Finding Dory Blu-ray Review - Geweldig!

vrijdag, 18 november 2016 om 15:23
Alweer elf jaar geleden was er opens die fantastische animatievideo: Finding Nemo. Hoeveel mensen wilden het visje vervolgens niet eens spotten in een dierentuin. Inmiddels is het vervolg, Finding Dory, nu uit op Blu-ray en DVD. Lees hoe de film is in deze Finding Dory Blu-ray Review!
Zodra je begint met kijken merk je meteen één ding: dit is een verhaal voor de kleintjes. Al kunnen volwassenen zeker mee genieten dankzij prachtige animaties en een hoop humor. Maar het verhaal is (een tikkeltje te) simpel. Het visje Dory’s korte geheugen werkt niet zo goed en daardoor kan ze zich bepaalde dingen niet herinneren. Finding Dory vertelt in een notendop de zoektocht van het visje Dory naar haar ouders en jeugd.

Een serieus onderwerp

Hoewel dat verhaal eigenlijk niet zoveel voorstelt doet Pixar één ding fantastisch en dat is een dergelijk serieus onderwerp bespreekbaar maken op een zeer charmante manier. Hoewel kinderen absoluut niet de ernst van het probleem mee zullen krijgen, krijgen ze toch op een zeer kindvriendelijke manier te maken met een probleem waar mensen aan kunnen lijden. En het siert Disney om de manier waarop het topic aangepakt wordt.
Charme en humor zijn namelijk de twee kernwoorden van Finding Dory. Meteen al zien we het kleine blauwgekleurde visje Dory vrolijk rondzwemmen met vadertje en moedertje lief, waarbij de situatie vrij hopeloos is. Ze vergeet zoveel dingen. Het stemmetje dat dan opgezet wordt door haar met ‘Ben ik het alweer vergeten’ is aandoenlijk.
Grote complimenten gaan uit naar het stemwerk van Sloane Murray als de kleine Dory. Dit, terwijl veel mensen waarschijnlijk hebben meegekregen dat in de Engelse versie tv-presentatrice en actrice Ellen DeGeneres de stem verzorgt van de volwassen Dory. Ook zij doet dit met een hoop humor, zoals we gewend zijn van haar talkshows.
Finding Dory Blu-ray Review

Lief karakter

De animaties in combinatie met het stemwerk zorgen ervoor dat er een hoofdkarakter in de film ontstaat dat je vanaf het begin alleen maar een warm hart toedraagt. Pixar weet wat dat betreft altijd films te maken met een hoog knuffelgehalte. Dat deed Finding Nemo al, en Finding Dory is qua aainiveau net zo goed. Ook al kan dat natuurlijk helemaal niet.
Wat ook goed gedaan is, zoals Thomas al aangaf toen hij de bioscoopversie bekeek, is dat de film een goede combinatie bevat van spanning en actie. Want in Dory’s zoektocht komt ze allerlei andere figuren tegen in het water, waarbij natuurlijk niet iedereen altijd even vriendelijk is. Wat dat betreft valt er genoeg te beleven.

Leuke extra's op de blu-ray

De vraag is nu: is de Blu-ray versie het kopen waard? Het antwoord is simpel: JA. De film kent, nogmaals, prachtige animaties en niet alleen komt dat in de bioscoop goed tot leven, ook in je huiskamer. Ook al heb je de film eerder al gezien, dan is het geen probleem om de film nog een keer te kijken. Zo leuk is die wel. Daarnaast bevat de film ook nog allerlei extra’s en die moet je zeker even checken.
De Blu-ray bevat namelijk drie opties: Achter de schermen, Het aquarium en niet gebruikte scènes. Die middelste is hartstikke saai en hoef je niet op te starten, maar die andere twee zijn hartstikke tof. De niet gebruikte scenes zullen we niet spoilen, ga dat vooral rustig bekijken. Daar ben je wel een uurtje zoet mee. Van kortere duur, maar niet minder interessant is het kijkje achter de schermen.
Finding Dory Blu-ray Review

Gekke vormpjes

Er wordt daar namelijk in gesprek gegaan met art-director én kennelijk skateboarder Jason Dreamer. Het is mooi om te zien hoe hij vertelt hoe hij opgeklommen is in dit wereldje. Waar hij jaren geleden enkel goed was als klusjesman op sets, wordt hij nu volwaardig erkend als art director en mag hij aanschouwen hoe alle schetsen van hem tot leven komen. Hoe cool is dat?
We zien hoe hij de diverse karakters ontworpen heeft, waarbij de man een zeer bijzondere manier heeft om alle spelers te onthouden. Elk visje of beest in het water kent namelijk in het hoofd van Dreamer een unieke vorm waarmee hij zijn tekeningen schetst, en dus onthoudt. Daarvoor gebruikt hij bijvoorbeeld: een tennistafelbatje, een ovenhandschoen en nog veel meer. Klinkt dit gek? Start dus die extra’s op!

Finding Dory Blu-ray Review- Een aanrader

Het mag duidelijk zijn: Finding Dory is een aanschaf waard. Als je houdt van Finding Nemo, als je houdt van animaties, of gewoon een zwak hebt voor Disney of Pixar; deze film wil je in je kast hebben staan. Het verhaal mag dan best simpel zijn. De film wordt zo bijzonder gebracht dat je dat al snel over het hoofd ziet. En dan is het simpelweg wegdromen en puur genieten!