FIFA 11 Review

door Timo
dinsdag, 28 september 2010 om 21:00
Na jarenlang kampioen te zijn geweest is Pro Evolution Soccer nu, volgens velen, voor een tijdje van de troon verstoten. Het werd duidelijk dat FIFA de Japanse footie naar de reservebank had verwezen. In de sportwereld is het echter makkelijker om kampioen te worden dan kampioen te blijven. Dus weet FIFA 11 de overwinning dit jaar wel weer binnen te halen?
Net zoals vorig jaar, dat jaar daarvoor en het jaar daarvoor weet EA Sports ons maar al te goed een verkooppraatje aan te smeren over hoeveel verbeteringen en vernieuwingen de nieuwe FIFA-game bevat. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, zijn dit de meest belangrijke punten die EA dit jaar aankaart: Personality+, het kunnen spelen als goalkeeper, elf tegen elf spelers online, ‘Pro Passing’, 360 graden dribbelen en spelerinteractie, vernieuwde carrière modus, ‘Customize Audio’, ‘FIFA Theatre’ en ‘Creation Centre’.
FIFA 11 Screenshot 156564 FIFA 11 Screenshot 155492 FIFA 11 Screenshot 152144
Personality+
Ten eerste is er dus Personality+. Dit houdt in dat iedere speler uniek is. Hierdoor komt het duidelijker dan ooit naar voren dat de spelers van FC Barcelona en AC Milan een stuk meer individuele klasse hebben dan de “talenten” van Willem II of VVV-Venlo. Op het veld zullen computergestuurde topspelers stukken beter reageren op andere spelers. Passes zullen door getalenteerde spelers eerder onderschept worden en de bal zal sneller worden afgepakt. Helemaal nieuw is Personality+ echter niet. Je kunt het goed zien als een uitvergroting van de kleine verschillen tussen spelers uit FIFA 10.
De grote vernieuwing zit hem in de carrière modus. Naast dat je als een bestaande speler en manager kunt spelen, kun je uiteraard ook met jouw virtuele prof aan de slag. Bij jouw virtuele prof is het aspect van persoonlijkheid het meest vernieuwend. Je zult niet alleen duidelijk beter zijn in een bepaalde positie op het veld, maar ontwikkel je je speler ook nog door middel van het behalen van verschillende verdiensten. Voor het uithalen van bepaalde acties tijdens het voetballen verdien je niet alleen uiterlijke aanpassingen. Door bepaalde acties uit te halen, wordt je daar ook vanzelf beter van. Oefen je bijvoorbeeld op volleys, zul je na enige tijd vanzelf gerichter de bal vanuit volleys kunnen schieten.
Creëren en terugkijken
Geheel nieuw dit jaar is het zogeheten 'Creation Centre'. Dit is een applicatie voor easportsfootball.com waarin je een geheel eigen team kunt samen stellen. Spelers in dit team kun je zelf gaan maken of lenen van andere mensen die al verschillende spelers hebben gemaakt. Ook kun je via de website formaties en tactieken bepalen. Vervolgens kun je dit alles met vrienden delen en downloaden naar FIFA 11. Je team kun je laten schitteren in een normaal potje voetbal, een toernooi en in online wedstrijden.
Mocht jouw droomteam tijdens een belangrijke wedstrijd, zowel offline als online, een wereldgoal maken, dan wil je dat uiteraard vastleggen. Met de nieuwe 'FIFA Theatre' optie is dat geen enkel probleem. Je kunt direct na elke wedstrijd de highlights naar je harde schijf opslaan en terugkijken. Wil je vervolgens dat al je vrienden de video ook kunnen zien? Dan kun je deze gemakkelijk uploaden naar easportsfootball.com. Kortom, EA betrekt haar website van de game meer bij het spel. Het is weer één van de goede toevoegingen aan FIFA 11 en zeker de moeite waard om even uit te proberen.
De man tussen de palen
Een andere vernieuwing in FIFA 11 is de goalkeeper. Je kunt nu namelijk de volledige controle nemen over de man tussen de palen. Om de beginnende keeper tegemoet te komen heeft EA het keepen wat makkelijker gemaakt dan het normale spel. Zo wordt de beste positie voor de keeper aangegeven. Houd je vervolgens L1 of LB ingedrukt, zal de doelman goed gepositioneerd staan. Echter is het niet zo dat je daardoor geen bal meer zult doorlaten.
Je zult altijd zelf moeten duiken voor de bal, goed kunnen inschatten wanneer je het beste opzij kunt duiken en je moet uiteraard rekening houden met rebounds. Ook voor de keepers van FIFA 11 geldt Personality+. Elke keeper is dus uniek en speelt net even anders. Maar om eerlijk te zijn is het niet altijd even leuk om een volle wedstrijd als keeper te spelen. Als je een beetje een goed team hebt, zul je vaak niets te doen hebben. Meestal staar je maar een beetje naar hoe je team de bal heen en weer speelt, terwijl je liever midden in de actie zit.
