F1 2016 Review - Een podiumplaats of geëindigd in de grindbak?

Review
maandag, 05 september 2016 om 16:37
xgn google image

Het seizoen van Formula 1 is al een flinke tijd onderweg, maar voor gamers begint het seizoen nu pas, want F1 2016 is uitgekomen. Is F1 2016 een glorieuze racewinnaar die de concurrentie ver achter zich laat, of eindigt hij droevig in de grindbak? Lees het in onze F1 2016 review.

Als er één grote fout was die Codemasters heeft gemaakt met F1 2015, dan was het wel het eruithalen van de Career-modus, waarbij spelers over meerdere seizoenen kunnen laten zien in hoeverre ze de beste zijn op het asfalt. De fans hebben zich daarover laten horen en Codemasters heeft zijn lesje geleerd, dus spelers kunnen in F1 2016 gelukkig weer aan de slag met de Career-modus. En hoe?!

F1 2016 review

Kies je voor Ferrari of Sauber?

Als je je carriere begint, moet je als eerste een personage maken, met een eigen naam, nationaliteit, nummer en gepersonaliseerde helm. Dan komt het erop neer om een team te kiezen waar je voor gaat rijden, die zijn verdeeld over drie verschillende groepen.

De eerste groep teams, waar bijvoorbeeld Mercedes en Ferrari onder vallen, zal van je verwachten dat je binnen één of twee seizoenen wereldkampioen zal worden, maar in ruil daarvoor krijg je wel één van de snelste wagens onder je hoede. De tweede categorie, zoals Torro Rosso en Force India, stellen iets minder hoge eisen, namelijk kampioen worden in drie of vier seizoenen. De derde categorie bestaat uit teams al Sauber en verwachten pas over meerdere seizoenen een hoge positie op de ranglijst.

Voor welk team je kiest is een belangrijke, want als je nog niet helemaal zeker van je zaak bent en bij Mercedes begint, kan het misschien snel gebeuren dat je een ontslagbrief krijgt en in dat geval is een carriere bij bijvoorbeeld Haas een betere keuze. Heb je eenmaal een team gekozen en kennis gemaakt met je agent, die gaat over je contracten en andere zaken buiten de baan om, dan is het tijd om je klaar te maken voor het eerste raceweekend.

F1 2016 review

Sleutelen aan je bolide

Bij elk raceweekend werk je verschillende aspecten af, namelijk drie oefensessies, een kwalificatie en tot slot uiteraard de race zelf. Hoe lang deze aspecten duren, kun je zelf instellen, zoals een race die maar 25 procent van de normale aantal rondes duurt of juist de volle aantal rondes (wat kan variëren van veertig tot zeventig rondes).

Bij de oefensessies ga je aan de slag met Tire Management, om te kijken hoe goed je met je banden om kan gaan, en het oefenen en leren van de baan zelf met Track Acclimatization. Zo moet je door poortjes rijden om de ideale rijbaan uit je hoofd te leren, maar je moet er ook met de juiste snelheid doorheen, zodat niet het halve veld achter je bovenop je auto botst. Daarnaast kan je ook oefenen op de Qualifying Race, om te kijken of je snel genoeg bent om aan de verwachtingen van je team te voldoen. Met al die oefenen vergaar je Resource Points, die je weer in je auto kan steken om verschillende onderdelen te versterken, zoals een betere downforce, snellere ontsteking of een motor die zuiniger met brandstof omspringt.

F1 2016 review

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de race zelf en als het aankomt op het echte racegevoel, dan is Codemasters één van de beste in het vak. Wanneer het licht op groen gaat en handrem er vanaf gaat, is het één en al adrenaline wat er door je aderen vliegt en je al snel heb je echt gevoel dat je met 300 kilometer per uur over de baan van Bahrein, Melbourne of Monza vliegt. Je moet alle ervaring die je hebt opgepikt tijdens de oefensessies gebruiken, want met 21 andere auto’s op het circuit zit een ongeluk in een klein hoekje, helemaal aan het begin van een race.

