From Dust Review

dinsdag, 26 juli 2011 om 18:00
Al vanaf de eerste onthulling tijdens de E3 van 2010 is duidelijk dat From Dust geen gewone game is. De game ziet er apart, uniek en interessant uit. Maar dat From Dust er anders uitziet, betekent uiteraard niet dat de game van lage kwaliteit is. Integendeel zelfs. From Dust laat ons zien dat kleine, creatieve games ook tot de toppers kunnen behoren.
Voor we ook maar met de recensie kunnen beginnen moeten we eerst even een andere game erbij halen, namelijk Populous. From Dust wordt nu al de spirituele opvolger genoemd van deze klassieker. Dat die vergelijking wordt gemaakt is niet vreemd. De gameplay van From Dust komt enigszins overeen met die van Populous. In beide games neem je de rol aan van een god die ervoor moet zorgen dat de mensen op de planeet onder je een prettig leven kunnen leiden. Dit doe je voornamelijk door de omgeving te veranderen.
Moeder Natuur is soms een bitch
Het eerste dat je waarschijnlijk opvalt als je From Dust opstart, is de rust die de game uitstraalt. Dat begint al in de menu’s en dat gaat zo door in de game zelf. Geen snelle actie, geen tijdsbeperking, maar gewoon een rustig wereldje waarin je kunt genieten van Moeder Natuur. Lekker genieten van de zon, de sprankeling van het water, de bergen aan de horizon en de oh zo groene begroeiing. De natuur speelt een belangrijke rol in From Dust. Het is zelfs de tweede, niet verplichte, taak die je krijgt in ieder level. Voor je een level afsluit is het namelijk de bedoeling om voldoende begroeiing te creëren.
De natuur heeft echter ook een donkere kant en daar zul jij je het meeste druk om moeten maken. Moeder Natuur kan onvergeeflijk zijn en teistert de aarde en de bewoners met tsunami’s, vulkaanuitbarstingen en nog meer van dit soort dingen. Het is aan jou om de mensen die op de aarde leven te beschermen tegen alle onheil. Dat is de eerste en belangrijkste taak in From Dust. Behalve de mensen te beschermen zul je er ook voor moeten zorgen dat ze zich kunnen uitbreiden. Niet middels pikante minigames zoals in God of War, maar door elders in het level een dorp te stichten.
Dorpen veiligstellen
In een level staan meestal vier of vijf totempalen. Door een aantal man naar zo’n paal te sturen wordt er een dorp gebouwd rond de totem. Je moet bij iedere totempaal een dorp hebben gebouwd voor je een level kunt voltooien. Een dorp stichten is echter niet het moeilijke gedeelte van je opdracht. Wat From Dust uitdagend maakt, is het veilig houden van een dorp. Omdat je alle tijd hebt, is het verstandig om eerst op je gemak alles te bekijken en de omgeving alvast een stuk veiliger te maken.
Een dorp naast een uitbarstende vulkaan of brandende boom is namelijk geen goed idee. Je moet dan een manier verzinnen om dat dorp daar toch veilig te laten staan. En daar komen jouw goddelijke krachten goed van pas. Met twee knoppen kom je al een heel eind. Met de ene kun je materiaal opzuigen en met de andere knop kun je het weer laten vallen. Je kunt verschillende dingen opzuigen. Het zal voornamelijk aarde zijn, maar ook water en lava zullen het af en toe jouw goddelijke kracht kunnen beleven. Door goed na te denken kun je een dorp helemaal veiligstellen.
Dus als je een dorp wilt stichten naast een vulkaan dan moet je ervoor zorgen dat de lava niet bij het dorp komt. Door aarde op te pakken laat je een kuil achter en op die manier zou je een rivier kunnen graven waar de lava steeds doorheen stroomt als de vulkaan uitbarst. Om het dorp nog wat veiliger te maken zou je de lava kunnen laten opdrogen tot steen en zo een extra barrière kunnen maken die de lava tegenhoudt.
Goed richtingsgevoel
Je moet wel voorzichtig blijven zijn bij het veilig maken van een dorp, want de mensen moeten ook nog bij de totempaal kunnen om het dorp te stichten. Je zult dus wel een toegangsweg open moeten laten. Dat is soms ook een probleem bij de verhuizing van het ene dorp naar een ander dorp. Als er een rivier tussen het dorp en de totempaal stroomt dan zul je iets moeten verzinnen om de rivier om te leiden of droog te leggen. Simpelweg een hoop aarde midden in de rivier dumpen om aan de overkant te komen is niet verstandig omdat het water toch ergens naartoe moet en dan, heel natuurgetrouw, andere wegen gaat zoeken om te stromen, waardoor soms hele gebieden onderwaterlopen. Je zult dus vooruit moeten denken. Een omleiding kan het ene moment nog geniaal lijken, maar voor een hoop problemen zorgen als je naar een volgende totempaal wilt.
De mensen op de aarde hebben net als het water ook een heel natuurlijk richtingsgevoel. Je kunt zelf alleen maar op de totempaal drukken om te zeggen dat er mensen heen moeten, verder heb je geen controle over waar de mensen heen gaan. De bevolking heeft echter, ondanks dat ze heel primitief zijn, een goed werkende, innerlijke TomTom. Als de rechtstreekse weg niet begaanbaar is dan zullen ze gewoon een andere manier zoeken om op bestemming te komen. Als ze op geen enkele manier ergens langs kunnen dan zullen ze om hulp schreeuwen zodat jij weet dat je een pad moet creëren.
