar later hervatte Square Enix hetzelfde trucje met een officieel vervolg, maar dat zorgde op de één of andere manier voor minder impact. Nee, het was deel één met het historische gevecht met driekoppige hond Cerberus in het Colosseum en het zonovergoten Destiny Islands dat de klok sloeg.;
Meer dan een remake
Het voelt goed dat we Sora en Riku, oudgedienden van Kingdom Hearts, weer de hoofdrollen op zich zien nemen. In vele andere Kingdom Hearts-titels vergat Square Enix het onmiskenbare duo een plekje te geven, dat ook regelmatig ten koste ging van de kwaliteit. Kingdom Hearts is in dit pakket op enkele aanpassingen na geen spat veranderd. Tenminste, wat het verhaal en de ervaring betreft. De makers hebben hier en daar enkele tweaks uitgevoerd op de besturing en natuurlijk – zoals het een HD-remake betaamt – op de graphics die een stuk omhoog zijn geschroefd. Het zorgt ervoor dat Kingdom Hearts, ondanks zijn elfde verjaardag, geen moment verouderd aanvoelt. Een aantal voorbeelden die dat perfect illustreren.
Neem nu de besturing. Niet meer beweeg je de camera onhandig met de schouderknoppen, zoals op de PlayStation 2, maar met de rechter analoge stick. We kunnen nu veel vloeiender en rustiger naar andere perspectieven schakelen, zonder dat we (vooral tijdens de gevechten) in de knoop komen met de andere controls. De schouderknoppen had je immers soms ook nodig voor andere spelsituaties, dus soms was het haast onmogelijk die te combineren. Die ene gewilde overwinning op Sephiroth in het Colosseum lijkt nu ineens niet meer zo onmogelijk. Goed de camera besturen is essentieel tijdens de moeilijke gevechten in Kingdom Hearts. Dat bleek wel elf jaar geleden.
Sora nog nooit zo scherp
Ook heeft Square-Enix de sneltoets geïmplementeerd. Zonder telkens te moeten schakelen naar het ietwat onhandige minimenuutje, kun je nu simpel met de driehoekknop voorwerpen oppakken en met mensen praten. Anno 2013 lijkt dit de normaalste zaak van de wereld, maar in het begin van deze eeuw was daar nog geen sprake van. Hulde voor Square-Enix dat ze ook aan dit soort kleine details hebben gedacht tijdens het ontwerpen van deze remake, want het zorgt toch net voor een nóg betere spelervaring dan op de PlayStation 2. Ook als je kijkt naar de texturen, modellen en omgeving, die van een flinke schoonmaakbeurt voorzien zijn. Omgevingen waar we natuurgetrouw bekende figuren tegen het lijf liepen en we de gebeurtenissen van de films op aangepaste wijze kunnen meebeleven. Een fantastisch concept waar Kingdom Hearts al jarenlang op scoort.
In de trailer van Kingdom Hearts III zagen we held Sora nog nooit zo scherp. In bewegend beeld is het echter in deze HD-remake waar de sleuteldrager het best wordt weergegeven. Zijn felgele schoenen en sprookjesachtige klederdracht komen nu een stuk beter binnen dan toentertijd. Om nog maar te zwijgen over andere karaktermodellen die er allemaal een stuk scherper uitzien. Wie een blik werpt op de vele kleurrijke omgevingen en Disney-figuurtjes die we gewend zijn van Kingdom Hearts, zal zeker zien dat Square Enix veel aandacht heeft besteed aan het verbeteren van het grafische gedeelte.
Alle verbeteringen die we net hierboven hebben besproken, vinden we eveneens terug in Kingdom Hearts: Re:Chain of Memories. Oorspronkelijk een spelletje voor de GBA, daardoor visueel een stuk minder imponerend dan het origineel. Het is wel fijn voor de doorgewinterde fan dat dit deel erbij zit, aangezien de PS2-port nooit in Europa het levenslicht heeft gezien. Die zullen ontzettend veel veranderingen zien ten opzichte van de versie op de oude draagbare spelcomputer van Nintendo, bijvoorbeeld verbeterde animaties en (opnieuw) ingesproken teksten. Op GameRankings scoort Chain of Memories een keurige 8 min, dus al met al is het een waardige toevoeging aan dit pakket.
Legendarische games in geslaagd nieuw jasje
Al met al zal vooral de fanatieke fan blij zijn met Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX. De meest complete Kingdom Hearts-game die er is, in een vernieuwd jasje én een HD-versie van een in Europa zeldzame game, het is reden genoeg om deze bundel in huis te halen. De aanwezigheid van 358/2 Days voelt een beetje als een vreemde eend in de bijt, en het missen van Kingdom Hearts II is een domper voor de liefhebbers, maar desondanks maakt Square-Enix zich er prima van af. Dat is wel eens anders geweest.