Gotham Seizoen 3 Review - Keihard genieten

dinsdag, 10 oktober 2017 om 17:32
“Iets te weinig Penguin”, dat was een van de uitspraken die we deden in de Gotham seizoen 2 review. De beste man krijg je in ieder geval genoeg te zien in het nieuwe seizoen. In deze Gotham seizoen 3 review lees je hoe het eraan toe gaat met de criminaliteit in Gotham City!
Dacht je in Gotham seizoen één nog dat hoofdpersoon Jim Gordon nog een watje was? In Gotham seizoen 3 zijn alle twijfels overboord, na het overtuigende tweede seizoen. De politieman neemt het niet meer zo nou met alle regels en neemt vooral het recht in eigen hand. Perfect dus voor een serie vol actie en geweld. Never a dull moment!

Nog gekker

Wat vooral opvalt al in de eerste afleveringen (er zijn totaal 22) is hoe de gestoordheid zich steeds verder ontluikt in de Gotham serie. Seizoen 1 kun je beschouwen als inleiding van de serie, seizoen 2 werkte alle personages wat verder uit en deed een klein beetje olie op het vuur. En in seizoen 3 gaat er flink de fik erin. Want de meeste karakters lijken compleet gek te zijn geworden.
Zo ontmoeten we in het derde seizoen bijvoorbeeld Jervis Tetch, ook wel bekend als Mad Hatter (gespeeld door Benedict Samuel). En hij steelt vooral de show in het eerste deel van Gotham seizoen 3. Bij (tijdelijke) afwezigheid van The Joker is hij de complete gek die heel wat onschuldige slachtoffers maakt, ziekelijk geobsedeerd is door zijn zus en dus compleet gek in zijn bolle boos is. Gordon heeft het er maar druk mee.
Gotham Seizoen 3 review afbeelding 1

Pingu

Maar dat is niet het enige, want – en dit is geweldig om te zien- er is een grote rol weggelegd voor de Penguin, ofwel Oswald Cobblepot en Edward Nygma. Laatstgenoemde is ook wel bekend als de Riddler. Waar we in de eerste twee seizoenen al genoeg meekregen over zijn geestelijke gezondheid, die overduidelijk niet helemaal 100 procent was, mogen we nu aanschouwen hoe hij zich ontpopt tot maniak. Penguin was natuurlijk al een geniale gek (wederom zet Robin Lord Taylor zijn rol voortreffelijk neer!) maar het is met name de band tussen deze twee idioten die zorgt voor heel wat opschudding en opwinding in de serie. Want of de vriendschap die de twee hebben gesloten wel zo’n goede en gezonde is, ga je meemaken in Gotham seizoen 3.
Sowieso is dé kracht van Gotham seizoen 3 de intrigerende relaties die verder uitgediept (en sommigen verziekt) worden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld tussen Lee en Gorden? Zijn de tortelduifjes nog in beeld nu Lee vertrokken is? En hoe zit het met Bruce en Selena? Wat gaat Selena bovendien doen als daar opeens ook nog eens een dubbelganger van Bruce ten tonele verschijnt? Gotham seizoen 3 zit vol, maar dan ook echt bomvol met hele, hele, hele interessante wendingen en gebeurtenissen.
Gotham Seizoen 3 review afbeelding 2

Nananana Batman

En natuurlijk viel de naam Bruce net al. Want Gotham is in eerste instantie natuurlijk een serie over Batman! Al krijg je wel bijna drie seizoenen lang voorgeschiedenis en alles behalve Batman. Maar de karakterontwikkeling van iedereen is zorgvuldig uitgewerkt en het karakter van Bruce doet daar zeker niet aan onder. Waar Bruce nog vaak werd neergezet als een dom sulletje, beschermd door Alfred, zien we hem in Gotham seizoen 3 geregeld boksen en komt zijn harde kant naar boven. De sul is niet altijd meer een sul, maar vooral Batman in wording.
Bovendien als daar zijn dubbelganger is (een overtuigende dubbelrol van Mazouz zelf!) moet Bruce wel wat te bieden hebben aan Selena, nietwaar? Overigens is het nog maar de vraag of Catwoman in wording – want ook dat maken we heel stiekem mee –wel doorheeft wanneer Bruce voor haar neus staat en wanneer de look a like.
Gotham Seizoen 3 review afbeelding 3

Nog meer bekende badguys

Je merkt het. We zijn razend enthousiast en komen woorden te kort om te beschrijven hoe ontzettend goed Gotham in elkaar steekt en seizoen 3 doet zeker niet onder voor het geweldige tweede seizoen. Er gebeurt gewoon zoveel spannends dat er nauwelijks minpunten vallen te ontdekken. Nadeel is dat je weinig The Joker en Fish Mooney voorbij ziet komen. Vergelijkbaar met de rol van Penguin in seizoen 2. Jammer voor de fans. Maar is er wel kans voor nieuwe personages, waaronder Poison Ivy!
Dus er blijven zoveel andere fantastische dingen over. Gotham seizoen 3 is genieten geblazen en liefhebbers van de serie worden met de blu-ray ook nog eens getrakteerd op toffe extra’s, waaronder een comic con panel. En de verwijderde scenes zijn ook interessant.
Gotham Seizoen 3 review afbeelding 4

Gotham Seizoen 3 Review - Halen die hap!

Het moge duidelijk zijn. Moet je Gotham seizoen 3 halen? Ja. 100 procent. Tenzij je niets hebt met het Batman universum en het hele superhelden-schurken gebeuren. Dan niet. Al zouden we het stiekem wel willen aanbevelen vanwege het sublieme acteerwerk van meerdere personages, ijzersterke dialogen en karakterontwikkeling waar je van zult smullen! Gotham is zonder twijfel een van de beste series van de afgelopen jaren.
Cijfer: 9.5