De ideale wereld
Behalve door goed na te denken is From Dust ook prima te spelen door ervan te genieten. De game heeft dertien levels en in ieder level kun je uren lang spelen. De levels zijn allemaal verschillend genoeg opgebouwd waardoor het telkens weer een nieuwe uitdaging is om een ideale wereld te scheppen. Vreemd genoeg wil je die ideale wereld in ieder level bereiken. Je wordt er helemaal ingetrokken en kunt een level pas voldaan afsluiten als alles tot op het kleinste detail aan jouw eisen voldoet. Het voelt heerlijk om de perfecte balans in een level te vinden en een wereld te scheppen waar alles vredig is.
De speciale kracht van muziek
Je neemt in de game de rol aan van een god, dus From Dust zou niet compleet zijn zonder enkele bovennatuurlijke krachten. Natuurlijk zul je constant met aarde, water en andere elementen spelen, maar dat is niets vergeleken met de echte speciale krachten van een god. Ergens in ieder level staat een steen met daarop grote wijsheden. Een aardbewoner zal deze steen moeten lezen om de rest van de mensen te leren hoe ze bepaalde krachten kunnen gebruiken. Een steen lezen is nog niet zo gemakkelijk trouwens, de stenen zijn meestal weggestopt op schijnbaar onbegaanbare plekken.
Als de steen gelezen is, kan de persoon die kennis verspreiden tussen de verschillende dorpen. De krachten worden vervolgens geactiveerd via muziek. De bewoners trommelen en dansen erop los en dan gebeurt er iets speciaals. De meest gebruikte speciale kracht zal waarschijnlijk die zijn waarmee de mensen water af kunnen stoten. Door muziek te spelen kunnen ze hun dorp dan beschermen tegen bijvoorbeeld een tsunami. Dit helpt goed mee voor de algehele gesteldheid van de mensen. Wanneer ze zichzelf kunnen beschermen is het ook makkelijker om door te gaan naar een volgende totempaal en daar een dorp te beginnen.
Een aantal totempalen heeft ook een speciale kracht voor jou. Als je succesvol een dorp opricht bij een dergelijke paal dan krijg je een extra kracht die te activeren is met de vierpuntsdruktoets. Deze krachten zijn, in tegenstelling tot de speciale krachten van de mensen, tijdelijk. Je kunt bijvoorbeeld voor een minuut water in gelei veranderen. Dit kan handig zijn om een inkomende tsunami te stoppen of om een rivier in tweeën te splitsen om mensen veilig aan de overkant te krijgen. Omdat de effecten allemaal tijdelijk zijn, raast een tsunami na die minuut gewoon door en sluit de rivier zich weer. Zo is er nog een aantal extra krachten die ervoor zorgt dat je niet constant op dezelfde manier een level aanpakt en From Dust daarmee net dat beetje extra geeft, maar helaas ook soms net dat beetje extra uitdaging weghaalt.
Niet voor iedereen
Met zo’n goede game is eigenlijk een van de weinige nadelen dat het niet voor iedereen is weggelegd. From Dust is een rustige game waar je prima mee kunt ontspannen. Je speelt een god en je hebt een mooi overzicht over alles wat er gebeurt. Gamers die alleen maar actie willen en dat zo intens mogelijk willen beleven, zullen hun behoeftes niet bevredigd krijgen met From Dust, maar iedereen die een creatieve game kan waarderen en niet bang is voor eens iets anders (of vroeger Populous heeft gespeeld) zal zich waarschijnlijk prima kunnen vinden in het concept van From Dust.
Een ander nadeel is wellicht dat je From Dust niet tien keer zal uitspelen. Nadat je de eerste keer ruim vijftien uur hebt besteed om ieder level perfect te maken ga je niet snel meer terug. Om gamers toch langer aan de game gebonden te houden is er een Challenge modus. In deze modus zal je steeds een doel moeten behalen terwijl je beperkt wordt in je krachten. De modus bevat dertig uitdagingen die simpel beginnen, maar al snel lekker uitdagend worden. Deze modus houdt je wel een tijdje bezig, maar ook hier geldt dat wanneer je een uitdaging eenmaal gehaald hebt, het wel weer genoeg is geweest. Dat is enigszins wel jammer, maar we moeten niet vergeten dat we het hier over een downloadbare game hebben van ongeveer tien euro. Voor zo’n prijs is From Dust een erg uitgebreide game.
Absoluut een topper
Ubisoft bewijst dat een goede game helemaal niet zo groot hoeft te zijn. From Dust heeft een geniaal concept dat afwisselend en leuk blijft. Je zult daardoor uren verloren raken in het creëren van je eigen ideale wereld. Je zult vooral goed moeten nadenken, want al je aanpassingen kunnen in een later stadium voor problemen zorgen. Toch kun je ook nog genoeg genieten van From Dust. Niet alleen omdat alles zo goed werkt, maar ook omdat de game erg rustgevend is. Het zal daarom ook nooit een probleem zijn dat je uren bezig bent, het maakt alles juist extra bevredigend. Helaas zal niet iedereen de schoonheid zien in From Dust en dat is jammer, want From Dust is absoluut een topgame.