Gears of War Review

vrijdag, 10 november 2006 om 18:09
Kwaliteit gaat bij ons meestal voor de snelheid. Maar in deze review van Gears of War vind je beide aspecten terug. Wil jij het eerste Nederlandse oordeel over dit spel lezen dan zit je met deze review goed.
Ik geloof dat we hiermee de eerste website van Nederland zijn die de review van Gears of War levert. Niet dat het veel verschil maakt maar het gebeurt niet erg vaak, en daar zijn we best een beetje trots op. Meestal willen wij de games tot in de kleinste details gespeeld hebben voordat de review verschijnt. Maar met Gears of War hebben we genoeg gezien om ons oordeel te kunnen vellen. Gears of War heeft bij ons, net als alle andere media een streepje voor. Dit komt omdat er al tijden over gesproken wordt en de game de laatste dagen enorme hoge cijfers heeft gehaald. De game kreeg zelfs voorrang op Call of Duty 3 dat het vervolg is één van de favoriete games van onze redactie. Als jullie echte fans zijn, hebben jullie uiteraard al één van de vele Amerikaanse reviews gelezen en weten jullie dat de game nog niet onder de 9 gescoord heeft. Wat wij er nou precies van vinden, lees je in deze review.
Zoals ik net al zei waren mijn verwachtingen van Gears of War erg hoog. En dit maakt Gears of War zeker waar. Grafisch is de game op alle punten en alle kleine details zó enorm mooi dat je PGR3 een vorige-generatie game kunt noemen. De plekken waar de gevechten plaats vinden zijn behoorlijk groot en toch énorm gedetailleerd, ook als je buiten de “level-mogelijkheid” kijkt, zul je alles prachtig uitgewerkt zien. Er zijn wat kleine glitches te vinden maar die zijn acceptabel. Ik deelde net al mee dat de plekken waar de gevechten plaats vinden erg groot zijn. Als er hard gevochten wordt, bevind je je in een grote kamer met pilaren en vele andere schuilmogelijkheden. Uiteraard komt het ook voor dat de gevechten in smalle gangetjes worden uitgevoerd, maar over het algemeen wordt er toch voor de grote ruimtes gekozen. Dit maakt het ook wat spannender omdat de vijanden van vele verschillende kanten kunnen komen.
In Gears of War heb je verschillende mogelijkheden qua “cover” zoeken, je kunt achter vele objecten plaatsnemen zoals een tafel of een bank maar ook achter een pilaar of een ander object. Als er twee objecten dicht bij elkaar staan, kun je van het ene object naar het andere object duiken, je personage zal dan automatisch weer in cover positie plaatsnemen. Ook kun je van je cover wegduiken; opzij of naar achteren. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om over een object heen te springen, dit kan je veel tijd schelen in actie. Dit alles kan geregeld worden met slechts de linker analoge stick en de A knop. Verder kun je tijdens het cover-nemen gericht schieten (inzoomen), dit is gevaarlijker omdat je dan geraakt kunt worden door je tegenstander, of blijven zitten en schieten zonder dat je geraakt kunt worden, het nadeel hiervan is dat je minder gericht kunt schieten en dus moeilijker de tegenstanders neerhaalt. De rest van de controls zijn als volgt; met de Y knop kun je de dichtstbijzijnde vriend terug vinden, maar als er onder in beeld een oogje staat, kun je ook nog eens kijken waar je het eerst volgende moet doen om verder te kunnen spelen. Als je de A knop indrukt, zul je bukken en tegelijkertijd rennen. Als je tegen een object aanrent, zal je personage automatisch cover zoeken. Met de X knop kun je ammo en wapens oprapen maar ook je vriend helpen als deze in nood is en met de B knop kun je een mêlee (slaan met geweer) aanval doen. Verder kun je de linker bumper gebruiken in combinatie met de A, B, X enY knoppen om je team commando’s te geven of om je objectives te bekijken. En uiteraard dient de rechter trigger om te schieten. Dit zijn de meest gebruikte en belangrijkste knoppen in de game. Ik ben enorm tevreden over de controls, beter dan dit had het niet gekund. De controls zijn erg toegankelijk en snel onder de knie te krijgen.
De A.I. van jouw teamgenoten en de tegenstanders is goed uitgewerkt en absoluut niet hinderlijk. Helaas zul je hier en daar af en toe wel eens een bug tegenkomen, zo moest ik me een keer dood laten gaan omdat een enorme trol/beest vast zat achter een pilaar (die hij normaal zo stuk rende). En het is niet altijd duidelijk wat je precies moet doen om verder te kunnen. Verder vind ik de geluiden acceptabel maar niet helemaal perfect. Het roept wel een bepaalde sfeer op maar over het algemeen is het een beetje standaard en weinig vernieuwend. De tegenstanders klinken veelal hetzelfde. Je kunt zeker niet spreken van een slechte sound maar het had nog ietsje beter en uitgebreider gekund. Het hoofdkarakter Marcus Fenix heeft een stem die echt “bad-ass” moet klinken wat hier en daar een beetje overdreven wordt maar toch goed bij het verhaal past als je ziet in wat voor drama de wereld zit. Wat niet overdreven wordt en wel leuk is zijn de dingen die hij tijdens het vechten af en toe roept, dat gebeurt niet te vaak dus blijft het leuk.