Een klein ongelukje kan bovendien ook grote gevolgen hebben, want als je bijvoorbeeld je vleugels aan de voorkant kwijtraakt, mis je bergen aan downforce en moet je veel eerder en harder remmen voor een bocht. Elk onderdeel dat beschadigd raakt, heeft een bepaalde invloed op het racegedrag van de auto en dat voel je meteen als je bekend bent met je racebolide.

Gelukkig kunnen sommige problemen worden opgelost in de pitstraat, waar jouw team klaarstaat om razensnel je banden te verwisselen en eventuele schade te repareren. Als het nodig is om de strategie aan te passen, bijvoorbeeld door een ongeluk of snellere slijtage aan de banden, dan zal je race engineer je daarover inlichten en kan je met een druk op de knop overleggen over een andere strategie. Pas wel op als je daarmee bezig bent, want je wilt niet nog een ongeluk veroorzaken omdat je afgeleid bent.

F1 2016 review

Genoeg te kiezen aan modi

Naast de enorm uitgebreide Career-modus telt F1 2016 natuurlijk ook een aantal andere modi. Championship lijkt voor het grootste gedeelte op Career, maar in plaats daarvan speel je één enkel seizoen – in plaats van vijf of tien – en kan je een bestaande coureur kiezen, zoals Max Verstappen of Lewis Hamilton. De modus zat ook al in eerdere delen, maar lijkt nu een beetje overschaduwd te worden door de Career-modus.

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om een normale race te rijden, waarbij je zelf de opties kan instellen, zoals het weer en het aantal auto’s op de baan. De echte snelle jongens kunnen tevens hun vaardigheden meten in Time Trial, waarvan de tijden worden bijgehouden in Leaderboards en wat een mooie mogelijkheid is om aan je vrienden te laten zien dat je echt de snelste bent.

Tot slot is er ook een multiplayer-modus, die bestaat uit normale races, aangepaste races en je kan zelfs online een Championship uitvechten, waar je wel even voor moet gaan zitten. Het enige element wat er online verschilt van de singleplayer-variant is het feit dat je online niet tegen elkaar aan kan botsen en wat de spanning drastisch omlaag haalt. We snappen wel waarom Codemasters hiervoor heeft gekozen, maar in feite race je nu in je eentje op de baan en zie je waar je tegenstanders rijden op hun eigen baan.

F1 2016 review

Niet alles is rozengeur en maneschijn

Heeft Codemasters met F1 2016 deze keer echt geen steekjes laten vallen? Nee, helaas niet, want op een paar vlakken had F1 2016 iets beter kunnen zijn.

Zo zijn de graphics niet echt verbeterd ten opzichte van F1 2015 en oogt de game daarom bij tijden heel vlak, zonder detail op de baan. Als je op volle snelheid aan het rijden bent zal het niet opvallen, maar bij rustigere momenten valt het op. Waarschijnlijk heeft Codemasters ervoor gekozen om niet teveel te veranderen aan de graphics en de framerate hoog en stabiel te houden, want op dat vlak valt er niks te klagen.

Het andere punt waar wij kritiek op hebben is de AI van de andere coureurs. Voor het grootste gedeelte zullen ze goed reageren, hun plek verdedigen en geen rare acties uithalen. Maar wanneer jij zelf iets buiten de norm doet, zoals van de baan raken, dan lijkt het wel alsof je niet meer bestaat en zullen ze zonder pardon op je inrijden. De AI lijkt op die momenten niet te beseffen dat stewards met een gele vlag staan te zwaaien.

F1 2016 review

F1 2016 review – De beste Formule 1-game tot nu toe

Aan het einde van de dag heeft Codemasters met F1 2016 de beste Formule 1-game tot nu toe afgeleverd. De ontwikkelaar heeft geluisterd naar de kritiek van de fans, een enorm uitgebreide Career-modus toegevoegd en ook andere wensen, zoals de Safety Car en de Virtual Safety Car. Op een paar puntjes had het iets beter gekund, maar die kleinigheidjes doen niks af aan de glans van F1 2016.

Cijfer: 9