Horizon Zero Dawn Review - Nederlands nieuwe trots!

woensdag, 01 maart 2017 om 14:13
Guerrilla Games kennen we natuurlijk allemaal van de Killzone games. Alleen nu komt de studio met totaal iets anders; een open-wereld RPG. Eentje die bij de aankondiging al indruk maakte, al maanden hoge ogen gooit en ons sindsdien bezighoudt. Of de game de hype waar weet te maken lees je in deze Horizon Zero Dawn Review!
Horizon Zero Dawn brengt ons naar een toekomst, waarin de mensheid te maken heeft gehad met een post-apocalyptisch evenement. Dit evenement mogen we helaas niet zelf meemaken; wij komen pas jaren later in het spel. Wat er precies is gebeurd met de wereld is dus onduidelijk, maar de mensen leven verder en de dieren doen hun ding.
Horizon Zero Dawn Review

Ellende in de toekomst

Verder zijn de mensen teruggezet naar een primitieve manier van leven. Ze jagen met primitieve wapens en houden er primitieve gewoonten op na. Alleen er is ook iets geks gebeurd na de Apocalyps. Er zijn namelijk ook mechanische dieren opgedoken die nu in grote getale door de wereld struinen. En de mens? Die heeft zijn oude gewoonte, het jagen, nog niet afgeleerd en jaagt nu op de mechanische wezens in plaats van echte dieren.
Dit keer niet voor eten, maar voor onderdelen. In deze wereld wordt Aloy, jij dus geboren. Van je pleegvader Rost leer je de kneepjes van het jagen en het een en ander over de wereld waarin je leeft. Jij en Rost zijn verstoten door de Nora stam en dus staan jullie er alleen voor. Tot op een dag de mogelijkheid zich aandient om toch weer bij de stam te komen middels een proving.
Aloy kan zich daar bewijzen en wordt daarna weer geaccepteerd door de stam. Alles gaat goed, totdat er iets gruwelijks gebeurt. Er is iets met de machinale dieren gebeurd die normaal redelijk vredig lijken te leven. Ze worden namelijk corrupted en vallen de dorpen aan.
Er speelt daarnaast nog veel meer, maar dat verklappen we in deze review niet. Hoe dan ook is het verhaal in het begin redelijk onduidelijk en het roept gelijk vragen op waar je antwoorden op wil hebben. Tijd om de immense wereld in te trekken en te onderzoeken wat er aan de hand is!
Horizon Zero Dawn Review

Een pracht van een wereld

En de enorme wereld die Horizon is werkelijk een lust voor het oog. Vanaf het eerste moment krijg je kippenvel als je de omgeving ziet. Guerrilla Games heeft echt alles uit de kast getrokken om de wereld in Horizon Zero Dawn geloofwaardig en indrukwekkend neer te zetten en dat is gelukt. Je ziet ook echt dat deze game op 4K resolutie is afgestemd. (de game schaalt grafisch af als je geen PlayStation 4 Pro hebt).
De mate van detail is enorm hoog. In de dorpen die de wereld rijk is zie je details in werkelijk alles van houtsnijwerk tot verlichting. En in de wilde gebieden is de wereld nog indrukwekkender. Daar zie je bijvoorbeeld het gras natuurlijk wuiven door de wind, wat stof opwaaien als er een kudde voorbij komt en verandert de hele sfeer van de wereld wanneer het weer omslaat of als het nacht wordt.
Er is overal aan gedacht en je zult dan ook regelmatig even stil staan om met open mond van het uitzicht te genieten. Laadschermen zijn er niet als je speelt, zelfs niet als je gaat opslaan bij een van de vele kampvuren. Een Quick Save bij zo'n kampvuur is binnen een seconde gepiept. En nagenoeg alles wat je ziet is te bereiken in de wereld. De wereld van Horizon is groot en je legt dus regelmatig grote afstanden af, maar het is door de vele opslagpunten prima te doen om de game ook tussendoor even te spelen.
Het enige minpunt aan de fantastisch gemaakte wereld is dat je soms geïrriteerd raakt door het licht en dan met name de lens flares die op je scherm voorbij komen. Deze zien er an sich goed uit, maar zitten soms behoorlijk in de weg als je net die kant op moet. En dan kies je er soms voor om gewoon even de andere kant op te gaan.
Horizon Zero Dawn Review