De karakters en wapens zijn zeer netjes uitgewerkt maar niet altijd even spectaculair. Zo heb je gewoon een machinegeweer, een pistool en een shotgun. Wapens als “The Hammer of Dawn” waarvan ik erg veel verwacht had, vallen een beetje tegen. Met dit wapen kun je een laser oproepen die vanuit een satelliet wordt afgeschoten, het enige wat jij kunt doen is de rechter trigger inhouden en goed mikken, dat is dus niet echt wat ik ervan verwacht had.
Hiermee heb ik de meeste minpuntjes wel besproken, dit is dus waarom het geen 10 is geworden voor Gears of War. Verder is de hele game een meesterwerk. Je kunt overal rustig de tijd voor nemen en er zullen maar weinig momenten zijn dat je een klok in beeld ziet. Als je teveel geraakt wordt, zal je richtpunt met rood worden omgeven zodat je weet dat je cover moet zoeken. Doe je dit niet dan zul je dood gaan, doe je dit wel en wacht je zo’n 10 seconden dan zul je weer bijna helemaal beter zijn. Verder zit in Gears of War het zogenaamde “Acitve-reload system” dat het normale herladen vervangt, als je dubbel op reload klikt en precies goed getimed hebt, dan zul je sneller je geweer herladen hebben en weer terug de actie in kunnen. Time je het niet goed, dan zal het herladen beduidend langer duren. En er is nog iets leuks; de “kettingzaag” op je geweer. Kom je dicht in de buurt van een tegenstander dan zul je hem hiermee kunnen afmaken, wat een erg bevredigend gevoel met zich meebrengt! Met een ijzersterke gameplay en prachtige graphics kan de single-player van Gears of War niet meer stuk.
Maar er is nog veel meer, bijvoorbeeld de co-op mode, deze kun je via split-screen, lokaal netwerk of Xbox Live uitvoeren. Eindelijk, dat is wat ik dacht toen ik het zag. Er zijn namelijk niet erg veel games op de Xbox 360 die split screen co-op bieden. En Gears of War biedt hiermee meteen de beste co-op aan die je op de Xbox 360 kunt vinden. Zeker als je het niveau van normaal (casual) naar Hardcore of Insane zet. De co-op is zeer goed uitgewerkt en beide spelers kunnen goed met elkaar samenwerken zoals het flanken van de tegenstander. Ook komt het vaak voor dat je van elkaar moet scheiden op bepaalde punten. Als je nog geen tweede controller hebt, zou ik deze onmiddellijk bij het aanschaffen van Gears of War erbij kopen. Misschien een tip voor Microsoft die wel van bundels houden, eindelijk een keer een nuttige bundel.
Uiteindelijk komen we dan bij de multiplayer uit die de game de extra en belangrijkste tint geeft. Helaas zijn er maar drie verschillende gamemodes online. Er zijn tien verschillende maps, die identiek zijn aan locaties in de single player. Ook in de multiplayer kun je vrienden weer “beter maken” door op de X button te drukken als je naast hem staat, het is dus belangrijk om dicht bij elkaar te blijven in de multiplayer. En andersom is het dus belangrijk dat als je iemand neergeschoten hebt er zeker van te zijn dat diegene dood is en dus niet beter gemaakt kan worden door een team maat. Eén van de leuke multiplayer modes is de “Execution” mode. Hierbij is het de bedoeling dat je een tegenstander afmaakt met een “close combat” aanval. Ook heb je de Deathmatch mode die “Warzone” genoemd wordt. En dan heb je nog de “Assassination” mode, die ook erg leuk is, hierbij is het de bedoeling om de leider van het tegenovergestelde team uit te schakelen. Als jij de teamleider van de tegenstanders neerschiet word je teamleider van je eigen team. En van de tegenstanders wordt degene met de hoogste score de teamleider. Je kunt je dus heel wat uurtjes online vermaken.
Gears of War is innoverend en grafisch geweldig, naast wat kleine minpuntjes in de single player is de game perfect. Vooral de co-op en multiplayer mode zijn erg leuk en zullen heel wat uurtjes speelplezier leveren. Gears of War is een game die je gespeeld moét hebben als je eigenaar van een Xbox 360 bent, dus schaam je als je deze game niet hebt. Mij zul je de komende tijd in de online lobby’s kunnen vinden, en ik hoop jullie ook!
Cijfer: 9.4