Fuser Review - Tijd voor een feestje!

vrijdag, 06 november 2020 om 14:00
fuserf1599207252
Mis jij feesten met je vrienden op festivals? Logisch natuurlijk, maar gezien het coronavirus nog lang niet weg is, blijft het voor nu een spijtige realiteit waarin we leven. Toch is er misschien wel een oplossing in de vorm van Fuser. Of deze ritmische feestgame festivals kan vervangen lees je in onze Fuser review!
Deze game is gereviewed op de PlayStation 5 via PS4 Backwards Compatibility.
Fuser is de gloednieuwe game van Harmonix, de studio achter bekende titels als Rock Band en Guitar Hero. Na een tijd van stilte rondom de studio zijn de muzikale bazen terug met een gloednieuwe game die waarmee je je innerlijke DJ tot leven moet zien te wekken. Tijd om hitjes te pompen tot je erbij neervalt.

Muziek in overvloed

In Fuser krijg je toegang tot een catalogus van meer dan honderd nummers om compleet nieuwe muziek te creëren. Pak de koebel uit Lil Nas X’ Old Town Road, gooi de beat van Armin van Buurens Blah Blah Blah erbij en smijt de lyrics van Imagine Dragons’ Thunder erdoor en je krijgt een cocktail die op eigenlijk niet zou moeten werken. Toch werkt het als nummer verrassend goed, een verrassing die bij vrijwel iedere combinatie van de 100+ nummers opnieuw ontstaat.
Ieder nummer bestaat uit vier onderdelen die je los van elkaar op de DJ Hero-achtige draaipaneel kwijt kunt. Hoe beter je dit timet op de maat, hoe meer punten je scoort natuurlijk. Die punten wil je dan ook zoveel mogelijk zien te verzamelen, want het publiek wil je goed gestemd houden.
In de campagne sta je als DJ namelijk op een festival te draaien, waarbij je gaandeweg steeds meer roem vergaard. Het is een geinig verhaaltje, maar duidelijk is dat de campagne vooral bedoeld is om je de basis van de gameplay uit te leggen. Er zijn namelijk onwijs veel systemen die je moet leren als je het grootste feestbeest wil worden.
fuserf1601296565

Complex in iedere zin

De opbouw hiervan wordt op slimme wijze gedaan. De beginselen heb je zo onder de knie, maar naarmate je meer uren in het mixen pompt, worden de systemen heel complex. Naast het op de maat droppen van delen uit bestaande nummers, zijn er speciale plekken per nummer waarop je het beste een beat kunt plaatsen.
Daarbovenop heeft het publiek ook nog eens verzoekjes waarmee je extra punten kunt verdienen, moet je constant blijven rouleren met de muziek en ga zo nog maar even door. Als MC Mixer (of hoe je je personage ook gestalte geeft) is het de kunst om ieder balletje gelijktijdig hoog te houden. Het maakt de game erg uitdagend, maar ook een plezier om te spelen zodra je de systemen goed onder de knie hebt.
De campagne fietst de mechanics met net zoveel moeite in de gameplay als Ed Sheeran met het scoren in hits in de Top 40. Moeiteloos dus. Tevens komt ieder muziekgenre voorbij, waardoor je steeds nieuwe nummers ontdekt die goed met elkaar samenwerken.
fuser 1f1601651430

Strijden voor het feest

Die complete leerschool heb je ook wel nodig, zodat je online een goede indruk kunt maken. Fuser heeft namelijk nog een multiplayer modus waarin je samen mixt tot je er bij neervalt. Het idee is dat de mixtafel als het ware wordt doorgegeven, waarbij maximaal vier spelers de touwtjes in handen krijgen.
Alle spelers krijgen de kans om hun eigen draai aan de knoppen te geven, maar bouwen ook verder op wat de vorige speler heeft gemaakt. Hierdoor kun je op toffe wijze zowel samenwerken als tegen elkaar strijden. Aan het einde van de rit wil je immers toch de beste beoordeling van het publiek in de wacht slepen.
Over publiek gesproken, acht andere spelers kunnen als in-game publiek ook nog invloed uitoefenen op de DJ’s. Die kunnen aan de lopende band verzoekjes indienen, waarna het aan de DJ’s taak is om deze op elegante wijze in te brengen binnen een bepaalde tijd. Hoe beter dit lukt, hoe meer punten je verdiend.
Multiplayer is dan ook misschien wel de tofste modus van Fuser gezien dit daadwerkelijk voor een (digitaal) feestje kan zorgen. Hoewel je niet met duizenden op een festivalterrein staat, werkt de muziek in combinatie met het mixen als een goed alternatief. Het fysieke contact lever je in, maar in ruil krijg je een bodemloze put aan creativiteit en plezier. Iets wat een beetje ontbreekt als je de game alleen speelt.
fuser 3f1601651706

Veel om vrij te spelen

Verder is de game ook voorzien van een freestyle sectie waar je net zo lang (en veel) kunt mixen als je hartje begeerd. Obstakel is eerst wel dat je centen moet verdienen door middel van levelen om nummers vrij te spelen. Aan de ene kant is het een slimme manier die aanmoedigt om te blijven spelen, maar de progressie die je per set boekt is zo weinig dat het eerder een groot struikelblok is.
Als creatieveling wil je immers zo snel mogelijk met zoveel mogelijk nummers aan de slag, maar als meer dan de helft eerst nog achter slot en grendel zit gaat dat lastig. Of de munten ook nog op andere wijze (zoals microtransacties) vrij te spelen zijn, is nog onduidelijk. In de review-versie die wij onder de knoppen hadden, was de store nog compleet afgesloten en konden we niet zien of deze mogelijkheid er was.
Ook voor customization is nog een losse munteenheid te vinden. Deze verdien je al een stukje sneller door simpelweg te mixen, waarmee je je Sims-achtige avatar kunt wijzigen. Waar dit normaalgesproken een nagedachte is, voegt dit in Mixer daadwerkelijk wel iets toe. Je staat immers tijdens iedere mix ook tegen je avatar aan te staren, dus wil je wel shinen met stijl.

Fuser Review - Tijd voor een feestje

Het is indrukwekkend dat Fuser zoveel complexe systemen bovenop elkaar weet te mixen zonder de kern uit het oog te verliezen. Het draait namelijk om een feestje bouwen door je creativiteit op z’n beloop te laten gaan. Hoewel dit in je eentje nog niet heel spannend is, weet de toffe multiplayer voor een waar feest te zorgen. Deze blijft leuk zowel voor als achter de draaitafel.
Ook de freestyle-modus komt goed uit de verf voor als je wil oefenen of experimenteren met nieuwe ideeën. Helaas wordt dit alleen geremd door een traag progressiesysteem waardoor de onwijs uitgebreide en diverse tracklist nog deels achter slot en grendel zit. Gelukkig geldt hetzelfde niet voor de customization, die ook nog eens een leuke toegevoegde waarde heeft!