FIFA 22 Review - De next-gen voetbalervaring

maandag, 27 september 2021 om 9:00
fifa 22 ratingsf1632488665
Het is weer zover, FIFA 22 komt deze week uit en zal weer een obsessie vormen voor voetbalfans over de hele wereld. De vraag is alleen wel of EA Sports problemen uit het verleden heeft weten op de lossen en of next-gen daadwerkelijk de deur openzet voor betere FIFA-games. Je leest het allemaal in deze FIFA 22 review.
FIFA, de game waar iedere voetballiefhebber een langlopende haat-liefde verhouding mee heeft. FIFA 22 is daarbij het nieuwste deel van de populaire voetbalgame en vooral voor next-gen worden er flink wat beloftes gedaan over nieuwe features. Zo heeft EA Sports veel tijd gestoken in het ontwikkelen van Hypermotion, wat bestaat uit een kleine 4000 nieuwe animaties en de toevoeging van een machine learning algoritme die op de achtergrond constant doorrekent welke animatie op welk moment hoort te spelen.
Het zijn natuurlijk allemaal mooie woorden, maar merk je er ook daadwerkelijk iets van in FIFA 22? Het simpele antwoord is ja, maar als je er niet echt veel aandacht aan besteed, dan is het ook makkelijk om te missen. Waar je de nieuwe animaties in ieder geval niet mist, is bij de keepers. Voor het eerst in een lange tijd kunnen keepers in FIFA 22 daadwerkelijk keepen en dat merk je, want scoren is een stuk lastiger geworden.
son reveal g5 lowres wmf1627654814

Doorgehakte knopen

Fanatieke FIFA-spelers zullen waarschijnlijk wel weten dat EA Sports de laatste jaren een beetje aan het stuntelen is met de gameplayrichting van FIFA. Al jaren wordt er een discussie gevoerd of FIFA een arcade-game moet zijn of dat de voetbalgame zo realistisch mogelijk moet zijn. Het resultaat was een soort van gekke hybride tussen arcade en realisme waar je niet echt een idee had wat de game nou daadwerkelijk moest zijn.
Met FIFA 22 op next-gen heeft EA Sports daadwerkelijk een keer een knoop doorgehakt en heeft de ontwikkelaar meer ingezet op realisme. Het nadeel hiervan is dat de game weer een tikkeltje trager wordt en de skill gap, de merkbare kloof tussen spelers op het gebied van vaardigheid, kleiner wordt. Gelukkig had EA Sports dit door en heeft de ontwikkelaar iets anders toegevoegd waardoor de skill gap weer groter moet worden.
Als je online gaat spelen wordt je namelijk geconfronteerd met de Competitive Master Switch. Deze functie zorgt ervoor dat iedereen die online speelt minder of geen assistentie krijgt bij verdedigen, kopballen en steekpasses. Hierdoor wordt iedereen online op een gelijk speelvlak gezet en zal je daadwerkelijk de game moeten leren om er echt goed in te worden. Als je offline speelt kan je doen wat je wil qua instellingen, maar de game zal wezenlijk anders spelen zodra je de online modi induikt.

Een teleurstellende carrière

Wie FIFA zegt, zegt ook carrière. De gamemodus is al sinds het begin der tijden één van de populairste modi in FIFA en dus verwacht je dat carrière ook weer veel aandacht krijgt in FIFA 22. Aan de ene kant is dat waar. Er zijn namelijk veel 'nieuwe' functies toegevoegd die je carrière net wat interessanter moeten maken. Zo kan je een eigen club maken in je carrière als manager en kan je eigen personage als wisselspeler ingebracht worden door je coach.
De mogelijkheid om HFC Haarlem weer terug te brengen naar de Eredivisie is natuurlijk schitterend, zelfs al kan je het embleem niet echt namaken. Daarnaast is het fantastisch om als speler je carrière daadwerkelijk te kunnen starten bij een goede club en dat je niet gelijk weg hoeft met een leenbeurt om speelminuten te maken. Toch zijn er wel wat aanmerkingen te maken.
De spelerscarrière in FIFA 22 kampt namelijk met nog een oud probleem: de coach is een totale idioot. Tijdens een carrière als nieuwe topspits bij Ajax werd namelijk in een Eredivisiewedstrijd Zakaria Labyad gebruikt als centrale verdediger in de basis, terwijl de meeste daadwerkelijke verdedigers gewoon fit waren. Dit haalt je gelijk weg uit het idee dat je als profvoetballer speelt. Iedereen weet immers dat Labyad bij Ajax centraal bankverwarmer is.
Dan is er nog een probleem. Als je carrière wil spelen, hou er dan rekening mee dat ongeveer driekwart van je wedstrijden gewoon een zwart scherm zullen zijn. Hier kun je omheen werken door even kort de simulatie aan te zetten en dan terug te keren, maar dan krijg je wel flink wat drops in de framerate. Eigenlijk verwacht je wel meer van een next-gen voetbalgame.
mbappe g5bop final lores wmf1627292971

