iPhone 8 Plus Review - Oogappeltje of krachtpatser?

woensdag, 04 oktober 2017 om 9:33
Al een aantal jaar introduceert Apple in de maand september een nieuwe iPhone. En dit jaar is dat niet anders, alhoewel Apple nu wel drie nieuwe toestellen introduceert. XGN.nl mocht met de iPhone 8 Plus aan de slag en onze ervaringen lees je in de iPhone 8 Plus review!
Apple viert een feestje vanwege het feit dat de iPhone al tien jaar op de markt is. Dat doet ze door middel van het uitbrengen van drie toestellen, waarvan er één echt in de spotlight staat: de iPhone X (spreek je uit als iPhone 10). Helaas moeten we nog even wachten totdat dit model op 3 november in de winkel ligt, maar wel konden wij al aan de slag met de iPhone 8 Plus.
iPhone 8 Plus review

Design

Apple staat al jarenlang voor innovatie en design en weet wederom de mobiele consument te verwennen met meerdere modellen. Voor de Apple liefhebber die liever een kleine smartphone wil, heeft Apple de iPhone 8 gemaakt (4,7-inch Retina HD-display) en voor de mensen met grotere handen en liefde voor een groter scherm heeft Apple de iPhone 8 Plus uitgebracht (5,5-inch Retina HD-display). Heel erg vernieuwend is Apple niet met het uitbrengen van meerdere formaten, maar het is toch fijn om keuze te hebben.
De iPhone 8 en de iPhone 8 Plus zijn voorzien van het sterkste glas in een smartphone ooit volgens Apple. De voor- en achterkant zijn voorzien van speciaal glas met een verstevigingslaag van lasergelast staal en een band van aluminium. Dit zorgt niet alleen voor een sterkere iPhone, maar qua design ziet het er ook prachtig uit. Een ander voordeel van het glas is dat het nu mogelijk is om je iPhone draadloos op te laden via het bekende Qi-ecosysteem.
Uiteraard hebben wij niet kunnen testen of het glas ook werkelijk sterker is. Wij raden iedereen dan ook aan om je iPhone gewoon niet te laten vallen, of om er een stevig hoesje om heen te doen. Dat het versterkte glas voor een luxer en mooier design zorgt, staat wel vast.
iPhone 8 Plus review

Camera

Voor veel mensen is het design van een smartphone erg belangrijk en het feit dat je ermee kan bellen natuurlijk. Alleen kunnen smartphones van tegenwoordig veel meer dan dat en is het voor veel mensen ook belangrijk dat er een goede camera zit ingebouwd. De iPhone 8 is voorzien van één 12 megapixel camera, terwijl de iPhone 8 Plus voorzien is van twee 12 megapixel camera’s. Beide smartphones zijn voorzien van een groothoeklenscamera met een diafragma van f/1.8, optische beeldstabilisatie en een verbeterde sensor- en beeldsignaalprocessor.
De iPhone 8 Plus heeft een tweede camera in de vorm van een telelenscamera met een diafragma van f/2.8. Door de twee camera’s te combineren, kun je gebruikmaken van optische zoom en de verbeterde portretmodus. Laatstgenoemde is dan ook een feature waar Apple graag mee pronkt.
Dankzij de twee camera’s kan je met de iPhone 8 Plus mooiere scherptediepte effecten creëren, waardoor je bijvoorbeeld mooiere onscherpe achtergronden kan fotograferen, waarbij een persoon of object op de voorgrond in focus blijft. Ook heeft Apple nu nieuwe realtime fotostudio-effecten toegevoegd, waardoor het dankzij de nieuwe A11 Bionic-chip mogelijk is om je foto snel aan te passen met bepaalde effecten. Denk hierbij niet alleen aan de kleur, maar ook bijvoorbeeld aan zwart-wit foto’s waarbij de achtergrond verdwijnt, contourlicht waardoor een gezicht beter naar voren komt of toneellicht waarbij een gezicht in de spotlight komt te staan tegenover een diepzwarte achtergrond.
iPhone 8 Plus review

Oog voor detail

Wat ook opvalt aan de camera en in het specifiek de foto’s, is het formaat van de foto’s. Dankzij de nieuwste HEIF-compressietechnologie zijn de foto’s die je neemt kleiner in formaat (in plaats van 4 mb, nu ongeveer 2,5 mb). Het geeft aan dat Apple oog voor detail heeft, maar niet alleen voor foto’s.
Met de iPhone 8 en iPhone 8 Plus maak je nu namelijk ook 4K-video’s met 60 fps(frames-per-seconde), waar voorheen het limiet op 30 fps lag. Dit betekent dat je prachtige video’s op kunt nemen met optische beeldstabilisatie, terwijl je in de hoogste resolutie filmt en het vervolgens goed kunt vertragen zonder een schokkende video te creëren. Videoliefhebbers zullen hier voornamelijk heel blij mee zijn. En als je een foto wilt maken terwijl je opneemt, dan druk je op het witte rondje links van de opnameknop!
Naast 4K-video bevat de iPhone 8 en iPhone 8 Plus ook weer de slow-motion functie met dit keer een opnamesnelheid van 240 fps. Dit betekent dat er per seconde 240 foto’s worden gemaakt die vertraagd kunnen worden, zodat je geweldige video’s kunt maken. Denk hierbij aan een slow-motion video van iemand die een waterballon kopt of een hond die een koekje probeert te vangen.
iPhone 8 Plus review

