Hyrule Warriors: Age of Calamity Review - Geslaagde strijd, maar niet zonder slag of stoot

woensdag, 18 november 2020 om 15:00
hyrule warriors age of calamity reviewf1605524629
Wie The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft gespeeld weet dat aan het begin van dat spel Link wakker wordt met een flinke kater. Dit komt niet door de drank, maar omdat hij wakker wordt in een compleet verwoest en verwilderd Hyrule, nadat hij de voorgaande strijd met Ganon velor. Hoe heeft dat zo kunnen escaleren? Je leest het in onze Hyrule Warriors: Age of Calamity review.
Age of Calamity is een prequel die de presentatie van Breath of the Wild foutloos heeft overgenomen. Al vanaf het moment dat je het spel opstart heb je het idee dat je een uitbreiding van Breath of the Wild aan het spelen bent, en zelfs qua gameplay neigt het spel veel meer richting Zelda dan Warriors. Het resultaat is te omschrijven als Breath of the Wild met een iets te hoog suiker gehalte, maar helaas is deze adrenalinekick niet zonder slag of stoot, want af en toe wordt het verstoord door matige performance en lompe besturing.
hyrulewarriorsageofcalamity scrn trailer 005f1605524880

In geval van calamiteiten

Het spel start vlak voordat Calamity Ganon Hyrule geheel verwoest. Het lijkt volledig fout te gaan, tot onze R2D2- achtige vriend, de mini Guardian ontwaakt. Gelukkig heeft deze kleine robot een plan voor in het geval van calamiteiten, want hij reist naar het verleden om Link en Zelda te waarschuwen over hun onvermijdelijke noodlot, want misschien is het zelfs nog mogelijk om deze ramp geheel te voorkomen.
Vanaf hier zien we van het begin tot het eind Link en Zelda's strijd tegen Calamity Ganon in de vorm Dynasty Warriors-achtige gevechten, afgewisseld met ingesproken cutscenes. Het verhaal vordert zich op de enorme map van Hyrule waarop je de hoofdmissies, side-quests en upgrades selecteert. In Age of Calamity zijn namelijk de spelmogelijkheden wat meer samenhangend in de context van het spel dan dat we gewend zijn van Warriors games. Er zijn dit keer geen verschillende spelmodi die je kunt spelen, maar gewoon allerlei opdrachten die je vrijspeelt terwijl je vordert in het verhaal.
Een wapenshop is nu een plek op de map, en geen apart menu dat je kunt openen. Ook upgrades voor personages en dergelijke behaal je door punten op de map te selecteren, mits je aan de bepaalde eisen voldoet. Hierdoor ligt het tempo waarop je het spel speelt lekker hoog, en ben je snel geneigd om het verhaal af te wisselen met de side-missions. Hier word je rijkelijk voor beloond en het is ook nog een goede training om te leren spelen met alle personages.
hyrulewarriorsageofcalamity scrn action 008f1605525030

Sheikah Slate Spammen

Net als de vorige Hyrule Warriors speel je in Age of Calamity niet alleen als Link, maar ook als Zelda, Impa, de vier Champions en nog verrassende personages. Age of Calamity focust zich volledig op de personages uit Breath of the Wild. Zo gestoord en groot als de selectie van de vorige Hyrule Warriors is de line-up dit keer niet.
Daarentegen voelen de personages in Age of Calamity wel veel beter uitgewerkt. Geen enkel personage speelt, op wat moves na hetzelfde en iedereen bevat zelfs een eigen unieke ability. Zelfs de knoppencombinatie waarmee je zieke combo’s en andere special attacks uitvoert is voor elk personage anders. Zelda gebruikt op een handige en hilarische manier de Sheikah Slate door de Runes te spammen en vijanden te bedelven onder allerlei rommel. Link heeft net als in Breath in the Wild drie wapen keuzes; z’n zwaard en schild, tweehandige wapens en speren, die ieder hun eigen unieke moves-selectie hebben. Het is maar net wat jouw voorkeur heeft.
Wij zijn vooral erg fan van Lady Urbosa. De kontschoppende Gerudo queen kan namelijk haar zwaard fuseren met elektriciteit en vijanden een schok geven met een flinke steek. Haar moves zijn behoorlijk bruut en voelen enorm goed om uit te voeren. Ook Revali brengt een originele speelstijl door op te stijgen en aan te vallen vanuit de lucht. Je zal al snel een favoriet ontdekken.
hyrulewarriorsageofcalamity scrn trailer 025f1605525119

