inFamous 2 Review

maandag, 27 juni 2011 om 13:30
Iedereen zal Cole MacGrath onderhand wel kennen. inFamous was in 2009 een groot succes en dat was ook helemaal verdiend. Om de ‘Electric Man’ nog een keer te eren werd inFamous ook gratis tot beschikking gesteld in het ’Welkom Terug’-pakketje van Sony. Deze maand bracht Sony het vervolg op deze geweldige game uit en of deze game net zo goed is als zijn voorganger lees je in deze recensie.
Welke superkrachten lijken jou het tofste om te hebben? Controle over tijd, teleporteren, super sterk zijn, elektrische krachten of iets anders? Als je voor de elektrische krachten kiest dan is inFamous 2 gegarandeerd een game voor jou. Je speelt de game namelijk als Cole MacGrath en hij beschikt over elektrische krachten. Wat jij met die krachten doet is geheel aan jou. Je kunt er miljoenen mensenlevens mee redden of je gebruikt de krachten om mensen te onderdrukken.
Meer dan genoeg te doen
Het eerste verschil tussen de eerste inFamous en dit tweede deel, en ook meteen de eerste verbetering, is dat de keuzes die je maakt ook serieus invloed hebben op het verhaal. In het eerste deel maakte het niet of je de goedzak of de stouterd uithing, je kreeg altijd hetzelfde resultaat. Bij inFamous 2 maken de keuzes dus wel iets uit. Als je als superheld speelt, zul je andere missies spelen dan als je een superschurk bent. De twee richtingen hebben ook ieder een eigen einde. Zo kun je de game twee keer uitspelen en toch een compleet andere ervaring hebben en dat is een groot pluspunt voor de herspeelbaarheid.
Een andere manier om langer met de game bezig te zijn is het spelen van de missies die door gamers gemaakt zijn. Wanneer je je PlayStation 3 met het internet verbindt verschijnen deze missies automatisch in de spelwereld. Je kunt ook zelf missies in elkaar zetten die dan misschien wel door duizenden gamers wereldwijd gespeeld worden. Het maken van missies gaat zover jouw fantasie reikt. Je kunt survivalmissies maken, hinderbanen, platformmissies en zoveel meer. Hier kun je heel wat creativiteit in kwijt en als je daar een gebrek aan hebt dan kun je altijd nog de missies van andere personen wereldwijd uitproberen.
Het is LittleBigPlanet alleen dan zonder de knuffelbare Sackboy. De opties voor het aanpassen van de missies gaan erg ver. De missies spelen zich wel allemaal in dezelfde stad af, maar je kunt zelf een leuk plekje zoeken om jouw missie op te bouwen. Vijanden en voorwerpen kun je naar hartenlust plaatsen en zelfs zwaartekracht hoeft daarbij geen beperkende factor te zijn. Zolang je maar creatief blijft denken is alles op een of andere manier mogelijk.
Beestig
Maar even terug naar Cole. Hij heeft in de eerste game zo zijn best gedaan om Empire City veilig te stellen dat het een beetje zonde is dat diezelfde stad al zodra je de game opstart in puin wordt gelegd. De oorzaak hiervan is een gigantisch wezen, de Beast, dat veel weg heeft van een wandelende vulkaan. Het is een gevaarlijk beest dat alles vernietigt op zijn pad en het zit achter Cole aan. Cole probeert het beest te stoppen, maar hij is kansloos en dus is het tijd voor plan B: vluchten.
Zo kom je terecht in New Marais. Een nieuwe stad met nieuwe kansen, nieuwe krachten en nieuwe vijanden. New Marais is net als Empire City verdeeld in drie verschillende delen die je gaandeweg van elektriciteit zal voorzien. Het verschil met New Marais is dat de stadsdelen veel van elkaar verschillen. Dit houdt de afwisseling er lekker in en je hebt steeds wel iets nieuws om te ontdekken. Zo is bijvoorbeeld het tweede deel van de stad grotendeels onderwater gelopen en zul je dus op andere manieren van A naar B moeten gaan dan via de straat.
De Beast weet echter precies waar Cole is en de hele game is dan ook een aanloop naar de confrontatie tussen Cole en dat beest. Je hebt dus maar weinig tijd om een stuk sterker te worden en misschien wel een manier te vinden om het beest zwakker te maken. Gelukkig voel je geen tijdsdruk terwijl je de game aan het spelen bent. Je kunt overal zo lang over doen als je wilt en tussen de missies kun je natuurlijk een hoop plezier beleven met het rondhangen in de stad en het voltooien van zijmissies.
