Gotham seizoen 4 Review - Nooit een saai moment in Gotham

zondag, 10 februari 2019 om 11:02
gotham seizoen 4 review nooit een saai moment in gotham 146393
“Keihard genieten”, zo bestempelden wij Gotham seizoen 3. Inmiddels ligt Gotham seizoen 4 in de winkels (al even te zien op Netflix). In deze Gotham seizoen 4 review lees je hoe ’t gaat met onze wannabe Batman Bruce Wayne en alle vijanden die Gotham rijk is.
Gotham is een heerlijk duistere serie voor iedereen die villains een warm hart toedraagt, of beter gezegd: het kijken naar villains. Drie seizoenen lang kunnen we genieten van allerlei gekkies, zoals The Riddler, Joker, Falcone en nog veel meer. Al is er één personage dat er continu met kop en schouders uitstak en dat is Penguin, oftewel Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor). Met zijn pragmatische instelling heeft hij het ver geschopt en nu zelfs héél ver.

Niet alle acteurs even sterk

Seizoen 4 opent met het spannende gegeven dat mensen vergunningen hebben gekregen om legitiem misdaad te plegen in Gotham. Dit tot onvrede van politieagent James Gordon die er alles aan doet om Gotham veilig te houden. Gordon weet duidelijk niet wat hij met de situatie aan moet als iedereen maar kan doen waar hij zin in heeft en zit op een dag zomaar opeens aan tafel met Falcone en diens dochter Sofia Falcone.
De bloedmooie dame gaat terug naar Gotham en daarmee wordt een nieuwe slechterik geïntroduceerd. Achter het mooie, onschuldige smoeltje schuilt een hoop dat niet helemaal pluis is. Hoewel Crystal Reed haar rol niet slecht neerzet is zij niet de ultieme slechterik waar je als kijker op hoopt. Ze doet té weinig om een blijvende indruk te maken. Naast puik acteerwerk van een hoop andere dames valt zij op een gegeven moment maar weinig op. Vrouwen als Poison Ivy, Barbara Keen en Leslie Thompson laten meer indruk achter.
trailer screenshot

De superschurk die Gotham verdient

Wie overigens wél meteen de aandacht trekt is acteur Michael Cerveris, die een seriemoordenaar in Gotham speelt. Hij is de lunatic waar je op hoopt. Zijn gezicht is vuil en onbetrouwbaar en continu is hij met varkens in de weer. Niet voor niets staat hij bekend als Professor Pyg. Overal duiken opeens varkenshoofden op en zijn er zelfs varkens die aan lijken knagen. Wat dat betreft opent Gotham seizoen 4 vrij indrukwekkend.
Alleen is de balans op een gegeven moment zoek. Gotham heeft te veel verhaallijnen en te veel schurken om er een goed geheel van te maken. Eigenlijk is de hoofdrol voor Bruce Wayne, maar helaas is zijn rol in dit hele seizoen teleurstellend. Als kijker bereid jij je voor op de transformatie in Batman. In plaats daarvan zien we Bruce continu dronken worden en op feestjes hangen met vrouwen. Overduidelijk bedoeld als dat hij zoekende is naar zijn duistere kant, maar dit komt niet echt lekker uit de verf. Wat dat betreft zijn Bruce en Alfred vrij saai in dit vierde seizoen.
trailer screenshot

Jerome is een geweldige Joker

Niet elke aflevering (in totaal zijn er 22) zijn dan ook even tof om te volgen. Het begin is spannend en daarna kakt de serie helaas wat in. Later krijgt het seizoen gelukkig een boost. De reden is is simpel: in een gesticht ontmoet Penguin Jerome, ofwel de Joker. Vanaf dan volgen er veel afleveringen waarbij je alleen maar wilt bingen. Het acteerwerk, zoals we in vorige seizoenen al aangaven, van Cameron Monaghan is ongekend. Zó goed. Dat wordt in seizoen 4 helemaal duidelijk als de tweelingbroer van Jerome meedoet en we opeens twee hele andere gezichten te zien krijgen van Monaghan: een die totaal geschrift is en een normale doch bange angsthaas. Door hem kijk je op een gegeven moment de serie in één ruk uit.
trailer screenshot

Gotham seizoen 4 Review - Uitkijken naar het volgende seizoen

Met een toffe cliffhanger kijken we dan ook reikhalzend uit naar het volgende seizoen, wat tevens het laatste seizoen uit de reeks gaat worden. Het is jammer om te zien dat de balans en kwaliteit af en toe ver te zoeken is in Gotham seizoen 4. Desondanks komen er toffe dialogen en gave actiescènes voorbij en moet iedere Gotham-fan dan ook doorkijken. Want wat voor geks heeft de serie nog meer in petto? Gotham verveelt in ieder geval geen moment, dat is wel duidelijk.