Glass Masquerade 2: Illusions Review - Brengt gebroken glas geluk?

zaterdag, 14 maart 2020 om 11:00
glassmasquerade2 1920x1080f1583144512
Puzzelen in actie-avonturengames. De één ziet het als een welkome onderbreking van de actie, de ander gruwt ervan en gaat het liefst meteen door met knallen en klimmen. Glass Masquerade 2 is een spel voor wie bij de eerste groep hoort. Glass Masquerade 2: Illusions draait juist om díe puzzelervaring, maar dan uitgebouwd tot volledig spel. Kan glas-in-lood puzzelen een hele game boeien? Je leest het in onze review van Glass Masquerade 2: Illusions!
Begin vorig jaar werden we verrast met een relatief kleine puzzelgame. Het spel zag er prachtig uit en je kon in alle rust op het scherm puzzelen met glas-in-lood puzzels in allerlei soorten en maten. Destijds was het idee eigenlijk helemaal nieuw, behalve een enkele minigame in God of War, Uncharted of Tomb Raider. In die games kwam je een verscheurd briefje tegen en was het aan jou de taak om een aanwijzing te ontcijferen. Voor sommigen een onaangename onderbreking van de actie, anderen willen juist graag meer.
In Glass Masquerade draait alles om glas-in-lood puzzels. Er is eigenlijk geen verhaal, anders dan dat je een grote puzzel in het midden ziet. Die puzzel bestaat uit 88 stukjes, al zal je eerst die stukjes moeten verzamelen. Om die grote puzzel heen zie je een dertigtal puzzels. Je moet eerst alle andere puzzels oplossen voor je de grote eindpuzzel in het midden kan oplossen.

Puzzelen maar

Elke puzzel werkt vrijwel identiek: in het midden zie je een lege cirkel. Om deze cirkel heen zien je een aantal zwart en rood gekleurde stukjes, waarvan je alleen het silhouet kan zien. De rode stukjes zijn om het puzzelen makkelijker te maken: die passen namelijk als eerste op de wijzerplaat, op even zoveel vaste punten. Daarmee heb je dus een voorsprong bij het oplossen van de puzzel. Vind je dat te makkelijk, dan kan dit uitgezet worden.
Vervolgens is het een kwestie van stukjes oppakken en op de juiste plek inpassen. Elke puzzel bestaat uit 25 tot 75 stukjes en uiteraard geldt: hoe meer stukjes, hoe lastiger. Voordeel is wel dat de vormen van de stukjes altijd langs de logische lood-randen lopen. Een stukje glas wordt nooit door tweeën gedeeld. Bovendien wordt op de normale moeilijkheidsgraad een stukje altijd met de juiste kant naar boven gedraaid. Je hoeft een stukje dan dus nooit te draaien.
Al met al ben je al snel tussen de 15 en 30 minuten bezig per puzzel, met uitschieters naar beide kanten. Daarmee ben je dus al snel een 5 tot 8 uur aan het puzzelen voor je alle ruim 30 puzzels opgelost hebt. Elke puzzel heeft twee moeilijkheidsgraden: normaal en moeilijk. Normale puzzels worden nooit écht moeilijk. Bij moeilijk wordt de uitdaging een stuk groter. Dan liggen de stukjes namelijk niet meer mooi recht. Je moet zelf de stukjes draaien tot ze recht liggen. Is je dat nog niet moeilijk genoeg, dan kan je de puzzel in een willekeurig aantal stukjes laten opbreken. Let er wel op dat dit een stuk moeilijker is!
glassmasquerade2 ps401f1594735223
De graphics van Glass Masquerade zijn eenvoudig samen te vatten; die zijn gewoon prachtig. De glas-in-lood werken zijn fraai vormgegeven. Ze geven een gevoel van beweging doordat er licht-donkere strepen doorheen spelen. Het is daardoor net alsof je door de ruit naar een zonovergoten weiland of waterpartij aan het kijken bent.
Ook de muziek is goed gekozen Rustig, bijna meditatief. Helaas is er niet voldoende muziek voorhanden om je gedurende de volle speeltijd steeds variërende muziek voor te schotelen. Hierdoor valt de muziek tijdens het puzzelen vaak in herhaling. Dat gaat op den duur zo vervelen dat menig speler het geluid maar uit zal zetten of een eigen playlist zal starten.
Het spel is keurig verzorgd en loopt soepel. Het zit technisch prima in elkaar. Het slepen van de puzzelstukjes werkt wat traag, maar verder prima. Het plaatsen van de stukjes heeft precies de juiste foutmarge: je hoeft niet pixel-perfect te plaatsen, maar het is ook niet zo dat je de stukjes willekeurig kan plaatsen in de hoop dat ze wel op de juiste plek vallen.
glassmasquerade2 ps402f1594735190
Met ruim 30 glas-in-lood puzzels zal Glass Masquerade je een flinke tijd bezig houden. Vooral de verschillende moeilijkheidsgraden en de optie een willekeurige nieuwe puzzel te genereren bieden vrijwel oneindige mogelijkheden.
Een kort woordje over de trophies of achievements. Het is altijd leuk om bij voortgang in het spel beloond wordt met het PLING geluidje van een nieuwe trophy of achievement. Wat dat betreft stelt Glass Masquerade 2 niet teleur: Iedere opgeloste puzzel is voorzien van een trophy/achievement. Dat betekent dus iedere 15-30 minuten een klein feestje, wat het oplossen van een puzzel nét even wat extra’s geeft. Erg prettig dus!
glassmasquerade2 ps403f1594735168

Plezierig voor de puzzelfan!

Glass Masquerade 2: Illusions is een prachtig vormgegeven game die zeker 5-6 uur puzzel-plezier geeft voor wie even genoeg heeft van het schieten en moorden in de gemiddelde shooter. Voor een kleine 12 Euro krijg je dus vele uren puzzelplezier. Glass Masquerade 2 is niet moeilijk. De game biedt precies de juiste uitdaging om met niet al te veel nadenken opgelost te worden. De resulterende glas-in-lood werken zijn prachtig om te zien. Jammer is dat de muziek erg in herhaling valt en daardoor begint te irriteren. Het toevoegen van de random generator en de hogere moeilijkheidsgraad leveren welkome uitdagingen voor de echte puzzelaar.