Forza Horizon 2 Review

donderdag, 25 september 2014 om 9:01
Weg met de oude Forza's, weg met Gran Turismo, weg met Need for Speed. We hebben een nieuwe koning onder de racegames. Forza Horizon 2 is een game die best wel eens enorme boost zou kunnen geven aan de verkoopcijfers van de Xbox One.
Forza staat al jaren bekend als één van de grootste franchises op het gebied van racegames. Vooral op het circuit is de game onuitwisbaar achtergebleven in de herinneringen van game- en raceliefhebbers. De originele Forza Horizon week af van het circuit-principe en greep een kans als open-wereld game. De game had echter zijn plus- en minpunten.
De vraag is dus: hoe staat Forza Horizon 2 op de markt? Een belangrijke vraag, zeker met het oog op de moordende concurrentie. Dit jaar komt namelijk ook nog DriveClub uit op de PlayStation 4 en ook The Crew voor zowel de PlayStation 4 als Xbox One. Beide ook open-wereld racegames.

Forza Horizon 2 komt naar Europa

Vrijwel bij het opstarten van Forza Horizon 2 begint er een filmpje die jou welkom heet in het prachtige Zuid-Europa. Onder andere Italië en Frankrijk komen aan bod. Dit filmpje bevat beelden uit het echte leven. Als het filmpje dan overgaat in de game merk je vervolgens nauwelijks verschil. De game ziet er prachtig uit en de omgevingen naderen perfectie als het gaat om detail.
Grassprietjes, regendruppels op de auto, regen op de weg en overig verkeer. Allemaal voorbeelden van dingen, waarvan je mond openvalt tijdens de eerste paar minuten van Forza Horizon 2. Het oog voor detail is immens. Ook als je door velden heenrijdt, reageert zowel de auto veld ook zeer realistisch op de tierende banden van de supercars. Continu overheerst het wow-gevoel.
Forza Horizon 2 <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201409/t/forza-horizon-2-review.jpg" />

Lijkt wel Top Gear

Dat wow-gevoel loopt over als je wat races gaat voltooien. Je komt er al snel achter dat je mee moet doen aan kampioenschappen om uit te komen bij de Horizon Finale. Gedurende die lange weg naar de finale staat je genoeg spektakel te wachten en je hebt ook echt het idee dat je een doel hebt. Afgewisseld met aparte races is er genoeg te doen en te beleven in Forza Horizon 2.
Onder die verschillende races vallen uitdagingen met speciale auto's en races tegen treinen en straaljagers. Het Top Gear-gevoel is erg hoog bij het spelen van Forza Horizon 2. Ook kun je jezelf vermaken met het zoeken naar klassieke auto's om op te knappen, foto's te maken van andere bolides, speciale auto-bijeenkomsten bezoeken of gewoon lekker online of offline free-roamen in de wijde wereld van Forza Horizon 2.
Forza Horizon 2 kent tal van auto's

Skills en perks

Tijdens het racen en rondrijden verzamel je skillspoints en XP. Deze vertalen zich terug in het level dat je bent. Bij ieder level krijg je een gratis prijs. Soms krijg je ook een skillpoint, die in te wisselen is voor iets nieuws. Je kunt hiermee namelijk perks vrijspelen. Deze perks zijn vaak iets in de richting van extra punten of kortingen. Het verziekt in ieder geval niet de eerlijkheid in de game. Een leuke toevoeging die je ook weer eens een keer met iets anders bezighoudt.

Voorbereiding cruciaal in Forza Horizon 2

Naast dat de omgeving heel realistisch en prachtig is, is er natuurlijk ook wat aandacht besteed aan de auto's. Je rijdt tenslotte aaneengesloten rond in deze prachtige machines. Zoals bekend van Forza zien de auto's er fantastisch uit, beter dan ooit zelfs. Maar er is ook veel aandacht besteed aan hoe de auto's reageren. Zo merk je duidelijke verschillen als je rijdt op gras, zand, nat wegdek of asfalt.
Op een regenachtige dag zul je meer driften en slippen. Op zand en gras zul je de auto moeilijker onder controle kunnen houden. Zeker als je merkt dat je auto eigenlijk continu aan het stuiteren is over het ongelijke oppervlak. Op dat soort momenten kun je wellicht beter van auto wisselen. Je gaat toch niet in een Audi R8 off-road rijden? Nee, dan pak je een Hummer. Op een normale race op asfalt is het misschien wel handiger om de Audi uit de garage te halen.
Voor het eerst in Forza off-road racen

