Jurassic World Fallen Kingdom Review (4K Blu-ray) - Slechtste film uit de reeks

zaterdag, 20 oktober 2018 om 12:37
jurassic world fallen kingdom review 4k blu ray slechtste film uit de reeks 140818
Dino’s: ze zijn oud, eng én indrukwekkend. En bovenal lijken ze levendiger dan ooit door de constante aandacht van onder andere Steven Spielberg. Met zijn Jurassic Park films liet hij heel wat harten sneller kloppen in de jaren 90. En drie jaar geleden was het tijd om deze geweldige serie nieuw leven in te blazen. Deel twee daarvan, Jurassic World: Fall Kingdom, is nu uit.
Er is meteen al één probleem. Jurassic World Fall Kingdom is wéér geregisseerd door een andere persoon. Waar Jurassic World uit 2015 geregisseerd is door Colin Trevorrow, is Fallen Kingdom nu gemaakt door J.A. Bayona. Een man die niet zo’n indrukwekkend cv heeft als de grote Spielberg, die verantwoordelijk was voor de eerste twee Jurassic films. Nu hoeft het niet zo zwart-wit te zijn, want talent moet ergens vandaan komen. Maar het is opvallend: meteen weer een andere man voor de regie. Niet zo’n slimme zet, want Jurassic World heeft een gemiddelde van een 7 op IDMB en dat is vrij redelijk.
In de nieuwe Jurassic films zijn de hoofdrollen weggelegd voor Chris Pratt en Bryce Dallas Howard. In de eerste film maakten we kennis met Jurassic World: een themapark en luxe resort, wat overigens compleet vernietigd werd door ontsnapte dino’s. Met flink wat special effects (waar Spielberg faam mee behaalde in Jurassic Park) levert dat heel wat spannende actiescènes op. En je kunt voorstellen dat veel kapot ging. Dinosaurussen zijn immers geen kleine wezens, zeker een T-Rex niet.
Trailer screenshot

Het verhaal is vreemd en voorspelbaar

Jurassic World Fallen Kingdom bouwt voort op het verhaal van de film uit 2015. Het punt is namelijk dat veel beesten gevlucht zijn naar de jungle en daar proberen te overleven. Er is alleen een probleem, want een vulkaan staat op het punt van uitbarsten. Je raadt het al: aan Owen (Chris Pratt) en Claire (Bryce Dallas Howard) de taak om de dino’s te redden. Want als ze één ding niet willen is dat ze uitsterven. Het wetenschappelijk element moest er even ingevlochten worden.
Onze Roy kaartte het al aan in zijn bioscoop-review “Als je er langer over nadenkt is het een bizar gegeven: een vulkaan waar we nooit eerder van hebben gehoord dreigt ineens alle prehistorische dieren (opnieuw) van de kaart te vegen. Het is bijna te ironisch voor woorden en ook een beetje gek dat niemand in de film daar eerder over nadacht.” Toegegeven, regisseur Bayona weet wat mooie scènes naar de huiskamer te toveren, maar voor de Jurassic fan van de jaren 90 is dat onvoldoende om echt indruk te maken. Leuk voor een avondje bioscoop, minder leuk om daarvoor een film in huis te halen. En zeker niet één die past tussen de rest van de Jurassic films.
Trailer screenshot

Jurassic Park Fallen Kingdom is niet Jurassic waardig

Het verhaal is slap en de film oogt niet als een optelsom van meerdere delen. Als kijker krijg je het gevoel naar een onsamenhangend geheel te kijken. Al is het nooit zo erg als het vorige deel, er is wel degelijk rommel buiten boord gelaten. Maar Spielberg had vroeger alles simpelweg beter op orde: de juiste techniek, de juiste personages, de juiste dialogen, de juiste wetenschappelijke achtergrond en ga zo maar door. Het sloeg ergens op én dat maakte het geloofwaardig. Jurassic World: Fallen Kingdom doet denken aan Rampage Big Meets Bigger. Ook zo’n film waarbij je het gevoel krijgt een vieze film te zien waarbij je na het kijken denkt “zonde van mijn tijd”.
Er is ook nauwelijks een overtuigende band te zien tussen Pratt en Bryce; alles voelt geforceerd aan. Ook al zie je in de extra’s op Blu-ray dat ze genoten hebben van de opnames. Als kijker word je er niet warm of koud van. Een mooie fanservice is dat Jeff Goldblum een rol heeft, maar de dino-gloriedagen van deze man zijn ook over. Dat wordt pijnlijk snel duidelijk. Alles straalt uit dat men alleen maar ogen over heeft om de franchise in leven te houden, zonder te weten op welke manier. Het doel lijkt zoek. En dat is nu al een doodsteek voor de vernieuwde serie.
Trailer screenshot

Jurassic World Fallen Kingdom review - Niet koopwaardig

Het is niet zo dat de film geen spannende momenten heeft. Zeker wel. Sommige acties zijn indrukwekkend. De jungle van Hawaii, zoals te zien is op de extra’s van de Blu-ray, leveren een ongekend mooie setting op. Maar als kijker heb je dit al eerder gezien. Dino’s spectaculair in beeld brengen is gelukt. Af en toe de kijker een gilletje laten slaken is ook gelukt. Maar de serie recht aandoen is op geen enkel moment gelukt. Jurassic World Fallen Kingdom is om die reden dan ook absoluut niet een aanschaf waard. Zelfs een paar leuke extra’s kunnen daar geen verandering in brengen.