Enorm veel te doen

Een grote, mooie wereld is wel leuk, maar als er weinig te doen is schiet het natuurlijk niet op. Gelukkig heeft Guerrilla Games hier ook niet stilgezeten. Naast de verhaallijn, die je tientallen uren bezig houdt kom je namelijk overal dingen tegen om te doen. Er zijn allerlei collectibles in de wereld, zoals metalen bloemen en beeldjes, maar ook talloze zijmissies. Hier help je bijvoorbeeld iemand uit de brand die in gevaar is, of moet je een item zoeken. Deze missies zijn redelijk divers en houden je per stuk ook even bezig.
Daarnaast zijn er ook nog War Paths en Hunting Grounds die je skills op de proef stellen met een aantal uitdagingen. Alle missies die je accepteert zijn in te zien in een duidelijk menu, inclusief de voortgang. Onderweg kom je zo nu en dan ook nog Longnecks tegen; enorme robots die op een giraffe lijken en in rondjes lopen. Deze kun je beklimmen om zo a la Assassin’s Creed een deel van de map te onthullen.
En als laatste zijn er nog de bandieten kampen. Dit zijn een soort dorpjes vol vechtersbazen die jij moet opruimen. Daarbij bevrijd je vaak ook nog wat gevangenen die je vervolgens gaan helpen. Als je deze kampen opruimt, heb je daarna weer een plekje om even veilig te rusten. Zat te doen dus in de enorme spelwereld! En hoewel de missies niet allemaal gedaan hoeven worden, is het zeker wel verstandig om ze te doen.
De wereld is dus niet alleen prachtig maar ook divers wat betreft activiteiten. Je verveelt je werkelijk geen moment, sterker nog, je zult vaker van je pad afdwalen dan je lief is. De diversiteit en de mate van detail van de wereld komt terug in de bewoners ervan. Thans voor een groot deel. In Horizon lopen namelijk allerlei wezens rond.
Horizon Zero Dawn Review

Uitdaging ten top

Zoals vermeld zijn er nog wat echte dieren zoals konijntjes en wilde zwijnen. Dit zijn er wat weinig en daar had iets meer variatie in mogen zitten. Deze dieren, en sommige inwoners van de dorpjes zijn ook wat minder gedetailleerd dan de hoofdrolspelers. Het valt niet in het bijzonder op, maar moet wel even genoemd worden. Gelukkig zijn daar nog de machines.
Want samen met Aloy zijn dat de echte sterren in Horizon Zero Dawn. Ze wandelen over de wereld in alle soorten en maten. Zo zijn er de Watchers, tweebenige machines die wel wat van raptors weg hebben, of de Glinthawks, vogels die de boel in de gaten houden van bovenaf. Deze vijanden zijn in hun eentje niet gevaarlijk of moeilijk te verslaan, maar ze komen meestal juist in groepjes en roepen daarbij alle wezens in de omgeving te hulp als ze je zien.
Geen probleem als je voorzichtig te werk gaat dus. Maar dat geldt bij lange na niet voor alle mechanische wezens in de game. Neem bijvoorbeeld de Thunderjaw of de Stormbirds. Beide torenen boven je uit en zijn ook niet te beroerd om je met de grond gelijk te maken. Datzelfde geldt voor de Corruptor, die overigens iedere robot in de buurt corrupt maakt en dubbel zo gevaarlijk maakt. Als deze robots je zien kun je je beter schrap zetten.
Je leven kan namelijk binnen één oplawaai van deze wezens afgelopen zijn. Gelukkig heb jij een Focus, een klein headset-achtig apparaatje wat de zwakke plekken van deze tegenstanders weet te onthullen. Dit werkt enorm in je voordeel, maar je moet wel te allen tijde op blijven passen. Als je niet wil dat je als een lappenpop weg geramd wordt, tenminste.
Horizon Zero Dawn kent een grote variatie van mechanische tegenstanders die allemaal een eigen zwakke plek hebben. Maar tactisch spelen is altijd een pré. Verken je omgeving. Kijk even goed of er niet een stapel andere robots in de buurt is en ga dan op je eigen manier de strijd aan.
Horizon Zero Dawn Review

