Dit kan GTA 6 leren van Red Dead Redemption 2

    Het is inmiddels alweer anderhalf jaar geleden sinds dat Rockstar Studios met Red Dead Redemption 2 een game uitbracht. Sindsdien is het wachten op de officiële aankondiging van een andere grote serie van de ontwikkelaar: Grand Theft Auto. Hoewel de setting van beide games erg verschillend is, denken wij dat GTA 6 wel enkele zaken kan leren van Red Dead Redemption 2.

    Interactie met je kamp

    In Red Dead Redemption 2 maakten we écht kennis met de beruchte Van der Linde gang. Dit bijeengeraapte zooitje outlaws met een hart voor misdaad lijkt op het eerste oog niet een plek van veel vriendschap. Toch is niets minder waar.

    Het kamp is in Red Dead Redemption 2 is de thuisbasis van hoofdrolspeler Arthur Morgan en daarom spendeer je best veel tijd hier. Ondertussen probeer je het kamp te onderhouden door geld te doneren en voor voedsel te zorgen. Bijna elk teamlid is hier te vinden en daarom is het een drukke boel.

    Juist de interactie met je kampleden is één van de sterke punten in de game. Hier kun je praten met iedereen over de vorderingen in het verhaal, spelletjes spelen en gezellig rondom het kampvuur met elkaar zingen. Ook de personages onderling hebben contact met elkaar. Zo blijft het hilarisch als de kamp kok Pearson en Sadie Adler in een argument met elkaar belanden over de rol van vrouwen in het kamp. Ook zie je in deze gesprekken hoe de personages gedurende hun avontuur groeien en meer persoonlijkheid krijgen.

    Het is te hopen dat GTA 6 je ook op soortgelijke manier een band laat opbouwen met de personages uit de game. In GTA V viel dat enigszins tegen, want buiten de missies om was afspreken voor een potje tennis of iets dergelijks de enige manier om interactie te hebben tussen de personages.

    Altijd iets te doen

    Random events, waarbij in de speelwereld zich bepaalde situaties voordoen, kennen we natuurlijk al uit GTA V. Zo kon je onderweg bijvoorbeeld een kleine overval of een lifter langs de weg tegenkomen. Deze events waren helaas niet erg afwisselend.

    In RDR2 heeft Rockstar deze random events verbeterd. Wanneer je op je gemak aan het rondreizen bent over de grote map kom je altijd wel iets tegen wat je aandacht vereist. Wees niet verrast als je midden in een shootout komt of iemand moet redden van een gevaarlijk dier. De events zijn erg afwisselend en kunnen je best wel een tijd bezighouden als je daarvoor kiest. Hierdoor blijft elke rondreis verfrissend en daarom hopen we dat GTA 6 hiervan leert.

    Honor systeem

    Ben je een geharde crimineel of heb je stiekem toch een goed hart? Het honor systeem uit RDR2 beoordeelt je acties en jouw houding heeft een invloed op het verhaal. Zo zal een Arthur met lage honor anders reageren tegenover zijn kampgenoten dan wanneer je een hoge honor hebt.

    Het kan een grote toevoeging zijn om een soortgelijk honor systeem toe te voegen aan GTA 6. Zo zou het zelfs kunnen leiden tot verschillende eindmissies gebaseerd op je keuzes. We zagen de verschillende eindes natuurlijk al eens in eerdere GTA games. Bijvoorbeeld in GTA IV waar jouw keuzes invloed hadden op Roman (foei voor iedereen die de deal optie heeft gekozen destijds). In combinatie met een honor systeem dat je houding bijhoudt kan dit wel eens een goede vernieuwing voor de serie zijn.

    In conditie blijven

    RDR2 liet ons kennismaken met de cores. Om Arthur in optimale conditie te houden moest je eten en rusten. Deed je dat niet, dan had dit enkele gevolgen op de gameplay. Een vermoeide Arthur kon namelijk niet meer makkelijk achter vijanden aanrennen. Datzelfde geldt voor voeding. Een ondervoede Arthur kon minder snel health aanvullen en een te dikke Arthur had juist moeite met zijn stamina.

    Deze cores zorgde uiteraard voor meer realisme, maar in sommige gevallen was het ook een beetje irritant. Zo was je altijd Arthurs conditie in de gaten aan het houden. GTA 6 zou hiervan kunnen leren door het cores systeem in een andere vorm terug te brengen. Het idee van kiezen tussen een verschillende lichaamsbouw met bijbehorende bonussen voor jouw personage klinkt namelijk erg interessant. Zo zou een slanke lichaamsbouw meer stamina kunnen geven, een zware lichaamsbouw een health bonus en een gespierde lichaamsbouw je meer kracht in je gevechten geven.

    Instacodez

    NPC’s die je daden onthouden

    In de meeste games kun je met de ergste dingen wegkomen en de volgende keer weer vrolijk zonder problemen binnenlopen. In RDR2 was dat niet helemaal het geval. Zo kreeg je al snel een verwijt naar je hoofd geslingerd wanneer je veel onrust had gecreëerd in een bepaald gebied. Ook eigenaren van winkels stonden niet echt te springen als je weer langskwam nadat ze had aangevallen.

    GTA 6 zou hiervan kunnen leren en dit toepassen op een reputatiesysteem voor verschillende gangs en facties in de game. Net als bijvoorbeeld in Fallout games waar jouw acties in de open wereld invloed hebben hoe iedereen over je denkt. Hiermee zou je in GTA 6 bijvoorbeeld ook bepaalde missies wellicht op een alternatieve manier kunnen voltooien. Dit zou het ook gelijk een stuk aantrekkelijker maken om meerdere keren het verhaal te doorlopen.

    Grand Theft Auto VI

    Verkijgbaar vanaf 31 december 2022

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.