JoJo's Bizarre Adventure All-Star Battle Review

donderdag, 08 mei 2014 om 16:00
De manga is terug in Nederland. Dit keer in de vorm van JoJo's Bizarre Adventure All-Star Battle. Deze fightinggame brengt je het gestoorde van de serie en hoopt daarmee nieuwe anime fans wakker te schudden. Weet de game ook in Europa te imponeren?
Manga, het fenomeen dat in het westen nooit echt aangeslagen is bij de massa. De comics die van oorsprong uit Japan komen zijn in Azië echter mateloos populair. JoJo’s Bizarre Adventure is zo’n serie en heeft zich in het land van de Rijzende Zon aardig ontwikkeld. Ondanks de mindere populariteit brengt uitgever Namco Bandai JoJo’s Bizzare Adventure All Star Battle toch naar Europa. Het is de kans om de franchise alsnog de populariteit te geven die het verdient, want de game heeft zeker potentie.
Zoals de titel al aangeeft zal je de avonturen van de JoJo’s in de game herbeleven. In totaal zijn er acht verhaallijnen uit de manga geplukt. Elke story staat los van elkaar en schotelt steeds een andere held voor waarmee je de levels doorkruist. Alle namen van de karakters in deze game zijn allemaal af te korten naar JoJo, en zo wordt al snel duidelijk waar de titel vandaan komt.
Jojo's Bizarre Adventure All-Star Battle fighting

Knettergekke gevechten

Dat de avonturen ‘bizarre’ zijn, is ook zeer zeker niet gelogen. Het eerste verhaal krijg je namelijk meteen te maken met vampiers. Gelukkig weet jouw JoJo een vechtkunst met de naam ‘Ripple’, waarmee lichaamsenergie kan worden omgezet in kunstmatig zonlicht, en laat dat nou net iets wezen waar vampiers niet goed tegen kunnen. Het klinkt allemaal merkwaardig en stiekem is het dat ook. Toch dienen deze in-game verhaaltjes ergens voor. Ze introduceren de klassen die er in de game te vinden zijn.
Er zijn namelijk verschillende soorten vechtstijlen, waarvan de eerdergenoemde ‘Ripple’ kracht bij de Hamon stijl hoort. Verder zijn de Mode, Stand, Vampire en Mount stijlen aanwezig. Stuk voor stuk weten deze indruk te maken, vooral door hoe prettig gestoord ze eigenlijk wel niet zijn. De Stand laat jouw vechter namelijk een semi-fysieke bondgenoot verschijnen die je steunt tijdens het vechten. De Mount stijl gaat nog verder en laat jouw karakter met een druk op de knop transformeren in een ruiter, met alle gevolgen van dien.

Prachtige Graphics

Al deze gekheid wordt vervolgens prachtig op je scherm getoverd. De graphics die de game voorschotelt lijken recht uit de manga’s te komen en zijn enorm kleurrijk en druk. Dit is terug te vinden in zowel de cutscenes als tijdens het gamen zelf. Beeldtechnisch heeft ontwikkelaar CyberConnect2 dan ook goede zaken gedaan.
Jojo's Bizarre Adventure All-Star Battle fighting 2

Verhaal is moeilijk te volgen

Helaas is er op het verhaal wel het een en ander aan te merken. Zo zal je van het daadwerkelijke verhaal niet bijster veel meekrijgen. Dialogen worden dikwijls via tekstbalkjes vlak voor een gevecht getoond en herbergen een heleboel namen die voor de meesten totaal onbekend zullen zijn. Je kunt de moeite doen om alles op te zoeken, maar dit laat zien dat je qua verhaal beter algemene kennis van de manga kunt bezitten.
Gelukkig levert de game gameplaytechnisch op weinig punten in. Wat meteen opvalt is dat de vechters best wel veel van elkaar verschillen. Niet alleen dankzij de eerdergenoemde vechtstijlen, maar ook in de algemene zin. De game herbergt een goedgevulde lijst met karakters en zij hebben bij enige regelmaat moves die alleen zij kunnen uitvoeren en ook de speciale aanvallen verschillen vaak ook per karakter. Hieraan kun je merken dat de game verder gaat dan bijvoorbeeld Saint Seiya: Brave Soldiers.

Zelf in je kop stampen

Deze moves zal je echter wel zelf moeten zien te ontdekken. JoJo’s Bizzare Adventure All-Star Battle heeft namelijk geen tutorial waarin je alles op je gemakje kunt leren. Je hebt een paar lijsten met algemene aanvalscombo’s, maar lang niet alles staat hier aangegeven. Stiekem toch wel jammer, aangezien de game juist zoveel te bieden heeft op dit vlak.
Jojo's Bizarre Adventure All-Star Battle fighting 3

Elkaar online kapot maken

Als je je combo’s dan toch in je hoofd hebt, is het tijd om je talent te vergelijken met die van andere spelers. De versusmodus is de plek om je geschillen uit te vechten. Zowel offline als online kun jij met alle karakters de arena betreden. De levels in de game hebben soms tijdens het spelen ook nog een (meestal) onplezierige verassing. Er zijn dikwijls dangerzones verwerkt in de mappen en kunnen spelers extra schade aanrichten. Denk hierbij aan een strijdwagen die door een Colosseum rijdt.
Tussen al die bombarie en gekkigheid zit helaas nog wel een irritant dingetje verstopt: microtransacties. Hoewel de micro-DLC flink verminderd is in vergelijking met de Japanse release, is het nog steeds aanwezig. In de verhaalmodus heb je namelijk speciale energie die je kunt inzetten tijdens gevechten voor speciale aanvallen. Is die energie op, dan kun je nieuwe energie kopen. De Europese versie is gelukkig iets aangepast, waardoor die energie na twee minuten wachten alsnog wordt bijgevuld, maar de microtransacties zitten nog steeds in de game verstopt. Voor een game die voor de volle mep verkocht wordt is dat toch storend om te zien.

Geslaagde fightinggame

Ondanks dat is JoJo’s Bizarre Adventure All-Star Battle toch een fighter van formaat geworden. Grafisch oogt de game prachtig met zijn cartoony look, en gameplaytechnisch weet de game door de vele vechtstijlen en verschillen tussen de karakters veel indruk te maken. Het verhaal in de campagne is helaas wat moeilijk te volgen voor de leken onder ons, maar de gevechten die je voorgeschoteld krijgt maken dat helemaal goed. De Micro-DLC is met de Europese release ook zo goed als weggewerkt en daardoor kan JoJo’s Bizarre Adventure All-Star Battle toch wel gezien worden als dé anime fighter van 2014.