Hunt Showdown Review - Je leven niet zeker

donderdag, 27 februari 2020 om 17:49
hunt showdownf1575474397
Hunter Showdown gooit jou samen met maximaal twee anderen als team in het moeras om op zoek te gaan naar de raarste wezens. Je bent je leven niet zeker in deze co-op battle royale game. Of Hunt Showdown ook binnen jouw straatje past, kun je in de review lezen.

Vreemde eend in de bijt

Het battle royale genre is tegenwoordig niet meer weg te denken in de wereld van de games. Met Fortnite en Apex Legends als aanvoerders word je bijna doodgegooid met de arena’s waarin jij als enige over moet zien te blijven. Toch heeft dat ontwikkelaar Crytek niet afgeschrikt. Het tegenovergestelde daarentegen, want de studio heeft de battle royale fundering gepakt en daar een eigen lik verf overheen gesmeerd.
Het resultaat? Een competitieve co-op horrorgame die je de stuipen op het lijf jaagt en daarbij helemaal zijn eigen ding doet. Hunt Showdown laat je in de huid kruipen van een premiejager aan het einde van de negentiende eeuw. Allerlei doodenge monsters terroriseren de omgeving van Louisiana en het is aan jou en je mede jagers om de boel wat meer begaanbaar te maken.
hunt showdown 3f1582816583

Op jacht naar de buit

Dit doe je door op pad te gaan door de moerassen van de Amerikaanse plaats, op zoek naar demonen die een boven hun hoofd hebben hangen. In kleine teams ga je apart op pad, probeer je de buit binnen te halen en veilig te ontsnappen. Jij bent alleen niet de enige die naar roem snakt, want andere spelers kunnen je genadeloos omleggen en er zelf met de buit vandoor gaan. Zie daar het battle royale element dat in de game is verwerkt.
Die constante spanning samen met alle enge monsters die overal op de loer liggen, weet Hunt Showdown je soms oprecht de stuipen op het lijf te jagen. De titel mag daarom meer dan terecht een horrorgame genoemd worden. Gelukkig kun jij je weren tegen al die kwade entiteiten door een mooi wapenarsenaal mee te nemen op jaagpad.
Je kunt namelijk zelf jouw jager samenstellen met voorwerpen die je vrijspeelt door de game te spelen. Net als in de meeste battle royale games heb je namelijk een lijst met rangen waar je doorheen werkt, met achter elke rang een nieuwe unlock die je kunt gebruiken. De eerste tien rangen word je nog een beetje geholpen met zijwieltjes, maar daarna is het showtime.
hunt showdown 1f1637227598

Tactisch denken boven alles

Ga je daarna namelijk dood tijdens een potje, dan ben je dat karakter permanent kwijt. Inclusief alle skills en voorwerpen die dat karakter bij zich droeg. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt voordat je ergens naar binnen rent of een sprintje trekt over een uitgestrekt stuk weiland. En dat is precies de bedoeling tijdens het spelen van Hunt Showdown.
Een goede tactiek is een must tijdens het spelen en is vele malen effectiever dan als een kip zonder kop rondschieten. Want waarom zou je bijvoorbeeld alles zelf afslachten als je ook kan wachten tot je tegenstander het voor je gedaan heeft. Als hij dan verzwakt is, kun jij je slag slaan en als winnaar veilig terugkeren.
Daarbij waren wapens in de negentiende eeuw nog niet zo geavanceerd als wat we anno 2020 hebben liggen. Het schieten in de game gaat daardoor niet heel snel, waardoor goed mikken nog belangrijker wordt. Elk schot telt en die ene misser kan het einde van jouw premiejager betekenen.
hunt showdown 4f1582816717

Kan nog wat meer gespekt worden

In grote lijnen klinkt Hunt Showdown daarom als een hele interessante titel voor alle liefhebbers van tactische shooters, op een punt na: de besturing. Die is namelijk vrij lomp en dat doet het schieten in ieder geval op de console niet goed. Met alle razendsnelle first-person shooters op de markt voelt het alsof jouw karakter in Hunt Showdown in een bak met stroop vastzit.
Het is zeker niet onspeelbaar, maar valt zeker winst te behalen wat betreft de manier van het besturen van jouw premiejager. Daarbij mist de game nu nog wat content om helemaal compleet aan te voelen. De twee maps die nu in de game zitten heb je, ondanks dat ze allebei prachtig zijn ingericht, na een paar potjes wel gezien. Hetzelfde geldt voor de drie (angstaanjagende) monsters die nu in de game zitten.
Elke beest waar je achter aangaat voor die veelbelovende beloning is onheilspellend en geeft je dikwijls kippenvel op het moment dat je belaagd wordt, maar met maar drie verschillende monsters heb je het redelijk snel wel gezien. Daarvoor hoeft Hunt Showdown zeker niet meteen afgeschreven te worden, want titels als Rocket League en ook Fortnite als genregenoot laat zien dat een game enorm kan groeien als je een ontwikkelaar de tijd geeft.
hunt showdown 2f1582816751

Hunt Showdown Review - Solide co-op horror

De basis die Crytek met Hunt Showdown nu biedt aan spelers is dan ook zonder twijfel de moeite waard voor iedereen die een co-op game zoekt met een heerlijke originele horrortopping eroverheen. Elke pot zit je op het puntje van je stoel, omdat je nooit zeker weet wie of wat je om de hoek tegen kan komen. Daarbij draagt het uiterlijk van zowel de maps als de monsters enorm bij aan die angstaanjagende sfeer.
Vooral de ietwat lompe besturing en de relatief karige hoeveelheid content nekken de game nu. Een paar nieuwe locaties en vreemde wezens om op te jagen zouden Hunt Showdown veel goeds doen op het gebied van herspeelbaarheid, zodat je niet na een aantal potjes al het gevoel krijgt dat je het wel gezien hebt. Heb je zin in een lekkere (co-op) uitdaging die het uiterste van je vraagt? Dan zit je met Hunt Showdown helemaal snor.