Football Manager 2014 Review

maandag, 28 oktober 2013 om 19:30
Laatst verscheen in The Guardian - een Engelse kwaliteitskrant - een artikel over het fenomeen Football Manager. Het stuk beweerde dat het spel al enkele keren voor een scheiding heeft gezorgd. Een simpel voorbeeld van hoe verslavend het spel kan zijn, en daarom is het hartstikke fijn dat Football Manager 2014 eindelijk uitkomt. Blijven we nog steeds trouwe fans? Of zijn we de huidige generatie Football Manager zat en willen we een keer iets totaal nieuws?
Dat gevaar ligt namelijk op de loer. We worden momenteel klaargestoomd voor een nieuwe generatie consoles en games. En daar kan Football Manager uiteraard niet bij achterblijven. Vorig jaar liet ontwikkelaar Sports Interactive al zien dat het heus wel op eigen tempo kan gaan en dat het alsnog gewaardeerd wordt. Een 9 kwam ook uit de hand van ondergetekende. Een heel hoger cijfer. Moeilijk te evenaren en te overtreffen.

Overal met je game spelen

Waar Sports Interactive alvast wel in slaagt, is het nog verslavender maken van het spel. Door de ‘cloud save’ functie kun je nu overal op de wereld, waar dan ook en op welke computer dan ook, je game spelen. Je hoeft niet meer je savegame op een USB te zetten, want het gaat gewoon via internet tegenwoordig. Zo was er in dit geval vijf minuten voor nodig om de savegame te laden op een andere computer, wat echt ongelofelijk is. Vooral als je je bedenkt dat je straks bij je vriendin ongegeneerd verder kunt spelen, is het een toevoeging vanjewelste.

Managen, managen, managen

De lezers die afgelopen jaar ineens voetbalfan zijn geworden en dus ook geïnteresseerd raken in Football Manager, zullen waarschijnlijk raar opkijken van bovenstaande tekst. Waarom is Football Manager zo verslavend, hoe werkt het nou precies? Nou, om het (zoals ieder jaar) even kort uit te leggen: jij doet alles binnen de club. Nou ja, je kunt ook je taken delegeren. Maar in principe heb je controle over alles: transfers, trainingen, tactieken, de pers, de opstelling, het inhuren van scouts, ga zo maar door. Door deze ongelofelijke vrijheid krijgen gamers al gauw het gevoel dat ze zich in een paradijs bevinden. Doordat alle statistieken zo accuraat en erg realistisch zijn, krijgen voetbalfans al gauw het gevoel dat ze in het echt ook wel een club kunnen managen. Geef de gamers dat gevoel en ze zijn niet meer weg te slaan.

Nieuwe features

Het klinkt fantastisch, maar bij een nieuwe editie moeten deze fans wel het gevoel krijgen dat er meer mogelijkheden inzitten, of dat het leuker of realistischer wordt. Vorig jaar lukte dat erg goed. Dit jaar wil Sports Interactive dat doen met realistischere transfers, betere interacties met spelers en bestuur en meer tactische mogelijkheden.

Vooral dat laatste is een goede toevoeging. Een groot kritiekpunt van de afgelopen jaren was dat je al gauw je team op de automatische piloot kon zetten en zo seizoenen lang bekers en schalen kon winnen. Dat is nu niet meer zo. Je ziet en je merkt dat tegenstanders ineens hun tactiek tegen je zullen veranderen zodra jij jouw tactiek iets te lang gebruikt. Het wordt voorspelbaar, en dus zullen teams je makkelijker doorhebben. En hoe vervelend het ook wel niet is voor luie mensen: je krijgt de verplichting om eens in de zoveel tijd je tactiek te veranderen, of een nieuwe speler in te brengen die zijn individuele kwaliteiten met zich meebrengt. Net als in het echt.

Moeilijker om spelers binnen te halen

Evenals in het echt kun je geen doorverkoopclausules van vijftig procent aanbieden en vervolgens geaccepteerd zien worden. Hoe makkelijk het ook in de voorgaande edities was, het blijft nog steeds een beetje raar. ‘Gelukkig’ is dat nu niet meer zo, en zul je soms echt aan je eigen haren trekken, omdat het onderhandelen met een club niet zo heel best gaat. En dan lopen die onderhandelingen, net als in het echt, wel eens stuk. Frustrerend, maar zeer realistisch.
Daarnaast heb je ook meer interactie mogelijkheden met het bestuur en je spelers, wat eigenlijk ook wel betekent dat je bestuur en je spelers meer geweten hebben dan voorgaande delen en jou dus zullen aanpakken op momenten dat jij je zwakte laat zien. Je kunt nu je visie delen met het bestuur, maar het is nog maar de vraag of de voorzitter na twee seizoenen in de middenmoot spelen je nog wel een kans blijft geven. Ontslag komt nu vaker voor. Of het nu ligt aan het financiële plaatje, aan klagende spelers of aan de supporters. Meer interactie betekent meer rekening houden met anderen. En daarop kun je bestraft worden. Tof? Zeker! En realistischer.

Geen veranderingen aan de graphics

Een ding wat gelukkig niet realistischer is gemaakt en lekker simpel blijft, zijn de graphics. Het lijkt alsof ze van de Nintendo 64 komen, maar dat is helemaal geen probleem. Schijt aan het feit dat de next-gen consoles en graphics eraan komen, want Football Manager heeft dat helemaal niet nodig. Verschil met vorig jaar is dat het allemaal wat vlotter loopt en de camera’s wat beter staan, maar echte grote veranderingen zijn er niet. Gelukkig.

Luilakken worden aangepakt

Wat je kunt concluderen bij Football Manager 2014 is vooral het feit dat de luilak aangepakt wordt. Automatische piloot kan niet meer. En dat is toch misschien een heel klein beetje jammer. Het spel heeft het gevaar dat het de volgende edities steeds meer realistisch wordt en daarom het plezier van Football Manager verdwijnt. Dat is gelukkig bij versie 2014 absoluut niet het geval, maar het gevaar is dus wel aanwezig als de realistische veranderingen blijven komen. Het is nog steeds een fantastisch spel, maar echt leuke toevoegingen zijn er niet. Het is allemaal wat completer en realistischer geworden. En aan jou dan de taak of je dat heel tof of heel stom vindt.