Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot Review - Speuren op de Switch!

donderdag, 07 november 2019 om 15:00
katrielle en het miljonairscomplot 5f1573111646
De Nintendo Switch is het ideale platform voor een revival van de vele toffe 3DS franchises. Neem bijvoorbeeld de point and click puzzelgames Professor Layton. Uit die franchise brengt Nintendo Layton's Mystery Journal: Katrielle en het Miljonairscomplot in een deluxe jasje naar de Switch. Hoe dat uitpakt lees je in onze Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot review!
Katrielle en het Miljonairscomplot, alweer de zevende game in de Layton franchise, kwam in 2017 al naar de 3DS. Destijds recenseerde Kevin de game al, waarbij hij de game beloonde met een 7.5. Hij meldde onder andere dat de game vol humor zit en aanvoelt als een echte Layton-titel, maar dat er in plaats van een verhaal losse zaken voorbij komen. In de game is Katrielle namelijk net begonnen met haar eigen detectivebureau als ze meteen al een mysterie voor haar kiezen krijgt. Samen met haar assistent Ernest Greeves en een pratende hond genaamd Sherl trapt ze haar avontuur als detective af.

Speuren op je tv

Het verhaal in Katrielle en het Miljonairscomplot leidt de jonge speurneus eerst langs een zaak waarbij een wijzer van de Big Ben verdwenen is, maar al snel richt de game zich op een overkoepelend thema. Je gaat zaken oplossen in hartje Londen, terwijl Hershel Layton nergens te bespeuren is. Alleen door met talloze mensen te praten en verschillende locaties te bezoeken kunnen hints aan elkaar geknoopt worden om de mysteries op te lossen. Natuurlijk hoort het oplossen van tientallen puzzels en een flinke berg humor hierbij.
Het is niks nieuws wat deze deluxe versie van de game je voorschotelt op het gebied van het verhaal. Het nieuwe komt voorbij in de manier waarop je speelt. Voor het eerst kan dit nu op je tv in plaats van het kleine scherm van je 3DS of je smartphone. Hiervoor is de grafische kant van de game flink onder handen genomen door Nintendo en met succes, want de game ziet er gelikt uit met zijn handgetekende graphics. Daarbij is de lay out van het scherm net even wat aangepast om alles overzichtelijker te maken op de Switch.
Bij die aangepaste lay out komt een klein nadeel voorbij van deze versie, want de omgevingen zijn nagenoeg altijd groter dan je scherm. Hierdoor moet je telkens in je hoofd houden dat het scherm te bewegen is en je dus als het ware 'buiten de rand van je tv kunt zoeken'. Het scherm beweegt wel met je mee tijdens het doorzoeken van de omgeving, maar het is hierdoor makkelijk om iets over het hoofd te zien.
katrielle en het miljonairscomplot 3f1573111860

Spelen zoals jij het wil

Omdat het wat vreemd is om de verschillende interessante plekken in de omgeving aan te tikken op je televisiescherm, is ook de besturing aangepast. In de handheld modus kun je nog steeds alles aantikken op je scherm zoals op de 3DS, maar in de TV modus kun je navigeren met het linkerknuppeltje van de controller. Je kunt ook snel tussen personages schakelen met het rechterknuppeltje van de controller.
Dingen selecteren doe je vervolgens met de verschillende actieknoppen en schouderknoppen van de Switch. Naast deze manier van spelen kun je ook kiezen om met je Joy Con controllers dingen op je scherm aan te wijzen. Vooral dit laatste werkt heerlijk in de verschillende omgevingen van de game. Je mist de touch controls van de 3DS hierdoor eigenlijk nooit als je op je tv speelt.
katrielle en het miljonairscomplot 2f1573111937

Nieuw voer voor je brein

Los van de grafische update en de aangepaste besturing brengt Katrielle's uitstapje naar de Switch een hele berg nieuwe puzzels met zich mee. De oorspronkelijke game kende al ruim 170 puzzels (inclusief de downloadbare content die je bij deze versie extra krijgt), verdeeld over 12 zaken die je makkelijk 10 uur bezig hielden.
In deze deluxe editie komen daar nog eens ruim 40 puzzels bij die een aanschaf van deze versie jouw 40 euro meer dan waard maken. Tussen deze puzzels zit werkelijk van alles. Je moet tekenen, rekenen, plaatjes compleet maken en nog veel meer. Sommige puzzels die je tijdens je avontuur vindt zijn verplicht en moet je oplossen om verder te komen, terwijl andere puzzels optioneel zijn.
katrielle en het miljonairscomplot 1f1573112050

Krakende hersenen

De meeste puzzels in de game zijn ogenschijnlijk lastig op te lossen, maar met wat gezond verstand (en eventueel wat hints die de game je geeft) goed te doen. Wel moet hier gezegd worden dat de moeilijkheidsgraad van sommige puzzels de game wat minder geschikt maken voor de kleine speurneuzen (al is de game volledig in het Nederlands te spelen). Die zullen dan met wat hulp van papa of mama aan de slag moeten of een onderweg opgesnorde hintcoins in moeten zetten voor een aanwijzing.
Voor wat afwisseling biedt Katrielle en het Miljonairscomplot naast het echte speurwerk enkele minigames. In totaal heeft de game er drie: het verzorgen van een ingewikkeld diner, het uitlaten van Sherl en het herindelen van een winkel. Het zijn minigames die compleet los staan van het 'verhaal' in de game. Jammer genoeg is er in deze deluxe versie geen nieuwe minigame bij gekomen, maar dat mag het plezier niet bederven.
katrielle en het miljonairscomplot 4f1573112114

Katrielle en het Miljonairscomplot Review - Eindelijk speuren op de Switch

De overstap van de Layton-franchise naar de Switch is met deze nieuwe versie van Katrielle's avontuur al behoorlijk succesvol. Grafisch is de game geweldig en door de aangepaste besturing voelt de game alsof deze voor de Switch gemaakt is. De nieuwe (veelal optionele) puzzels maken de game verder interessant voor iedereen met een neus voor mysteries.
Sommige puzzels zijn wel wat lastig op te lossen, zeker voor kleine Sherlocks. Daarin is dus soms wat hulp van een volwassen speurder gewenst. Dit deluxe Layton avontuur is soms wat uitdagend, maar voor 40 euro hoef je niet verder te zoeken naar een toffe game op de Switch voor deze herfst.