Vertrouwde gameplay met vernieuwingen
Als je daar mee bezig bent voel je de oude vertouwde gameplay uit het eerste deel weer terugkomen. In de grote stad kun je overal bovenop klimmen om via de daken een stuk sneller op locatie te komen. Dit werkt precies hetzelfde als in de Assassin's Creed games, behalve dat de elektrische krachten van Cole een extra voordeel zijn. Zo kun je over elekticiteitsdraden en treinrails glijden. Je kunt zo ontzettend snel van de ene kant van de stad naar de andere kant gaan. Het gaat nu allemaal nog sneller dan in het eerste deel en met een beetje oefening ren je met plezier op en neer. Uiteraard is er wel het een en ander vernieuwd en verbeterd, maar de basis is nog grotendeels hetzelfde.
Het op en neer rennen is nog toegankelijker gemaakt door de toevoeging van een aantal dingen. Zo zijn er elektrisch geladen palen die langs de zijkant van sommige gebouwen staan. Die palen lijken totaal geen nut te hebben voor de gebouwen zelf, maar voor Cole zijn ze erg handig. Door zo'n paal wordt hij de lucht in gelanceerd. Soortgelijke palen vind je ook horizontaal op gebouwen, zodat je een stuk sneller van links naar rechts kunt bewegen.
Eén van de vernieuwingen is de Amp. Je maatje Zeke heeft dit wapen gemaakt zodat je je energie kunt bundelen en nog meer schade kunt toebrengen. Niet langer vecht je nog met je vuisten. In alle close combat gevechten gebruik je de Amp. De vuistgevechten deden in het eerste deel af voor al het lichtspektakel met elektriciteit. Nu je de Amp gebruikt zijn ook deze gevechten een waar spektakel.
Later in de game krijg je een heleboel nieuwe elektrische krachten en zelfs enkele andere krachten afhankelijk van je keuze voor het goede of slechte pad. Hier zitten enkele bekende krachten tussen van het eerste deel, maar ook heel veel nieuwe krachten. Waarschijnlijk de coolste nieuwe kracht is de Ionic Vortex. Dit is een gigantische tornado van elektriciteit die alles op zijn pad meesleurt en elektrocuteert. De grote hoeveelheid krachten komt ook door de verschillende versies hiervan. Zo is er de gewone elektriciteitsgranaat, de sticky granaat, de cluster granaat enzovoorts. Je kunt heel gemakkelijk wisselen tussen alle verschillende soorten en het geeft zo wat extra diepgang aan de gevechten.
Veel levendiger
inFamous 2 ziet er anders uit dan zijn voorganger. Er is voor een andere stijl gekozen die verrassend goed werkt. Waar in deel één alles grauw en somber was, is het in New Marais een stuk vrolijker. Er zijn helderdere kleuren gebruikt en de stad is veel levendiger dan Empire City. Ook Cole heeft een makeover gekregen. Waar hij er in het eerste deel donker en gepijnigd uitzag, ziet hij er in deel 2 een stuk beter uit.
Een grote verandering in de graphics is dat er in het eerste deel voor realistisch werd gegaan en in inFamous 2 er is gekozen voor een speelsere uitstraling. Het ziet er daardoor allemaal iets simpeler uit, maar het ziet er wel allemaal goed uit en vooral op de lichteffecten van de elektriciteit is niets aan te merken. Als laatste zijn ook de tussenfilmpje op de schop genomen. De inleiding van een missie in deel één was erg saai omdat de personages alleen maar stonden en er verder niets gebeurde. In het tweede deel is het een echt filmpje geworden waarin de personages actief bezig zijn.
Nog een aantal foutjes
Toch is de game niet helemaal perfect. Er zitten best wat kleine foutjes in. Veelal niet storend, maar ze zijn er toch en dat is jammer. Zo loop je geregeld door massieve voorwerpen heen en het tegen een gebouw op klimmen wordt niet altijd helemaal goed geregistreerd. Het zijn kleine dingetjes die moeilijk te voorkomen zijn in een open wereld, maar uiteraard hadden we de game liever zonder deze foutjes gezien.
Een waardig vervolg
Zelfs met die kleine foutjes is inFamous 2 een game om van te genieten. De gameplay is nog steeds een genot en aangezien je keuzes ditmaal echt impact hebben op het verhaal zul je de game met gemak een tweede keer uitspelen. Er zitten een hoop vernieuwingen in de game en door de nieuwe grafische stijl ziet alles er nog spectaculairder uit. Een waardig vervolg dat zeker niet zal misstaan in je collectie.