American Muscle of moderne Sedan

Naast de handelbaarheid van de auto's zijn het ook kleine details die de auto's verschillend maken. Naast duidelijke dingen als geluid en wegligging, zijn er nog veel meer kleine elementen die de auto's maken zoals ze zijn. Zo heeft een ouderwetse Chevrolet Camaro met overbodig veel vermogen een ruw randje. Hij zal je controller laten trillen bij het wegrijden. Bij het remmen zal hij de linker trigger van de controller tegenkracht laten geven en ook laten trillen.
Een Audi A4 doet dat niet. Deze perfect uitgemeten, moderne auto staat voor comfort en zal dus minder snel trillen. Ook zal deze niet met slippende banden wegrijden. Jeeps en SUV's zullen daarentegen weer langzamer zijn, maar wel sneller rijden op off-road gebied. Kortom, iedere auto heeft wel iets speciaals en het vergt oefening om iedere auto juist te gebruiken.
Auto's in het gras in Forza Horizon 2

Multiplayer en Forza Drivatars zorgen voor dynamiek

Drivatars zijn een toffe toevoeging aan Forza Horizon. Natuurlijk waren er nu nog weinig gegevens om mee te werken voor Forza Horizon 2, maar daarom zijn er details gehaald uit de Drivatars van het eerdere Forza Motorsport 5. Toch is het een concept met heel veel potentie. Niet langer staan er meer willekeurige namen bij de tegenstanders. Zo kwamen wij bekende XGN bezoekers tegen, zoals assaultpr0. En ook LDawgNL was geen gemakkelijke tegenstander.
Ook in de free-roam zijn deze Drivatars van de partij. Soms niet altijd even aardig, maar ze zijn er. Je kunt uiteraard ook tegen je echte vrienden spelen online. Deze online-modi lopend vloeiend met offline free-roam en je switch letterlijk binnen een paar seconden van online naar offline.
Race tegen elkaar

Muziek, eindelijk goed

Switchend tussen de verschillende radiozenders cruise je door Zuid-Europa. In voorgaande Forza-delen was de muziek nog al eens eentonig en irritant. Vaak ging deze dan ook uit, want zeg nou zelf: die auto's hebben meestal ook geen verkeerd geluid. In Forza Horizon 2 lijkt Microsoft dit eindelijk op orde te hebben. Afwisselende bekende muziek met af en toe een gesprek over de huidige kampioenschappen.
Tussen de road-trips naar de verschillende gebieden door krijg je vaak een nieuwe zender toegevoegd. Dit gaat ook weer enorm in detail in. Als je rijdt met moderne supercars als Ferrari en Lamborghini, dan gaat er klassieke Italiaanse muziek spelen. Een voorbeeld van een klein detail dat enorm bijdraagt aan het speelplezier.

Kleine minpuntjes

Het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Jammer genoeg heeft Forza Horizon 2 ook enkele mindere puntjes. Zo hapert de game regelmatig als je net weer vanuit een race in een free-roam sessie gegooid wordt. Echt vastlopen doet hij niet, maar het is toch vrij irritant. Ook heeft sommig overig verkeer geen enkel gevoel voor verkeersregels en kan het zijn dat je plotseling helemaal overhoop gereden wordt door een Drivatar...
Daarnaast missen wij een aantal auto's in het desondanks zeer uitgebreide autobestand. Er is bijvoorbeeld wel een Ford Transit en talloze Ferrari's, maar zeer weinig Porsche's en BMW's. Het grootste gemis, en dat is al jaren, is toch wel customization. Je kan ontzettend veel stickers op je auto plakken, maar de keuzes in spoilers, en bumpers is vaak zeer gelimiteerd en soms zelfs totaal afwezig. Jammer en zeker iets voor de volgende delen om op te pakken.
Forza Horizon 2: Best Forza ooit!

Forza Horizon 2 is beste Forza ooit!

Op veel vlakken is Forza Horizon 2 perfect te noemen. Visueel is er niets op aan te merken, zoals dat ook niet is bij de handling van de auto's. Het oog voor detail is fantastisch en ook de uitwerking van toevoegingen als Drivatars en muziek zijn zeer goed uitgewerkt. Dit opgeteld bij de afwisselende en spectaculaire modi, doen ervoor zorgen dat kleine minpunten als de haperingen en het gebrek aan customization in het niet vallen. Forza Horizon 2 is de beste Forza ooit!
Cijfer: 9.2