Weg met het op de passknop rammen!
Terug op het veld vinden we nog meer vernieuwingen. Door het nieuwe ‘Pro Passing’ systeem is het in feite een stuk moeilijker geworden om te passen. Blind op X of A rammen, heeft niet veel zin meer. Je zult beter rekening moeten houden met de positie en hoogte van de bal tegenover de voet van de speler. Krijg je een bal te hoog of stuiterend aangespeeld, dan zul je nu eerder rustig de bal moeten aannemen, voordat je hem door kunt spelen.
Daarnaast speelt ook de snelheid van de bal zelf een grotere rol. Raak je de bal te hard of juist te zacht, dan bereikt hij minder snel zijn doel dan in FIFA 10. De snelheid van de aanvallen zullen hierdoor slomer zijn dan je gewend bent van een FIFA-game. Het zal nu lastiger zijn om de bal aan te nemen, binnen een seconde om te draaien en vervolgens een perfecte steekpass te geven. Blind op de passknop rammen is dus niet slim meer om te doen. De game lijkt wat moeilijker hierdoor te zijn geworden en het speelt allemaal net wat realistischer dan FIFA 10.
Onherkenbare en strompelende spelers
Wat dan weer niet zo realistisch is, zijn de meeste gezichten in de game. Waar sommige spelers, vooral de topspselers, er erg gedetailleerd en herkenbaar uitzien, zijn andere, wat minder bekende spelers, soms onherkenbaar en slecht gedetailleerd. Dit verschil is goed te zien als je eerst bijvoorbeeld met FC Twente of AZ speelt en daarna met Real Madrid en Liverpool FC. Het is jammer dat er niet evenveel aandacht is besteed aan elke speler.
Gelukkig staat hier tegenover dat FIFA 11 er over het algemeen weer net wat beter uitziet. De belichting is bijvoorbeeld verbeterd en de verschillende textures zijn opgepoetst. Daarbij zijn de animaties ook verder uitgebreid. Raakt je speler bijvoorbeeld geblesseerd op het veld, dan zie je hem eerst een tijdje in elkaar kruipen van de pijn. Wanneer het weer wat beter gaat, zie je echter nog steeds dat de speler geblesseerd is, aangezien het rennen dan meer op strompelen zal lijken.
Eigen nummers en fanatiek publiek
Maar de meest overtuigende vernieuwingen en verbeteringen zitten hem in het geluid van het spel. Het publiek is fanatieker dan ooit en reageert beter op de acties van spelers. De spreekkoren zullen uiteraard verschillen per club en gebied en dit zorgt voor een betere atmosfeer tijdens een wedstrijd. Speel je een wedstrijd in Zuid-Amerika, dan zul je het publiek uit zijn dak horen gaan op de trommels. Hier in Nederland komt dat vrijwel nooit voor en zul je het moeten doen met fluitconcerten.
Over de muziek in de game kun je ten slotte onmogelijk klagen. Natuurlijk kun je alle nummers ongelofelijk slecht vinden, maar dat is geen probleem. Met de nieuwe ‘Customize Audio’ kun je jouw geheel eigen soundtrack voor de game samenstellen. Je kunt zo vanaf je harde schijf van je PlayStation 3 of Xbox 360 nummers, of zelfs afspeellijsten, selecteren. Daar komt ook nog eens bij dat deze muziek niet alleen in de menu’s te horen zal zijn. Je kunt nummers toewijzen bij bepaalde gebeurtenissen tijdens de wedstrijd zelf. Bijvoorbeeld bij de opkomst van spelers, na een doelpunt en de spreekkoren van het publiek.
FIFA 11 vindt het voetbalgenre niet opnieuw uit, maar bouwt rustig verder op een al geweldige game. Op heel wat aspecten is de game verbeterd en vernieuwd, waardoor het spel duidelijk beter is dan zijn voorganger. De nieuwe toevoegingen zijn niet enorm, maar voegen wel weer net dat ene beetje toe dat je in FIFA 10 miste. Daarnaast is het spelen op het veld ook genoeg verbeterd om merkbaar te zijn. Het speelt wat realistischer dan vorig jaar. Op grafisch gebied is er niet veel veranderd en sommige gezichten van spelers zijn nog even slecht als altijd. Het geluid is daarentegen wel sterk verbeterd, mede door de mogelijkheid om de audio in het spel te kunnen aanpassen. Hiermee is FIFA 11 weer een fantastische game waar de voetbalfan een jaar mee vooruit kan.
Cijfer: 9.2