Schieten, stampen, slaan en beuken

Waar de personages hetzelfde in zijn, is dat ze allemaal toegang hebben tot de Sheikah Slate Runes. Deze magische hulpmiddelen kan je zowel offensief als defensief gebruiken en helpen in het verslaan van sterke tegenstanders of oplossen van kleine puzzels. Voor Link werken de Runes merendeels hetzelfde zoals in Breath of the Wild, maar alle andere personages hebben andere variaties van de Runes wat zorgt voor een verfrissende speelstijl.
Ook rechtstreeks overgenomen uit Breath of the Wild zijn de Divine Beasts. Deze gigantische organische vechtmachines moet je in Breath of the Wild verkennen als kerkers, maar in Age of Calamity duik je als de Champions eindelijk in de machines om Ganon's onderdanen kapot te stampen. De gameplay van de reusachtige vogel Vah Medoh deed ons erg denken aan Star Fox en vormde een toffe verrassing. Maar helaas besturen de Divine Beasts niet helemaal lekker.
De machines spelen als een soort klassieke arcade on-rails shooter met motion controls, en je schiet, stampt, slaat of beukt vijanden uit de weg. Ook heeft elke Divine Beasts krachtige aanvallen tot z'n beschikking die opnieuw moet opladen na gebruik. Je voelt je enorm krachtig tijdens deze segmenten, maar helaas besturen de Divine Beasts gewoon niet ideaal. De machines zijn groot en traag, dus het is logisch dat de besturing wat lomp voelt, maar de Divine Beasts doen vaak niet helemaal wat de speler wilt, en dit zorgt helaas voor frustratie.
hyrulewarriorsageofcalamity scrn trailer 018f1605525184

Vertraagde slag en stoot

Tijdens de Divine Beasts segmenten vraagt het spel ook eigenlijk net iets te veel van de Nintendo Switch, want op deze momenten zal je helaas veel slowdown en framerate problemen ervaren. Het spel laadt dan ontzettend veel vijanden en objecten tegelijk, en dit hindert helaas de ervaring van de Divine Beasts nog meer. Ondanks dat het concept van het besturen van de beestachtige machines super tof is, is de uitwerking helaas niet zo geslaagd.
Performance en motion besturingsproblemen ervaar je ook regelmatig tijdens de slagvelden, maar gelukkig zijn die stukken minder storend. De motion controls van het spel zijn iets te hypergevoelig en daardoor kan Link niet zo vloeiend zijn pijl en boog gebruiken zoals in Breath of the Wild. Als je deze echt te storend vindt, kan je ze gelukkig de-activeren, maar de besturing voelt minder vloeiend dan die van Breath of the Wild.
Aangezien het spel wel enorm veel vijanden tegelijk laadt is hier en daar wat vertraging dan ook niet onverwacht. Maar goed, het blijven performance problemen. De perfectionisten onder ons zullen die als storend ervaren, gelukkig is het spel verder prima speelbaar.
hyrulewarriorsageofcalamity scrn trailer 016f1605525262

Verrassend goed samen

Ondanks dat de Divine Beasts segmenten en de performance beter hadden gekund, bevat Age of Calamity genoeg geslaagde Breath of the Wilde content die er voor zorgen dat je suikerspiegel omhoog schiet. Het is geweldig om een bruisend en levendig Hyrule te zien vol bekende omgevingen en gezichten uit Breath of the Wild. Zo ziet de speler ook de stokoude personages Impa, Purah en Robbie in hun jeugdige vorm voorbij komen.
Ook zorgen de mechanics uit Breath of the Wild voor de meest diepe spelervaring in een Warriors spel tot heden. De gevechten worden een stuk meer tactisch door afwisselend gebruik te maken de Sheikah Runes of door nét op tijd weg te duiken van een aanval en een krachtige Flurry Rush te activeren. Het spel voelt en speelt gewoon meer als een Zelda spel, en de mechanics van Warriors en Breath of the Wild gaan verrassend goed samen.
Breath of the Wild fans zullen dan ook zeker kunnen genieten van Age of Calamity. Het verhaal gaat zo’n 15 á 20 uur mee, maar je kan er makkelijk nog zo’n 10 uur bij rekenen wanneer je ook voor alle collectables en side-quests gaat. Qua presentatie gaan fans smullen, want van de menu’s tot aan de soundtrack is elke stukje presentatie een grafisch eerbetoon aan Breath of the Wild. Bekende muziekstukken die oorspronkelijk ingetogen klonken worden nu groots en bombastisch gespeeld en zijn een feest van herkenning.
hyrulewarriorsageofcalamity scrn action 001f1605525385

Hyrule Warriors: Age of Calamity Review - Geen simpele herhaaloefening

De samenvoeging van Breath of the Wild’s mechanics met de Warriors gameplay is een goed huwelijk, maar niet zonder slag of stoot. Deze Breath of the Wild-achtige adrenalinekick bevat uitdagende gameplay, maar behaalt helaas niet hogere potentie door frustrerende besturing en de moeilijke framerate. Als je door deze punten twijfelt, raden wij je aan eerst de gratis demo uit de Nintendo eShop te proberen.
Maar voor spelers die zich over deze problemen heen kunnen zetten blijft er een Breath of the Wild liefdesbrief over die een tof prequel verhaal verteld door middel van de meest verfrissende en diepe Warriors gameplay die we tot nu toe hebben gezien.