Huawei P Smart Pro Review - Concurrerende kracht

zondag, 07 juni 2020 om 15:00
huawei p smart 1f1591090319
Huawei is inmiddels een van de grotere spelers op de smartphonemarkt. We hebben al vlaggenschepen voorbij zien komen zoals de P30 Pro en de P40 Pro die de focus onder andere op de camera leggen, maar het instapmodel P Smart Pro legt de focus op de prijs, terwijl kwaliteit gehandhaafd wordt. Het resultaat is een sterke instapper die hier en daar een puntje op de i mist.
Dat een smartphone met prima specificaties niet duur hoeft te zijn, heeft Huawei al meer dan eens bewezen. Waar de smartphonemaker al met concurrerende modellen op het gebied van de camera is gekomen zoals de P30 Pro en de P40 Pro, is er ook aandacht voor de kleinere portemonnee. Dat bewijst Huawei nu weer met de sterke prijs-kwaliteit verhouding in de P Smart Pro.
De P Smart Pro is een toestel dat zich kenmerkt door de lage prijs. Het mid-range toestel is namelijk al te koop voor ongeveer 280 euro. Hiervoor krijg je een krachtige smartphone met een 48 Megapixel triple camera op de achterkant, een uitschuifbare selfiecamera en een groot randloos scherm aan de voorkant. Hoe het toestel presteert, lees je hier.
huawei p smart 2f1591091154

Strak design

De Huawei P Smart Pro is een strak ontworpen toestel dat ontzettend luxe oogt en aanvoelt. Het 6,59 inch scherm is randloos en notchloos, wat betekent dat er nagenoeg geen onderbreking is door een speaker, randen of een selfiecamera. De speaker van het toestel is ontzettend klein en onderbreekt het scherm aan de bovenkant slechts een halve millimeter. Het is verwaarloosbaar, zeker gezien de grootte van het scherm. De glazen achterkant van het toestel wordt alleen onderbroken door de triple camera die natuurlijk niet mag ontbreken op een toestel vandaag de dag. Door het gebruik van glas en metaal in het design van het toestel, is deze wat zwaarder (209 gram)en voelt deze degelijk aan.
De vingerafdrukscanner is verwerkt in de rechter zijkant van het toestel, vlak onder de volumetoetsen. In een smalle inkeping is zowel de aan en uit toets van de smartphone als de scanner om het toestel te ontgrendelen in één toets verwerkt. Aan de onderkant van de P Smart Pro is een luidspreker te vinden, alsook een 3,5 mm aansluiting voor een hoofdtelefoon en een USB-C aansluiting voor snelladen.
De bovenkant van het toestel herbergt een slot voor je SIM-kaart en eventueel een geheugenkaart. Hier komt een klein nadeel naar voren dat tegenwoordig bij veel smartphones voorbij komt: de SIM en de micro SD-kaart zitten in één houder, wat betekent dat de SIM altijd uit het toestel moet als je bij de Micro SD-kaart wil komen.
huawei p smart 3f1591091244

Ideaal voor games en series

Nu hoef je door het flinke geheugen van het toestel gelukkig niet de hele tijd bij de micro SD-kaart te zijn. Het toestel heeft namelijk 128 GB aan opslagcapaciteit dat je kunt gebruiken voor onder andere foto’s en video’s. Deze maak je overigens niet met een B-camera, maar met een ijzersterke set aan lenzen. De achterkant van het toestel bevat een triple camera, waarbij de primaire camera goed is voor 48 megapixel. Deze wordt ondersteund door een 8 megapixel groothoeklens en een 2 megapixel dieptesensor.
Deze combinatie zorgt er samen met de AI in het toestel en de vele bewerkingsmogelijkheden uiteindelijk voor 12 megapixel-foto’s die er ontzettend goed uit zien. Hier zit wel een maar aan vast, want de P Smart Pro presteert in het donker wat minder op het gebied van ruisvermindering, ondanks de corrigerende software die het toestel biedt. De nachtmodus van het toestel helpt hierbij wel wat, maar deze vergt vooralsnog een vaste hand en wat geduld voor goede foto’s. Wat betreft filmen geldt hetzelfde voor de P Smart Pro. Het toestel levert overdag prima prestaties met de mogelijkheid om op een resolutie van 1080p te filmen met maximaal 60 frames per seconde. In de donkere uren zijn de beelden van beduidend mindere kwaliteit.
De uitschuifbare selfiecamera van het toestel maakt kiekjes met een resolutie van 16 megapixel die goed zijn, maar niet voorzien zijn van beeldstabilisatie. Wel is het mogelijk om met de software in het toestel verschillende effecten op je foto’s toe te passen zoals bokeh- en schoonheidsfilters.
De focus van Huawei ligt bij dit model dan ook niet op de camera, maar op andere prestaties van de telefoon.
huawei p smart 4f1591091326

Genoeg power in huis

Onder het naadloze display huist namelijk behoorlijk wat kracht, wat begint in de resolutie van het scherm. Het display van het toestel heeft een resolutie van 2340 bij 1080 pixels wat ervoor zorgt dat alle beelden scherp op je netvlies terecht komen. De kleuren worden helder weergegeven, waardoor de smartphone games, series en films op een natuurlijke manier toont. Het enige nadeel dat de P Smart Pro hier heeft is dat de backlight verlichting aan de onderkant van het toestel net even anders is. Dit valt gelukkig alleen op als de helderheid van het scherm op maximaal ingesteld is en is minimaal.
De Kirin 710F-chip, de Octa Core processor en het 6 GB RAM geheugen zorgen ervoor dat alle apps zoals Netflix razendsnel opstarten. Dit is niet vergelijkbaar met een high end toestel zoals de Huawei P40 Pro maar voor een instapmodel van dit bedrag een erg goede ‘motor’. Het toestel reageert lekker snel en alle apps en games die wij erop speelden, waaronder Amazon Prime Video, Mario Kart Tour werkten feilloos. Streamen moet je in de toekomst wel via 4G blijven doen, gezien het toestel 5G niet ondersteunt.
Wat betreft de accu is de P Smart Pro geen kleine jongen. De accu van 4000 mAh zorgt ervoor dat je bij normaal gebruik makkelijk twee dagen vooruit kunt met de telefoon en zodra deze leeg dreigt te raken, zorgt snelladen via USB-C ervoor dat je binnen een paar uur weer op 100 procent zit. Toch mist de P Smart Pro op dit gebied een puntje op de i. Het toestel heeft namelijk geen mogelijkheid voor NFC en dat betekent dat je niet draadloos kunt opladen, maar ook dat je geen draadloze betalingen met je toestel kunt verrichten.
img 20200529 114132f1591091508

Huawei P Smart Pro review – Sterke instapper

Huawei heeft met de P Smart Pro niet alle vakjes aangevinkt waarmee ons gemak met een smartphone omhoog gaat, maar levert desondanks wel een ijzersterk instapmodel af dat zich meet met de middenklasse. Het toestel legt de focus wat meer op entertainment in plaats van krachtige camera’s, maar presteert ook op dit gebied erg goed voor een model in deze prijsklasse.
Daarbij is het toestel voorzien van alle Google diensten zoals Gmail en een krachtige accu die ook nog snel opgeladen wordt. Als je op zoek bent naar een krachtig toestel met een luxe uitstraling en niet te veel eisen aan een camera stelt, is dit zoals de naam van het toestel al verraadt, een slimme keuze!