Eufy Security Solar Wall Light Cam S120 Review Licht in de duisternis?

donderdag, 28 december 2023 om 14:00
s120 review eufy4f1703190741
Eufy heeft flinke naam opgebouwd met draadloze deurbellen en camera’s. Nu combineert het merk een slimme buitenlamp met een beveiligingscamera en die werkt geheel op een ingebouwd zonnepaneel. Of dat handig is of niet lees je in deze Eufy Security Solar Wall Light Cam S120 Review.
Anker heeft ons al regelmatig verblijd met draadloze en slimme camera’s die op een zonnepaneel werken. Vaak hebben deze ook een prima infraroodcamera voor beelden in het donker. Voor de situaties dat er ondanks deze opties toch niet genoeg licht is, brengt het merk nu een wandlamp op zonne-energie voor buiten met een camera erin. Het klinkt als de perfecte oplossing die ook nog eens voordelig is, want je betaalt er maar 130 euro voor. Maar hoe perfect is de cameralamp eigenlijk?

Een alles-in-1 pakket

De Eufy Security Solar Wall Light Cam S120 wordt netjes in een kleine doos geleverd met daarbij een instructiehandleiding en wat montagemateriaal. Als je de handleiding erbij pakt voor de eerste stappen van de installatie, valt er te lezen dat je de cameralamp eerst moet opladen via een stopcontact. Alleen zit er geen USB-C kabel bijgeleverd om dat te doen. Gelukkig is de kabel tegenwoordig standaard voor veel apparaten, dus de kans is groot dat je er ergens nog een hebt liggen.
Zodra je de lamp uit de doos haalt, merk je al dat je iets degelijks vast hebt. Het waterbestendige (IP65) wigvormige apparaat is geheel van kunststof gemaakt met op de grote (voor-)kant een witte kap met daarachter de 300 lumen lamp. Ook is aan deze kant een 2K camera en een bewegingssensor geplaatst. De korte (boven-)kant is gereserveerd voor een zonnepaneel, terwijl de zijkant van de S120 een speaker en een microfoon heeft voor de nodige communicatie.
Onder de grote kap zit allerlei slims verwerkt. Naast de functie als lamp en camera kan de S120 namelijk ook een sirene af laten gaan. Daarvoor zit een 105 decibel speaker in het apparaat verwerkt. Las but not least, zit er een opslaggeheugen in de lamp van maar liefst 8 Gigabyte. Dat is genoeg voor enkele maanden aan gebeurtenissen, afhankelijk van hoe druk het is bij de lamp.
s120 review eufy3f1703190758
Als je accu van de camera eenmaal opgeladen hebt is het tijd voor het instellen. Zoals bij veel Eufy producten is dit vrij simpel en heb je de Eufy-app nodig. In de app doorloop je in enkele eenvoudige stappen het installatieproces, nadat je voor ‘apparaat toevoegen’ hebt gekozen. Binnen luttele minuten is de lamp verbonden en kun je door naar de volgende stap.
Ook hierbij helpt Eufy je een handje. De app geeft je namelijk wat tips mee over de plek om je camera op te hangen. Enkele van de richtlijnen zijn dat de S120 binnen het bereik van je 2,4GHz WiFi netwerk moet zitten (en goede ontvangst dient te hebben) en dat het zonnepaneel niet onder een afdakje mag komen. Het zonnepaneel moet daarbij minimaal twee uur per dag direct zonlicht hebben, om de accu volgeladen te houden. Het is dus echt cruciaal om een slimme plek te kiezen, want anders werkt je S120 niet goed.
s120 review eufy

Laat er licht zijn

Wat betreft de werking mag je de Eufy Security Solar Wall Light Cam S120 vergelijken met een van de Eufy camera’s. Je kunt in de app de cameralamp aan- en uitzetten, de bewegingsdetectie inschakelen en bepalen wat er moet gebeuren als er iets waargenomen wordt. Het verschil is dat je dit keer niet alleen een camera bedient, maar ook een lamp.
De bediening van de S120 bestaat dan ook uit twee delen. Een deel van het venster is om de livebeelden van de 2K camera te bekijken en deze te bedienen. Zo kun je beelden opnemen, het nachtzicht in- of uitschakelen, de sirene activeren en communiceren via de microfoon. Het andere deel van het scherm is bedoeld voor de lamp. Hier vind je maar één knop, namelijk de schakelaar voor het licht.
In het menu vind je de rest van de bediening zoals de automatische detectie die geactiveerd wordt zodra er een mens door de camera gespot wordt. Deze werkt in principe hetzelfde als de camera’s van Eufy (inclusief instelbaar bewakingsgebied), alleen dan niet met dieren. De maximale detectie afstand is met 10 meter behoorlijk groot en het licht dat de lamp geeft is behoorlijk fel.
s120 review eufy2f1703190838

Een kleine imperfectie

Als je veel bewegingsmeldingen krijgt waarbij de lamp inschakelt, kost je dat wel een flinke portie van je accu. Gelukkig kan dat geen kwaad, gezien de accu een flink stootje kan hebben. In de meest gunstige stand gaat de batterij ruim 60 dagen mee. En als je bedenkt dat twee uur zonlicht zorgt voor een extra dag stroom, mag je ervan uit gaan dat de batterij nooit leeg raakt. Voor de zekerheid is er in de Eufy app wel een indicatie ingebouwd van de accustatus.
Een minpunt van de wandlamp is wel dat je deze niet kunt gebruiken in combinatie met een Homebase. De lamp kan toegevoegd worden aan dezelfde groep als de rest van de camera’s, maar de beelden blijven altijd lokaal opgeslagen en zullen nooit terecht komen in de opslag van de Homebase. En dus mis je de opties die de Homebase al aan de Eufy camerasets biedt, zoals AI en opslag van beelden ín je huis. De opslag kan verder ook niet worden uitgebreid.

Eufy Security Solar Wall Light Cam S120 Review – Ongewenst bezoek in de spotlight zetten

Hoewel de S120 Solar Wall Light niet compatible is met een Homebase, kun je met de camera verder alles wat je van een Eufy product mag verwachten. De camera is erg goed, zelfs in het donker. En waar de camera misschien tekort zou komen is er nog altijd die enorm felle lamp om een beetje bij te schijnen. Voor de 130 euro die deze lamp kost weet je precies wat er op je terrein gebeurt, dag en nacht.