Volta en Pro Clubs

Volta in FIFA 22 heeft ook wat veranderingen doorgemaakt. Zo zullen discipelen van FIFA Street 2 al gauw zien dat de gamebreakers weer terug zijn. Hoewel het in FIFA Street niet de meest geliefde functie was, geeft het Volta wel een nieuwe dynamiek. De gamemodus blijft wat langer leuker en daagt je wat meer uit om daadwerkelijk trucjes te doen.
Het nadeel is wel dat dit alleen online kan, want, hoewel je Volta ook gewoon in aftrap kan spelen, keert deze functie daarin niet terug. Dat is jammer, maar het lijkt duidelijk dat EA Sports echt een duidelijke scheiding van de modi wil hebben. Volta heeft nu ook een leuke arcademodus waarin je allerlei minigames speelt met en tegen andere mensen, een goede toevoeging voor wat snel vermaak.
Dan is er nog het vergeten kindje van FIFA, Pro Clubs. De gamemodus is ontzettend geliefd door fans, maar krijgt ieder jaar bijzonder weinig aandacht en dat is nu ook weer het geval. De grootste verandering in de modus is dat je nu als vrouw kan spelen, wat wel tof is, maar veel spelers zullen toch wat meer innovatie willen zien.
Toch zijn er nog wel wat andere veranderingen in Pro Clubs in FIFA 22 die je ook terug kan vinden in de spelerscarrière. Je kan je zuurverdiende skill points nu, na het doorlopen van een skill tree, steken in zogeheten archetypes. Deze archetypes moeten je helpen, in combinatie met het nieuwe perksysteem, om je speler echt uniek te maken. Het zijn allemaal goede toevoegingen, maar het is niet echt bijzonder.
fifa 22 alexander arnoldf1627654598

Ultimate Pay-to-Win

Ten slotte is er nog een gamemodus in FIFA 22 waar mensen hele sterke meningen over hebben. Dan hebben we het natuurlijk over Ultimate Team. De modus is zonder twijfel de meest populaire in FIFA en dat zal voor FIFA 22 geen uitzondering zijn. Zeker met de gewijzigde structuur voor Division Rivals en FUT Champions is er veel voor fans om naar uit te kijken.
De beloningen voor het spelen van de game lijken weer een stukje beter te zijn en als EA Sports de lijn doortrekt die het had ingezet met FIFA 21 Ultimate Team, dan krijgen we weer zat te doen tijdens dit jaar. Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar het is toch tijd om nog even de olifant in de kamer te bespreken. Ultimate Team is ondanks de betere beloningen nog steeds een pay-to-win festijn.
Als je geen geld uitgeeft aan de (iets transparantere) pakketjes, start je de game gewoon met een nadeel. Dat is al problematisch, maar het is nog extra problematisch als dit je competitieve gamemodus moet zijn. De professionele spelers moeten zich voor toernooien kwalificeren via de modi in Ultimate Team, maar lopen zonder een Ruud Gullit op het middenveld eigenlijk al een achterstand op ten opzichte van de concurrentie die de geliefde Icon wel heeft. Een beleid zoals dit is niet serieus te nemen in een game die graag 'competitief' wil zijn.
alaba kineticairbattle reveal g5 f22 disclaimer lores wmf1627654801

FIFA 22 Review - Stapjes naar een betere FIFA

Simpel gezegd komt FIFA 22 eigenlijk net iets tekort om de beloftes echt waar te maken. Zeker wanneer een hele modus niet werkt is het lastig om te kijken naar wat er nou echt positief is aan de game. Wat misschien een schrale troost vormt voor EA Sports is dat het eindelijk lijkt alsof de gameplay een juiste weg inslaat. Het idee van een richting is er in ieder geval, iets wat ontbrak in eerdere FIFA-games.
De hoop is dan ook dat EA Sports goed kijkt naar de dingen die nu goed zijn en daarop voortborduurt voor een volgend deel, terwijl het de slechte dingen wegwerkt. Daarbij mag er ook wel wat meer innovatie plaatsvinden in modi die niet Ultimate Team zijn, want het is duidelijk dat de focus op die gamemodus ligt. Begrijpelijk vanwege het pay-to-win aspect, maar als fan wil je toch wat meer dan alleen Ultimate Team. De eerste stap is in ieder geval gezet door EA Sport, nu is het wachten wat Konami gaat met grote concurrent eFootball.
Cijfer: 6