Final Fantasy 7 Remake Review - Een compleet nieuwe game

maandag, 06 april 2020 om 12:04
final fantasy vii remake 06f1586102709
De dag des oordeels is dan eindelijk aangebroken. De Final Fantasy 7 Remake staat voor de deur (en zit bij sommigen al een paar dagen in de PS4) en dat betekent dat het tijd is om opnieuw af te reizen naar Midgar met Cloud, Barret, Tifa en Aerith. De vraag is alleen of de controversiële keuze om de remake in meerdere delen te splitsen een goede blijkt. In onze Final Fantasy 7 Remake review kun je het zelf ontdekken.
Final Fantasy 7 Remake is een hervertelling van de klassieke JPRG die in 1997 op de originele PlayStation verscheen. De game werd al snel bestempeld als baanbrekend en na een aantal spinoffs in de eerste helft van de jaren 00’s zagen fans een remake wel zitten. Jarenlang werd er geen gehoor gegeven aan de fans tot de game tijdens E3 2015 werd aangekondigd.

Een klassiek verhaal

De game zou alleen wel een andere vorm aannemen dan fans hoopten, want het verhaal wordt verdeeld over meerdere games. In het eerste deel gaat het alleen over de gebeurtenissen in Midgar, waarna later nog andere games worden gemaakt die de rest van het verhaal gaan vertellen. Dat verhaal gaat over Cloud Strife, een ex-SOLDIER, die als huurling samenwerkt met AVALANCHE, een groep rebellen die het opneemt tegen de monopolische corporatie Shinra.
Shinra berooft langzaam maar zeker Gaya (de wereld van Final Fantasy 7) van Mako, een belangrijke natuurlijke bron die de mechanismen van de samenleving draaiende houdt. Waar het overgrote deel van de bevolking geniet van het comfort dat Shinra verzorgt, probeert AVALANCHE, onder leiding van Barret en Tifa, het bedrijf een halt toe te roepen. Al snel raakt Cloud verwikkeld in een bloedstollende strijd om de wereld die door middel van oogverblindende cutscenes wordt verteld.
Waar veel games een tof verhaal voorschotelen dat hand in hand gaat met een blockbuster-spektakel, pakte regisseur Tetsuya Nomura het in 1997 anders aan wat ook in de remake goed te zien is. Het verhaal bevat een geëngageerde boodschap, iets wat grootmachten in de kunstwereld ook op subtiele wijze doen. Het verhaal van Final Fantasy 7 Remake is een kunstwerk op zich, maar is tevens compleet anders dan dat fans van het origineel gewend zijn.

Opgerekt of toch op maat?

Wie het origineel heeft gespeeld merkt al snel dat het verhaal flink is opgerekt. Zo worden iconische momenten op liefdevolle wijze in een bloedmooi jasje gestoken en zijn er vele, nieuwe details toegevoegd die het aantal uren speelplezier flink doen oplopen. Fans uit 1997 zullen hier zowel voor- als nadelen in zien.
Aan de ene kant is het fantastisch om deze kleinere momenten mee te maken die Midgar meer doen leven. Aan de andere kant kan het gevoel ontstaan alsof het slechts als opvulling voelt om de keuze van het opsplitsen in meerdere delen te rechtvaardigen. Laatstgenoemde komt in het meer dan 35 uur durende avontuur van Cloud een enkele keer voor, maar daar is eigenlijk alleen sprake van als je fan bent van het eerste uur.
Vele gamers duiken met Final Fantasy 7 Remake voor de eerste keer in de wereld van Gaya en zullen hier totaal geen last van hebben. Sterker nog, voor deze groep spelers voelt het 23 jaar oude verhaal met deze nieuwe toevoegingen juist als een heerlijke, speelbare film. Met controller in de hand wil je als nieuwkomer zowel ieder moment koesteren als weten hoe het verhaal verder gaat.
final fantasy vii remake 01f1586102999

Magisch machtig

Dit is niet gek, want door de game om te toveren tot third-person action-RPG. Hierdoor heeft de game een compleet nieuwe dimensie gekregen, waarbij het voor spelers mogelijk is om ieder hoekje en gaatje tot in het kleinste detail af te speuren voor geheimen. Wie dit doet, wordt vaak rijkelijk beloond met potions, een speciale munteenheid die je kunt gebruiken voor exclusieve wapens en andere voordelen die tijdens gevechten goed van pas zullen komen.
Het vechtsysteem is dan ook compleet op de schop gegaan, want Final Fantasy 7 Remake maakt niet gebruik van het active turn-based systeem uit ‘97. Waar je destijds je beurt af moest wachten voordat je een toffe aanval in kon zetten met één van de drie personages in je team, heb je anno 2020 te maken met een gevechtsarena waar je rondloopt, ontwijkt, aanvallen afweert en natuurlijk zelf dodelijke klappen uitdeelt.
Door dit goed te doen bouw je de zogeheten ATB Gauge op. Deze meter geeft je de mogelijkheid om voorwerpen te gebruiken, speciale aanvallen te lanceren en magie tevoorschijn te toveren waardoor je net Harry Potter bent. Het is een actierijk spektakel dat door het gebruik van de ATB Gauge in een oogwenk schuift tot tactisch schaakspel.
Iedere keer dat je de ATB Gauge activeert, komt de tijd bijna tot stilstand. Hierdoor heb jij tijd om je volgende zet uit te denken en met Cloud bijvoorbeeld de aanval “Braver” te lanceren, waarna je met Tifa of Barret een vuurbal loslaat op de vijand. Bij gevechten kun je met maximaal drie personages gelijktijdig instappen en dus heb je een scala aan opties tijdens ieder gevecht, waarbij je natuurlijk ook van personage kunt ruilen. Dit is bijvoorbeeld handig als je vliegende vijanden aan moet vallen, want Barret kan deze met een kogelregen van zijn Gun Arm gemakkelijk loslaten.
final fantasy vii remake 04f1586103027