Een echte RPG

Sommige robots zijn ook te berijden als je ze even herprogrammeert. Bijkomend voordeel is dat ze dan ook aan jouw kant staan en dus met je mee vechten. Verder sta je er in deze singleplayer game namelijk alleen voor, op zo nu en dan wat hulp van AI karakters die je tegenkomt. Maar zelfs met die hulp ben je, zeker in het begin van de game, erg kwetsbaar. Later in de game wordt dit iets minder, omdat je zelf dan sterker wordt.
Als je robots verslaat of missies voltooit, krijg je namelijk beloningen zoals metal shards. Daarmee kun je uitrusting zoals kleding en betere wapens aanschaffen waarmee je het strijdtoneel wat veiliger betreedt. Denk hierbij aan kleding die vuurwerend is of bogen die verder kunnen schieten, maar ook munitie zoals vuurpijlen, elektrische pijlen, vallen, bommen.
Verreweg het tofste zijn de touwen waarmee je de enorme kolossen, al is het maar voor even, vast kunt binden. Dit laatste is echt tof om te doen. Als je daar eenmaal mee begint wil je het steeds weer opnieuw doen! Je moet alleen ook hier weer op passen dat je tijdens het vastbinden niet een hele kudde mechanische bizons in je nek krijgt.
Naast de uitrusting die je kunt kopen verdien je gaandeweg de game vordert steeds meer XP. En daar horen Skill Points bij die je bijvoorbeeld in kunt zetten om sterker te worden, meer onderdelen van robots te halen of meer leven te krijgen. Op die manier groei je steeds meer als jager, maar ook als overlever. Want zoals al gemeld zij de machines bijzonder krachtig en kan jouw leven met één klap afgelopen zijn.
Alle skills zijn bijzonder overzichtelijk ingedeeld in Skill Trees die je exact laten zien wat je kunt of wat je nog vrij kunt spelen. Er zijn verschillende categorieën, namelijk Prowler, Brave en Forager. De eerste bevat skills die je dodelijker en stiller maken (stealth), de tweede krikt je leven wat omhoog, maar geven je aanvallen ook wat meer kracht en de derde zorgt voornamelijk voor het vinden extra dingen zoals geld en onderdelen.
Horizon Zero Dawn Review

Keuzes maken

Guerrilla Games heeft dan geen ervaring met RPG’s maar heeft dit systeem binnen Horizon Zero Dawn geweldig uitgewerkt. De game is door dit systeem (dat niet te diep gaat, maar ook zeker niet te simpel is), erg aantrekkelijk voor de doorgewinterde RPG liefhebber, maar ook voor degenen die normaal geen RPG aanraken. Bij een echte RPG horen natuurlijk ook gesprekken die je met mensen kunt voeren.
En ook daar is de Nederlandse ontwikkelaar niet zomaar aan voorbij gegaan. Het stemacteerwerk is van bijzonder hoge kwaliteit en de lipsync klopt in veel gevallen erg goed. Soms is er een kleine misser in een gesprek als de lipsync even totaal de plank mis gaat, maar deze zijn niet echt storend.
Doordat de gesprekken daadwerkelijk interessant kunnen zijn en de stemmen goed ingesproken zijn, blijft het leuk om een gesprekje aan te gaan in Horizon Zero Dawn. En er zijn genoeg mensen om mee te praten. Je kunt mensen op straat (in de dorpen) begroeten en met een aantal kun je een gesprek aan gaan. Dit is voornamelijk voor de verhaallijn en de zijmissies, maar tussendoor kom je ook wel eens iemand tegen die eens geen missie biedt maar alleen een gesprekje.
Tijdens die gesprekken krijg je allerlei informatie over de oude wereld, de nieuwe wereld en wat zich om je heen afspeelt. En regelmatig zul je ook een keuze moeten maken die impact heeft op het verloop van de game. Je krijgt dan een aantal opties voorgeschoteld waaruit je kunt kiezen. Soms krijg je dan meer informatie en soms loopt een gesprek dan anders.
Maar dat zijn niet de enige keuzes die je maakt. Zo nu en dan moet je ook morele keuzes maken in Horizon Zero Dawn. Een mooi voorbeeld is wanneer een kleine Aloy bekogeld wordt met stenen door een jongetje. Je moet dan kiezen om hem een steen tegen zijn hersenpan te gooien, zijn steen uit zijn hand te gooien of jouw steen te laten vallen. Een keuze die later gevolgen heeft. Dit soort keuzes komt (zo nu en dan) door de hele game terug en heeft steeds weer ergens anders uitwerking op. Kies dus bewust en wie weet hou je er een extrta vriend op na.
Horizon Zero Dawn Review

Fe-no-me-naal!

Één keuze hoef je in ieder geval niet te maken en dat is of je de game moet kopen of niet. Horizon Zero Dawn is namelijk een fantastische game en potentieel de beste game van het jaar! Hij is toegankelijk, maar uitdagend, ziet er werkelijk fenomenaal uit en biedt je tientallen uren aan speelplezier!
Er zijn wel wat kleine puntjes, zoals soms irriterende lensflares en wat gebrek aan variatie bij de echte dieren, maar niets van dat alles is heel storend. Dit zou zomaar eens de beste game van 2017 kunnen zijn. Nederlands nieuwe trots is het sowieso en die moet je simpelweg in huis hebben!
Cijfer: 9.7