Er staat een paard in de gang…

Hiervoor hebben we uitgebreid beschreven hoe geweldig de camera van de iPhone is en daarop aansluitend hoort de opkomende feature Augmented Reality, wat letterlijk in het Nederlands 'verrijkte werkelijkheid' betekent. Dankzij iOS 11 kunnen ontwikkelaars nu fantastische ervaringen voor iPhone gebruikers creëren. Door middel van Augmented Reality scan je je omgeving (of ruimte), om vervolgens een digitale projectie in de kamer te projecteren. Niet echt natuurlijk, maar rechtstreeks op je iPhone scherm.
Denk hierbij aan Pokemon Go dat veel kinderen (en volwassenen) de straat op joeg om Pokemons te vangen. In de App Store staan nu al verschillende apps die gebruik maken van deze techniek en dit zal voor de toekomst ontzettend veel mogelijkheden bieden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een skelet in je huiskamer te projecteren met een kloppend hart. Door middel van je camera zie jij op je scherm het skelet staan en kan je eromheen lopen.
Koppel jij vervolgens je Apple Watch aan de app, dan kan je jouw eigen hart in de woonkamer bestuderen. Een leuke andere game is The Machines. In de game The Machines projecteer je een waar slagveld op de grond of op een tafel in huis, waarna je met je camera rond kan lopen om het spel te spelen. Monopoly pas maar op, de bordspellen van de toekomst komen tot leven!
iPhone 8 Plus review

True Tone

Voor je prachtige foto’s en games wil je natuurlijk het grootste scherm, met de mooiste kleuren. Ondanks dat het design aan de voorkant van de iPhone 8 Plus niet vernieuwend is ten opzichte van de iPhone 7 (voor het vernieuwende design moet je bij de iPhone X zijn), is het scherm wel weer mooier dan voorheen. Apple maakt nu gebruik van de True Tone-technologie, dat gebruik maakt van een geavanceerde omgevingslichtsensor met vier kanalen om de witbalans van het display af te stemmen op jouw omgeving.
Loop je bijvoorbeeld buiten in de avond onder het licht van de lantaarnpaal (pas dan op dat je niet tegen de paal aanloopt), dan past de True Tone technologie het display aan op het inkomende licht op het beeldscherm, waardoor de kleuren er te allen tijde hetzelfde uit moeten zien. Bekijk je dus een foto binnen of buiten, dan zal de foto qua kleuren niet mogen verschillen, wat zorgt voor meer rust voor je ogen. Daarnaast is het kleurbereik vergroot, waardoor het bijvoorbeeld ook mogelijk is om video’s in HDR af te spelen. En dankzij de dual-domain-pixels blijft het scherm vanuit bijna elke hoek perfect zichtbaar.
iPhone 8 Plus review

Krachtpatser

Dat de iPhone goed scoort op het gebied van uiterlijk en beeldkwaliteit is wel duidelijk. Maar om al deze schoonheden zonder problemen te tonen, moet er wel een echte krachtpatser onder dat glinsterend glas zitten. En dat zit er gelukkig ook. Eerder spraken wij al over de nieuwe A11 Bionic-chip in de iPhone, die de camera en verschillende games zonder problemen draait.
Benchmarks tonen aan dat de A11 Bionic-chip ruim 70 procent sneller is dan de A10 Fusion-chip in de iPhone 7. Om eerlijk te zijn was de chip in de iPhone 7 al sterk genoeg om bijna alles vlekkeloos te draaien, maar op de iPhone 8 en iPhone 8 Plus wordt daar nog wat kracht aan toegevoegd. Het gevolg is dat ontwikkelaars nu apps kunnen ontwikkelen waar gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie, een functie die geheid extra rekenkracht vereist tijdens het gebruik.
iPhone 8 Plus review

iPhone 8 Plus review – Oogappeltje van Apple blijkt een krachtpatser

Alles samengevat is de iPhone 8 Plus gewoon een geweldige smartphone die de nieuwste technologieën samensmelt met oudere technologieën. Op de Augmented Reality en de betere chip na, zijn er geen grote sprongen vooruit gemaakt, maar soms zijn het de kleine stapjes die indruk maken. De iPhone 8 Pluswerkt soepel en snel, is een lust voor het oog en is overal net even wat beter in dan zijn voorganger (en sommige concurrenten).
De iPhone 8 en iPhone 8 Plus zitten qua prijs-kwaliteit verhouding nog op hetzelfde niveau. Wil je een echte innovatieve smartphone, dan adviseren wij je om te wachten op de iPhone X. Voor liefhebbers van Apple, prachtige foto’s en video’s en up-to-date technologieën is de iPhone 8 en iPhone 8 Plus een prachtig alternatief. Eentje waarvoor je je zeker niet hoeft te schamen, maar eigelijk wel een beetje trots op mag zijn.