Magische knikkers

Dat er zoveel actie te vinden is, wil niet zeggen dat Final Fantasy 7 Remake zijn kernwaarden is vergeten. De remake is door en door een RPG en dat is in de vele, diepgaande mechanics te vinden. Zo kan ieder personage in je Party niet alleen sterker worden door te levelen die de statistieken van het team verbeteren, maar kun je ook verschillende wapens vinden die tevens een eigen ontwikkelingsysteem hebben.
Hoe meer je vecht, hoe meer punten je verdient en die kun je vervolgens gebruiken om de statistieken van Cloud en zijn vrienden nog verder op te krikken. Zo heeft de Buster Sword verschillende niveaus en ieder niveau geeft je nieuwe opties om Cloud sterker te maken zo lang je het iconische zwaard gebruikt.
RPG-liefhebbers zullen op zoek gaan naar de perfecte combinatie van beschikbare uitrusting en tot in het kleinste detail uitvogelen welke manier het beste speelt. Voor iedereen zal dit verschillen. Dat er onwijs veel opties zijn wordt duidelijk, zodra je het Materia-systeem ook nog meeneemt.
Materia zijn magische knikkers die je in je uitrusting kunt zetten om spreuken uit te voeren en komen in verschillende soorten. Sommige knikkers gebruik je om aan te vallen, terwijl anderen je voordelen geven tijdens gevechten en een aantal op ondersteunende wijze gebruikt kunnen worden om je aanvalsknikkers nog sterker te maken. Eén van de favoriete Materia van ondergetekende, Access genaamd, geeft je zelfs de mogelijkheid om de zwaktes van vijanden vroegtijdig te zien die je vervolgens in je voordeel kunt gebruiken om vijanden op een effectievere manier uit te schakelen.
final fantasy vii remake 05f1586103013

Lange tijd genieten

Het scala aan opties dat Final Fantasy 7 Remake in dit eerste deel voorschotelt, is dan ook onwijs groot. Het geeft spelers de mogelijkheid om lange tijd te genieten en dat op verschillende manieren. Een expert worden op vechtgebied is daar zeker één van, maar er is nog veel meer. De game zit namelijk vol met side quests.
De manier waarop de remake side quests voorschotelt, verschilt alleen wel veel met dat van een traditionele open wereld game. Doordat de game is opgedeeld in hoofdstukken heb je een bepaald aantal extra missies per hoofdstuk die je gemakkelijk via het menu kunt bijhouden. Extreem veel zijn het er niet, maar ze zullen zeker lang in het geheugen gegrift staan.
De verschillende soorten en maten waarin side quests worden aangeboden blijven je telkens anders bij. Waar je sommige momenten niet zal vergeten wegens absurditeiten, zijn andere momenten hartverwarmend. De leukste varianten komen in de vorm van langlopende missies die je de verschillende sectoren van Midgar laten ontdekken.
Het zorgt ervoor dat Midgar daadwerkelijk tot leven komt, iets wat ook veel via de muziek te merken valt. Iconische nummers zijn opgepoetst en hebben extra varianten gekregen die je op subtiele wijze terughoort. Ieder gebied voelt dankzij de muziek ook daadwerkelijk anders aan en de oorstrelende klanken vervelen dan ook geen moment.
final fantasy vii remake 02f1586103059

Final Fantasy 7 Remake Review - Meer dan een remake

Al met al is Final Fantasy 7 Remake een viering van het origineel dat in vrijwel ieder opzicht verwachtingen overstijgt. Met een compleet nieuw vechtsysteem, opgepoetste muziek en grafisch pracht en praal van ongekende hoogte heeft ontwikkelaar Square Enix haarzelf overtroffen. De kers op de taart komt in de vorm van de diepgaande mechanics die voor onwijs veel vermaak zorgen en bij RPG-fans goed in de smaak zullen vallen.
Dat de Final Fantasy 7 Remake anders is dan vele fans voor ogen hadden, is een klein minpunt ten opzichte van het grote geheel. Wie het origineel nooit heeft gespeeld zal daar in ieder geval niets van merken. Maakt het totaalplaatje Final Fantasy 7 Remake een voorloper voor Game of the Year? Absoluut, maar wel een voorloper die helaas slechts het begin van een groter verhaal vertelt.
Dit bericht is op 30 juli 2020 bijgewerkt.
Cijfer: 9.4