Europa Universalis IV - Wealth of Nations Review

Review
zaterdag, 14 juni 2014 om 13:00
xgn google image
Als er één ding gezegd kan worden over Paradox Interactive, is dat het Zweedse bedrijf keer op keer komt met ijzersterke uitbreidingspakketten. Niet enkel kleine cosmetische toevoegingen, maar DLC dat steeds weer opnieuw een game een extra dimensie geeft. Kan Wealth of Nations, de nieuwste extra content voor Europa Universalis IV, deze trend voortzetten?
Wealth of Nations, oftewel de Rijkdom van Naties, draait om goud, glimmende dukaten en keiharde pegels. Met deze DLC probeert Paradox het handelsdeel uit Europa Universalis IV uit te diepen. Een goede keuze, aangezien dit aspect van de strategietitel toch minder uitgewerkt voelde dan andere delen.

Wealth of Nations gaat erg diep

Het valt op dat wanneer je de DLC voor het eerst start, er op het eerste gezicht weinig is veranderd. Wie zich Conquest of Paradise - de eerste EUIV DLC - of de Crusader Kings II uitbreidingen The Old God's en Rajas of India herinnert, weet dat hierin de games grootschalig werden aangepakt. Nieuwe gebieden werden toegevoegd, je kreeg een willekeurig gegenereerd Noord- en Zuid-Amerika of je kon tweehonderd jaar eerder met het spel beginnen. Dit heb je bij Wealth of Nations alleen niet.
De op handel gefocuste DLC versterkt en verbetert namelijk vooral de trademechanics in Europa Universalis IV. Van de piratenvlaggen die je aan je boten kunt hangen tot de Verenigde Oost-Indische Compagnie, alles wat in het koloniale tijdperk een rol speelde in de wereldhandel komt in Wealth of Nations terug. Op het eerste gezicht verandert er dus niet heel veel, maar wie iets langer kijkt ziet een wereld van verschil.
Wealth of Nations EU IV Spanje tradeprobleem

Piraten en compagnieën

De kleine veranderingen zijn bijna teveel om op te noemen. Jouw schepen kunnen met de DLC bijvoorbeeld onder een piratenvlag varen zodat ze bij de verschillende trade nodes geld voor jouw koninkrijk weg kunnen kapen. Makkelijk extra duiten verdienen, maar het zorgt er wel voor dat landen jou sneller de oorlog zullen verklaren.
Een andere nieuwe feature is het kunnen oprichten van compagnieën in Azie. Hiermee wordt jouw handelskracht vele malen vergroot, en kun jij nog meer geld uit die gebieden binnenslepen. Hierbij moet wel een afweging worden gemaakt, aangezien zo'n compagnie je trade power wel laat toenemen, maar er ook voor zorgt dat je minder mensen je leger in kunt sturen.

Hoofdsteden en kanalen

Daarnaast kun je in Wealth of Nations ook de handelshoofdstad aanpassen. Niet langer moet deze gelijk zijn met je echte hoofdstad, maar kun je juist een plaats kiezen waar veel handel doorheen gaat - zoals een havenstad - om op deze manier extra centen richting je schatkist te laten rollen.
De 'grootste' toevoeging is die van kanalen, hoe raar dit ook klinkt. Je kunt bijvoorbeeld het Suez- of Panama-kanaal aanleggen. Dit zijn enorm kostbare projecten, die wanneer ze eenmaal voltooid zijn niet alleen de afstand die je schepen moeten varen gigantisch inkorten, maar ook voor extra handelskracht zorgen. Enorm waardevol dus. Daarnaast passen de kanalen de wereldkaart aan, iets unieks in Europa Universalis.
Wealth of Nations EU IV Kanaal Suez

Hoe kleine landen groot kunnen zijn

Maar wat betekenen al deze toevoegingen nou? Ze klinken allemaal erg mooi, maar hoe verhouden ze zich in Europa Universalis IV zelf. Al deze kleine aanpassingen aan de mechanieken - dit zijn overigens niet alle, maar alleen de meest belangrijke - zorgen ervoor dat kleinere landen veel meer macht hebben. Wanneer je bijvoorbeeld als Utrecht, Gelre of Friesland speelt, kun jij je bijvoorbeeld veel beter weren tegen giganten als Engeland, Frankrijk en Spanje.
Het is overigens niet zo dat je de enorme legers van deze grootheden kunt verslaan met een klein stukje Nederland, want op militair gebied verandert er met Wealth of Nations niet zoveel. De DLC zorgt er alleen heel mooi voor dat de kleine ukkepukjes op de wereldkaart af een toe hun nek uit kunnen steken, en op die manier hun stem kunnen laten horen.

Kleine aanpassingen aan de lay-out

Wealth of Nations focust zich vooral op munten, inkomsten en handel in Europa Universalis IV, maar voegt ook wat andere extra content toe. Zo zien drie nieuwe religies het levenslicht (Ibadi Muslim, Sikh en Coptic Christian) en is de in-game hud meer gestroomlijnd zodat deze wat makkelijker te bedienen is.
Daarnaast heeft ook de lay-out van de kaart een update gekregen. De wereldmap is niet langer wit in de delen die je nog niet hebt ontdekt, de terra incognita, maar meer als een oude landkaart met kompassen en windrozen erop getekend. Erg tof, aangezien je je hierdoor meer in de zestiende eeuw waant, de tijd waarin de andere kant van de aarbol een groot mysterie was.
EU IV Wealth of Nations Scandinavie

Erg sterke DLC zonder 'grote klapper'

Wealth of Nations voegt veel verbeteringen toe en een paar nieuwe features, maar toch komt het pakket niet met een echte grote klapper. Aan het begin noemden wij Conquest of Paradise, de eerste DLC die Europa Universalis IV kende. Met dit pakket worden Noord- en Zuid-Amerika elke playthrough willekeurig gegenereerd, iets wat zorgt voor constant unieke wereldkaarten.
De tweede uitbreiding van Paradox Interactive voelt minder groot aan. Hoewel de handelsmechanieken in de game worden versterkt en verbeterd en er leuke nieuwe content in de game zit, is er niet echt één feature die uit de DLC springt. Wealth of Nations voelt daardoor minder aan als een uitbreidingspakket, maar meer als een heel goede patch. Eentje die de tien euro dat het kost meer dan waard is, dat dan weer wel.
Cijfer: 8.5