FaceBreaker Review

zondag, 28 september 2008 om 14:31
De eerste game van EA's nieuwste Freestyle label is inmiddels verkrijgbaar. Het gaat om een bokstitel, genaamd FaceBreaker, waarbij alles zo over de top is dat het komisch wordt. Kortom, het gaat om een titel die zichzelf niet te serieus neemt, maar hoe serieus moeten wij de game nemen?
Komisch
Zodra je FaceBreaker in je console stopt, is het meteen duidelijk dat je niet te maken hebt met een nieuwe Fight Night game. Weliswaar heb je een boksgame in handen maar daarmee houden alle overeenkomsten op. FaceBreaker kent een cartoony style één waarvan er direct een glimlach op je gezicht tevoorschijn komt. Want wat is het heerlijk om even ongecompliceerd een hilarische game te kunnen spelen. Licenties zijn er niet, maar daar is doelbewust voor gekozen zodat alles mogelijk is met deze game. Alles kan en mag, zodat je al lachend iemand aan gort mept, klinkt goed, nietwaar?

Weggelegd voor iedereen
FaceBreaker is gemaakt voor iedereen. Echt iedereen, maar dan ook iedereen is in staat om dit spel te spelen. De besturing is namelijk ontzettend eenvoudig gehouden wat absoluut niet als negatief beschouwd mag worden. Je hebt twee knoppen om klappen uit te delen: een hoge stoot en een lage stoot. Daarnaast heb je een knop om je tegenstander vast te grijpen. Met de triggers kun je stoten ontwijken en met een andere knop activeer je een bepaalde move, maar daarover zometeen meer.
FaceBreaker Screenshot 63993 FaceBreaker Screenshot 63989 FaceBreaker Screenshot 63997
FaceBreaker of drie knockdown?
De bedoeling bij FaceBreaker is dat je je tegenstander binnen de kortste keren bont en blauw slaat om op die manier een knockdown voor elkaar te krijgen. Althans, dat is een optie. Waar je eigenlijk voor gaat, is het behalen van die geweldig grappige FaceBreaker. In je scherm heb je een FaceBreaker-meter die op kan lopen tot vier verschillende niveaus. Hoe vaker je je tegenstander achter elkaar klappen geeft, hoe voller deze meter wordt. Zodra deze meter helemaal gevuld is, hoef je enkel op de activeringsknop te drukken en je tegenstander wordt in één keer uit de partij geslagen en dan heb jij dus de wedstrijd gewonnen.

Je kunt ook al eerder de activeringsknop gebruiken als je met de meter niveau één, twee of drie bereikt hebt. Dan activeer je een Bonebreaker, Groundbreaker of Skybreaker. De bonebreaker is dan het minst heftig, en de Skybreaker het meest heftig. Hiermee win je niet in één keer de wedstrijd maar moet je gewoon je tegenstander drie keer knockdown slaan.
FaceBreaker Screenshot 61383 FaceBreaker Screenshot 61381 FaceBreaker Screenshot 56553
Leedvermaak is hilarisch
Welke methode je ook kiest om je tegenstander de pan in te hakken, het is gewoon super grappig om te doen. De klappen worden goed in beeld gebracht, bijgestaan door de meest domme muziekdeuntjes. De teksten in beeld zijn ook zo simpel en over de top dat je het spel echt niet serieus kunt nemen. Maar dat is juist goed. Je zult zien dat hoe meer klappen jij krijgt of je tegenstander, hoe schever en misvormder de gezichten eruit komen te zien. De verbouwing van de gezichten ziet er leuk uit en wordt mooi in beeld gebracht. Denk aan het gezegde: geen beter vermaak, dan leedvermaak.

Maar ook de diverse breakers en uiteraard de FaceBreaker zien er stoer uit. Elk karakter heeft zijn eigen unieke manier om een speler in één keer uit de wedstrijd te slaan met de facebreaker en je wilt zo echt allemaal gezien hebben. De karakters en hun daarbij behorende moves zijn zo over de top dat je er alleen maar om kunt lachen. Hoe verder je komt in de game, hoe meer karakter je ook weer kunt unlocken, die elk weer een eigen muziekdeuntje bij zich dragen en hoe meer komische unieke FaceBreakers je te zien zult krijgen.

Zo moeilijk maken als je zelf wilt
Je zult wel je best moeten doen, want niet iedere wedstrijd zul je de FaceBreaker kunnen activeren. De meter vult zich naarmate jij klappen uitdeelt, maar zodra je ook zelf maar één keer geraakt wordt, staat je meter weer op nul. De beste methode is gewoon direct aan het begin de aanval in te zetten en als een gek op de twee stootknoppen drukken. Ondanks de enorm simpele besturing houdt dit de uitdaging er absoluut in. Bovendien als je denkt dat het iets te makkelijk wordt, speel je een wedstrijd gewoon op een moeilijkheidsgraad hoger. Als je een wedstrijd kunt behalen op Ridiculous ben je toch echt wel heel erg goed, en als iemand in staat is om op dat niveau een FaceBreaker te halen...dan ben je misschien wel de beste van de wereld. Want is dat mogelijk? Ridiculous is namelijk écht belachelijk moeilijk! Maar het is duidelijk: je kunt helemaal je eigen niveau en uitdaging in dit spel zoeken.
Ga als jezelf online de strijd aan
Wat FaceBreaker nog meer een aanschaf waard maakt zijn de online mogelijkheden. Je kunt met FaceBreaker helemaal je eigen bokser aanmaken. Dit kan een fantasie personage zijn, maar leuker is het om jezelf gewoon na te maken. Als je de Xbox 360 versie koopt en een Live Vision Camera hebt, moet je gewoon even een foto van jezelf van de voorkant en zijkant maken en dan kun je jezelf als bokser gaan aanmaken. Hoe tof is dat om als jezelf tegen andere boksters te strijden over de hele wereld? Bovendien, elke keer als jij iemand anders verslagen hebt, krijg je zijn of haar trofeehoofd in je collectie zodat je weet wie je allemaal overwonnen hebt.

Komisch: aanschaffen dus!
FaceBreaker is geen boksgame gebaseerd op de werkelijkheid, het is geen game met licenties. De game neemt zichzelf niet serieus maar juist de over the top elementen zorgen ervoor dat de game hilarisch wordt. Met regelmaat zul je kunnen lachen om gekke personages of het tof in beeld gebracht krijgen van unieke FaceBreakers. Maak jezelf na en vecht over de hele wereld. Dit spel is enkel niet weggelegd voor mensen die een moeilijke game zoeken of niet zo snel op knopjes kunnen drukken, want je zult wel snel moeten kunnen rammen om die FaceBreaker te kunnen krijgen. Anders geldt dat deze game echt een aanschaf waard is!
Cijfer: 7.9