Killzone: Shadow Fall - Insurgent Pack Review

donderdag, 08 mei 2014 om 13:00
Multiplayeruitbreidingen voor shooters zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Ook de PlayStation 4-exclusive Killzone: Shadow Fall doet mee aan de trend, maar dan wel zonder de kenmerkende exclusieve mappen. Is The Insurgent Pack desondanks een downloadje waard?
Ontwikkelaar Guerrilla Games doet ten opzichte van andere shooters iets bijzonders; elke nieuwe map die ze maken, krijg je gewoon gratis. Dat is fijn, want op die manier voorkomen ze dunbevolkte mappen met enkel betalende spelers én motiveren ze alle Shadow Fall-bezitters regelmatig terug te komen om een nieuw speelveld te ontdekken. Tegelijkertijd levert die gratis DLC wel een probleem op. Want hoe kun je een betaald uitbreidingspakket nu nog interessant genoeg maken? Guerilla probeert het met een nieuwe klasse, wapens en abilities.

Hacken en stelen

Het belangrijkste onderdeel van deze DLC is de Insurgent klasse (hieronder te zien), die de boel op moet schudden. De Insurgent heeft twee belangrijke abilities: hack en steal. Met de hack-ability kun je – redelijk vanzelfsprekend – vijandige apparatuur overnemen. Zo wordt die ene vervelende turret plotseling je belangrijkste wapen. Gebruik je de hack-mogelijkheid goed, dan kan je het tij van een gevecht in één klap keren. Een potentievolle toevoeging dus, die tijdens wedstrijden voor een nieuwe dynamiek kan zorgen.
Misschien nog wel interessanter en vooral belangrijker is de steal-ability. Het is een vaardigheid waar je veelvuldig gebruik van zal maken, want de Insurgent begint standaard met een miezerig pistooltje. Gelukkig heeft hij daar een simpele oplossing voor; hij steelt gewoon wapens en abilities van gevallen vijanden. Dat klinkt wellicht als een nadeel, maar zodra je de klasse eenmaal onder de knie hebt, verandert steal in een enorm nuttige vaardigheid. Je bent plotseling niet meer aan de standaard archetypes gebonden – met een beetje jatwerk heb je al snel de ultieme soldaat onder de knoppen.

Beter goed gejat én goed bedacht

Denk je in dat je de cloak-ability van een Scout steelt, plus een machinegeweer van de Assault-klasse. Vervolgens sprint je moeiteloos door de vijandige linie, hack je een turret die je team heeft vastgepind en schiet je de nietsvermoedende tegenstanders in de rug. Voordat ze doorhebben wat er gebeurt, zijn ze hun belangrijke aanvalspunt al kwijt. Om dit soort trucjes niet oneindig mogelijk te maken, kun je de gestolen abilities maar beperkt gebruiken. Je zult je dus continu moeten ontwikkelen door nieuwe vaardigheden op te pakken.
De Insurgent-klasse is niet voor iedereen weggelegd. Je moet continu waakzaam zijn en met een vooropgezet plan ben je op je best – al blijken bij toeval verkregen combo’s soms verrassend effectief. Maar de klasse voegt wel een interessante dynamiek toe die Shadow Fall weer iets complexer maakt en daardoor een extra laagje diepgang krijgt.

Nieuwe abilities en wapens in het Killzone: Shadow Fall - Insurgent Pack

Naast een hele nieuwe klasse krijgen de bestaande configuraties elk ook een nieuwe vaardigheid. Komen ze: Assault krijgt een lokale beacon die het moeilijk maakt om vijandige automata te installeren; Support krijgt een beacon die het voor vijanden moeilijk maakt onzichtbaar een gebied te infiltreren; Scout krijgt een speciale bewakingsdrone. Hier geldt hetzelfde: de toevoegingen brengen voldoende gameplayimplicaties met zich mee om de boel een beetje op te schudden en nieuwe tactieken mogelijk te maken, hoewel het de meeste potjes niet drastisch zullen veranderen.
Dan zijn er nog de wapens, één voor elke klasse. Killzone-fans zullen het klassieke wapen M82 herkennen van de vorige Killzones. Vreemd dat het geweer niet standaard aanwezig is, maar fijn om de bekende assaultrifle terug te hebben. Een nieuwe sniper (hierboven te zien) en een SMG maken de lijst af. We kunnen er kort over zijn: het zijn prima wapens, niets minder, niets meer. We hebben niet ervaren dat het nieuwe wapentuig een groot verschil maakt ten opzichte van de al bestaande wapens. Al is meer keuze natuurlijk altijd welkom.

Nieuwe modi

Tot slot brengt de DLC twee nieuwe modi met zich mee. Ten eerste de offline Elite modus voor de hardcore singleplayer-spelers. Je kunt de modus zien als een throwback naar vroegere tijden; de hoogste moeilijkheidsgraad en maar drie levens. Voorzichtigheid geblazen. Vooral wat betreft je peperdure PS4-controller, want die gaat gegarandeerd door een raam. Online vind je de Collectibles Mode, voor als je niet genoeg hebt aan het neerschieten van tegenstanders. Tegelijkertijd mag je namelijk op zoek naar speciale kratten.

Broodnodige verfrissing

Killzone: Shadow Fall’s eerste betaalde DLC kost 9,99 euro en is voor lang niet iedereen geschikt. Veel spelers zijn vooral op zoek naar nieuwe battlegrounds en geven weinig om een nieuwe klasse. Ben jij een van de spelers, laat dit pakket dan vooral liggen. Ben je echter op zoek naar nieuwe tactische mogelijkheden voor de multiplayer, dan zal je veel plezier beleven aan de nieuwe klasse en vaardigheden. Waarschijnlijk zal de Insurgent Pack je dus weinig interesseren als je de multiplayer van Shadow Fall al hebt opgegeven, maar het biedt aan fervent fans de broodnodige verfrissing.