Garfield's Wild Ride Review

donderdag, 11 juli 2013 om 11:00
Als wij zeggen Garfield, dan zeg jij waarschijnlijk: luie kat die een hekel heeft aan maandagen en diëten. Dat klopt op zich, totdat je Garfiel’s nieuwe game Wild Ride speelt. Je moet je gedachten over hem dus even bijstellen. Is die game die moeite waard?
Al sinds de jaren ’70 kent de wereld Garfield. Vele luie katten zijn naar de oranje luilak vernoemd, maar vanaf nu kunnen ook hyperactieve katjes worden vernoemd naar de stripheld. In Wild Ride komt zijn luie leven namelijk in een stroomversnelling terecht. Jim Davis’ cartoonkat heeft in Wild Ride een nachtmerrie, waardoor hij plotseling de hele tijd aan het rennen is.
Hoewel katten negen levens hebben, heeft Garfield dat in dit spel niet bepaald. Net als in een andere iOS-game, namelijk Teenage Mutant Ninja Turtles Rooftop Run, rent hij voortdurend side-scrollerstijl richting de rechterkant van het scherm. Ondertussen komen er allerlei objecten langs. Soms zijn dat vaststaande plastic blokken, maar het kunnen ook bewegende objecten zijn zoals heksen, ufo’s en strontvliegen. Die komen vrij plotseling in beeld, maar worden aangegeven met een uitroepteken.
Garfield kan vliegen
Dankzij dat uitroepteken weet je waar ze vandaag komen en hoe je ze kunt ontwijken. Gelukkig heeft Garfield wel de mogelijkheid om in de lucht te vliegen, zodat hij niet alleen op de grond hoeft te blijven. Dat rennen doet hij automatisch, maar jij raakt met je vinger de tablet aan om hem in de lucht te doen zweven. Hoe langer je aanraakt, hij hoger hij gaat. In de lucht hangt gelukkig niet alleen ellende in de vorm van blokkades, er zijn ook goodies te verzamelen.
Die goodies komen in drie vormen: lasagne, muntjes en vraagtekenblokken. Met lasagne kun je achievements verdienen en met vraagtekenblokken krijg je power-ups zoals super Garfield of een metershoge Odie (de hond) waarop je door het level heen raast. Muntjes zijn vooral interessant, want daarmee kun je Garfield leuke outfits aantrekken en thema’s veranderen.
De game bevat in eerste instantie namelijk maar één thema en dat is de wijk waarin Garfield met zijn baasje Jon Arbuckle woont. Door het verzamelen van heel veel muntjes zijn er meer thema’s vrij te spelen, waaronder een eiland. De thema’s kosten gigantisch veel muntjes, maar als je geen zin hebt om daar te lang over te sparen, dan kun je ook muntjes kopen. Voor 0,89 cent heb je een muntjesverdubbelaar waarmee je permanent voor elk muntje dat je oppakt twee muntjes in je teller krijgt. Wil je liever gewoon in één keer een vrachtwagenlading vol goud, dan betaal je 12 euro en heb je meteen een ton in je account staan.
Kan een goedkope game zijn
Die transacties zijn natuurlijk alleen van belang als je geen geduld hebt, want als je het spelletje volhoudt, dan kom je vanzelf wel op die grote aantallen goud. Wat dat betreft kan Garfield’s Wild Ride best een goedkoop spel zijn, want deze tablettitel is lekker laag geprijsd voor slechts 89 eurocent. Maar ja, dan rest natuurlijk de vraag; wil je dit spel überhaupt spelen?
Het is een tikkeltje makkelijk om te zeggen in een recensie, maar we doen het toch: als je niet van rengames op je tablet houdt, dan ga je sowieso niet genieten van Garfield’s Wild Ride. Ook als je snel gefrustreerd en agressief wordt als een game niet lukt, dan is dit geen aanrader. Wild Ride ligt vrij hoog qua moeilijkheidsgraad en vooral het feit dat je direct afgaat als je ook maar ergens tegenaan komt, kan je bloeddruk tot enorme hoogten doen stijgen.
Weinig adempauze
Dit spel is erg hectisch en er zitten weinig rustigere momentjes in, waardoor je heel intensief geconcentreerd bezig bent. Op zich gaat het je waarschijnlijk steeds beter af naarmate je het vaker doet, maar daar komt wel het grote nadeel bij kijken dat je steeds langer met een level bezig bent en het dan nog pijnlijker is als je afgaat. Wat wel leuk is, is dat je bepaalde missies kunt doen. Zo moet je in het eerste level minimaal 75 meter achter elkaar op de grond hebben gerend met Garfield, en moet je een keer die reuze-Odie inzetten die eerder al ter sprake kwam.
Hoewel deze game erg moeilijk is, is hij aantrekkelijk. Garfield is zo’n bekend gezicht en in digitale vorm ziet hij er goed uit. De muziek is niet briljant, maar wel lekker vrolijk en er is genoeg te shoppen om je goed aan het verzamelen te houden. Het is in dit geval puur de vraag of je de hectiek en de moeilijkheidsgraad zal trekken. Eigenlijk komt de game zeer rommelig over door die hectiek. Garfield heeft volgens het verhaal natuurlijk een nachtmerrie en in dromen kan alles, maar dat klinkt meer als luiheid van de ontwikkelaar. Er komt zoveel tegelijk op je af en die plastic blokken die je blokkeren zijn weinig inspirerend. Het is de vraag waarom daar niet iets leukers van is gemaakt.
Niet alleen een nachtmerrie voor Garfield
Deze game gooit geen hoge ogen en dat is vooral te wijten aan die moeilijkheidsgraad en het feit dat je direct game over bent na een botsinkje. Je raakt er zo gefrustreerd van, dat Garfield’s Wild Ride meer voelt alsof je aan het werk bent. Er hadden echt wat meer rustmomentjes in moeten voorkomen. Bovendien wordt het verzamelen niet zo aantrekkelijk gemaakt. Er worden zo achterlijk veel goudstukjes gevraagd voor extra’s zoals outfits en thema’s, dat je daar zonder te betalen amper aan zal komen. Wild Ride is dus niet alleen een nachtmerrie voor Garfield, want voor gamers kan hij ook aardig akelig uitpakken.
Cijfer: 5