Kart Racer Review

door who
dinsdag, 01 september 2009 om 18:00
Binnenkort kunnen we de eerste Formule 1 game voor de Wii verwachten. Maar waar beginnen F1-coureurs meestal hun carrière? Inderdaad, in de karts. Dus is het eerst tijd voor een review van Kart Racer voor de Wii. Wordt de game een mooi opwarmertje voor de Formule 1, of kunnen we deze beter aan ons voorbij laten gaan?
Bij een kartgame voor de Wii denkt men algauw aan Mario Kart. Kart Racer is echter van een andere orde. Ten eerste is de game meer gericht op realisme en draait het winnen van races louter om de racevaardigheid van de speler. Ten tweede is Kart Racer een budgetgame welke voor een budgetprijs in de winkels verkrijgbaar is. In tegenstelling tot Mario Kart hoeven we van Kart Racer dus geen uitzonderlijke game te verwachten. Maar wat kunnen we dan wel verwachten?
Spelmodi
In het begin zijn er in de game slechts twee spelmodi beschikbaar: Race en Knockout, welke uiteraard voor zichzelf spreken. In beide spelvarianten is er maar één circuit en kart beschikbaar. Naarmate je meer punten verzamelt, speel je meer tracks, karts en spelmodi vrij. Deze spelmodi bestaan uit de Challenge en de Arena modus.
In de Challenge doe je mee aan drie races, waarbij elke race gewonnen moet worden om door te gaan naar de volgende ronde. De Arena modus bestaat uit een race tegen de klok. Je krijgt een bepaalde hoeveelheid tijd waarin je een ronde op het circuit moet voltooien. Na elke ronde worden er een aantal seconden van de tijd afgehaald. Het doel is om zoveel mogelijk rondes te maken.
Kart Racer Screenshot 93039 Kart Racer Screenshot 93047 Kart Racer Screenshot 93046
Van een budgetgame mag je eigenlijk geen uitgebreide online multiplayer modus verwachten. En dat is er in Kart Racer dan ook niet. De game bevat alleen een offline multiplayer modus waarin je tegen een vriend via de splitscreen kan racen.
Puntensysteem
Frappant genoeg behaal je de punten, waar je de unlockables mee vrijspeelt, niet alleen door simpelweg races te winnen. Ook jouw manier van rijden wordt beoordeeld. Je krijgt punten voor inhaalacties, het gebruik van de boost functie en sliden. Strafpunten krijg je voor elke touche met andere voertuigen, zelfs als het buiten jouw schuld om gebeurt. Met deze aparte puntensysteem komt het dus voor dat jij als winnaar niet de meeste punten krijgt.
Sterker nog, het komt zelfs voor dat een stuk of zes tegenstanders meer punten vergaren, ondanks dat zij in de race-uitslag onder jou zijn geëindigd. Een spectaculaire racestijl wordt dus vereist, maar werkelijk voor elke botsing, hoe licht ook, krijg je strafpunten. Dit zou als een leuke uitdaging kunnen klinken, ware het niet dat jouw computerbestuurde tegenstanders een ongelooflijk lompe rijstijl hebben. Je wordt op de meest onbegrijpelijke momenten op een onbezonnen manier door toedoen van jouw opponenten in de rondte gedraaid of van de baan geknald.
Kart Racer Screenshot 93045 Kart Racer Screenshot 93044 Kart Racer Screenshot 93043
Tegenstand
Sowieso is de A.I. jouw tegenstanders gewoon slecht te noemen. Op elk circuit komen namelijk dezelfde patronen terug. Zo is er een track waar er standaard een grote crash voorkomt na de eerste bocht. Op een ander circuit heeft jouw directe voorligger altijd dezelfde slechte start, en op weer een ander baan kun je rekenen op twee karts welke na twee bochten gezamenlijk naast de baan vliegen.
Ondanks de vreemde tegenstand zal het niet bijzonder moeilijk zijn om races te winnen. Het is een koud kunstje om de snelste rondetijden te noteren. Op enkele circuits kan het verschil in rondetijden tussen jou en de rest zelfs oplopen tot meer dan tien seconden. Als je dus eerste ligt in de race, dan heb je de wedstrijd eigenlijk al in de zak.
Het is dan ook meer de kunst om op te klimmen naar de eerste plaats en dat kan in het begin wel lastig zijn. Elke race start je namelijk als zestiende en laatste. En omdat de tegenstanders die voor jou starten een botte rijstijl hebben, waarbij de minste aanraking al kan zorgen dat jouw kart in de slip raakt, kan het nogal een hels karwei zijn als je nog niet zo bekend bent met de circuits. Maar naarmate je meer bekend raakt met het circuit en de tegenstand, rijd je in een mum van tijd aan kop van het veld.
Kart Racer Screenshot 93042 Kart Racer Screenshot 93041 Kart Racer Screenshot 93040
Levenloos
Een enkele keer lukt dat zelfs na ronde één. En als je dan nog minstens vier rondes moet rijden, kan de race een bijzonder saaie aangelegenheid worden. De game ontbeert namelijk een grafische en muzikale pracht dat het een en ander nog gecompenseerd zou kunnen hebben. De karts en personages zien er houterig uit en de omgevingen zijn statisch en levenloos. Race je op een circuit met tribunes, dan is daar geen mens te vinden. En race je in de buurt van een kermis, dan draait het reuzenrad nog geeneens.
De begeleidende muziek bestaat uit instrumentale rockmuziek. Het probleem is alleen dat er slechts een beperkt aantal nummers in de game verwerkt zijn. Je zult dus vaak dezelfde nummers horen, soms zelfs twee keer achter elkaar. De geluidseffecten zijn redelijk standaard en niet heel bijzonder te noemen.
Budgetgame
Kart Racer is een budgetgame en dat is helaas aan alles te merken. Een budgetgame hoeft niet per definitie zo slecht te zijn. Andere budgetgames zoals Excite Truck en Monster 4x4 hebben immers bewezen dat je met slechts enkele goed uitgevoerde gameplay elementen toch kunt boeien. Helaas bevat Kart Racer geen enkele game-element welke de game nog interessant zou kunnen maken. De game ontbeert voldoende interessante spelvarianten. Daarnaast vallen de graphics en geluid tegen en is er geen online multiplayer modus. Zelfs voor een budgetprijs geeft Kart Racer geen waar voor je geld en kun je de game beter aan je voorbij laten gaan.
Cijfer: 3.5