Eufycam 3 Systeem Review – De ultieme beveiliging?

zondag, 30 oktober 2022 om 13:00
20 10 2022 eufycam3 1f1666713029
Als je beveiligingsbeelden op televisie ziet, is het vaak een venster vol pixels waar je niet veel mee kunt. Anker heeft nu een beveiligingssysteem uitgebracht dat die onduidelijke beelden tot het verleden doen behoren. Met het Eufycam 3 systeem heb je namelijk haarscherpe 4K-video in een compleet pakket 'op zonne-energie', maar je moet er wel even voor in de buidel tasten.

Een overcompleet pakket

Het Eufycam 3 systeem haal je in huis voor ongeveer 549 euro. Daarmee krijg je een flinke doos, waar alles al in zit wat je nodig hebt om je huis te beveiligen. Althans, op het gebied van bewakingsbeelden. De verpakking van het Eufycam 3 Systeem bevat naast de nodige handleidingen een tweetal Eufy S330 4K Solar camera’s, een Homebase 3 en het benodigde aansluitmateriaal.
Denk hierbij aan een netwerkkabel, de stroomkabel van de Homebase, ophangbeugels voor de camera’s en een USB-C oplaadkabel voor de camera’s. Deze laatste heb je nodig om de camera’s de eerste keer op te laden, maar wordt daarna ‘overbodig’ (afhankelijk van of je de camera’s buiten in het zonnetje plaatst).
20 10 2022 eufycam3 5f1666713049

Indrukwekkende camera’s

De stof- en waterbestendige (IP67) camera hebben namelijk ingebouwde zonnepanelen, waarmee ze de 13400mAh accu met slechts twee uur zon weer volledig opladen. Gaten boren om een kabel door je muur heen te trekken is dus niet meer nodig, laat staan een permanente stroomkabel. Wel zo fijn met de energietarieven van tegenwoordig. Nu staan de donkere dagen voor de deur, waardoor zonnepanelen wat minder effectief zijn, maar dat is geen probleem voor de camera’s. Bij normaal gebruik gaat de accu volgens Eufy tot maximaal een jaar mee. In de praktijk zal dit wat korter zijn, maar dan nog schijnt ergens gedurende die periode de zon ongetwijfeld wel. Dit is een behoorlijke prestatie, gezien de kwaliteit van de S330 camera’s.
De relatief kleine S330 camera heeft namelijk behoorlijk wat slimme techniek aan boord. De F1.4 lens bevat een CMOS sensor die een goede gevoeligheid voor licht verzorgt. Deze combinatie verzorgt uiteindelijk haarscherpe beelden in 4K (3840 x 2160) resolutie. In deze resolutie kun je zelfs nog inzoomen, mocht dat nodig zijn. De camera is helaas niet op afstand te roteren, maar maak je in een vaste hoek vast. Dankzij de redelijk grote kijkhoek van 130 graden is dat in veel gevallen geen enkel probleem.
Ook mindere verlichting van buitenaf, bijvoorbeeld ’s nachts, is geen uitdaging. De Eufy camera heeft namelijk twee opties om in de nacht een oogje in het zeil te houden: een infrarood sensor en ‘nachtzicht’. Bij deze laatste schakelt de Eufycam 3 een krachtige spotlight van 100 lumen in zodra er beweging waargenomen wordt en krijg je beelden in kleur aangeleverd. Vergelijk het maar met een flinke bouwspot die niet alleen genoeg verlichting biedt om beelden in kleur mogelijk te maken, maar ook voor een flink schrikeffect bij ongewenste bezoekers zal veroorzaken. Zoals met alle systemen van Eufy is ook bij de Eufycam 3 two-way audio aan boord, waardoor je tevens kunt praten met bezoekers. Een klein minpunt hier is dat de audio op hoger volume wat schel wordt.
20 10 2022 eufycam3 3f1666713090

Homebase 3 als stevig kloppend hart

Om de twee Eufycam 3 camera’s werkend te krijgen dien je deze te verbinden aan het kloppende hart van de set: de Homebase 3. Deze kleine module koppel je binnen aan je router en aan de stroom, waarna je via de Eufy app de Homebase kunt toevoegen. Dit proces is dusdanig eenvoudig dat een kind het bijna kan doen. In het kort zorg je ervoor dat je met je smartphone op hetzelfde netwerk aangemeld bent als de Homebase 3, je scant een QR-code en de rest wijst zichzelf. Vervolgens kun je de camera’s (en eventueel andere accessoires zoals de Eufy Doorbell Slim) met behulp van de sync knop op hun achterkant toevoegen in de app en klaar is Kees.
Alle gekoppelde apparaten zullen nu centraal meldingen doorgeven aan de Homebase 3 die dit opslaat op de ingebouwde 16GB harddisk. Het is genoeg geheugen voor ongeveer drie maanden aan beelden vanuit de Eufycam 3, maar mocht je meer opslagcapaciteit willen kan dat. De Homebase 3 is namelijk tot maximaal 16TB uit te breiden met een 2,5 inch HDD. Daarmee kun je vervolgens vele jaren aan opnames bewaren zonder je zorgen te hoeven maken.
De Homebase 3 zorgt niet alleen voor de opslag en aansturing van de camera’s. Deze voegt ook nog een hele toffe functionaliteit toe, namelijk een zelflerende AI genaamd BionicMind. Hiermee kun je geschikte Eufy systemen zoals de Eufycam 3 camera’s mensen, dieren én voertuigen laten herkennen! De Homebase 3 en de Eufycam 3 zijn hiermee een van de meest geavanceerde (huis) beveiligingscamera’s ooit. En dan te bedenken dat je er niet eens een abonnement voor hoeft af te sluiten op een meldkamer of dergelijke!
20 10 2022 eufycam3 2f1666713118

Een meldkamer in je zak

De Homebase 3 en de Eufy app zijn die meldkamer in principe al. Dit is dezelfde app als die die voor de Eufy deurbellen gebruikt wordt, dus in één oogopslag zie je zowel je camera's als je deurbel en kun je kiezen van welke camera je beelden wil zien. Zo lang jij (of iemand waarmee je je systeem deelt) ingelogd bent, zul je naar wens meldingen krijgen op je telefoon of smart apparaat. Je bent daarbij vrij om te kiezen of je dat met een clip (5 seconden of langer) wil of alleen een bericht. Ook kun je de instellingen van de camera’s en meer aanpassen en het vermogen van de systemen bekijken. Ook het gedrag van de AI is onder jouw volledige controle. Wil je bekende gezichten, voertuigen of dieren met naam toevoegen aan de kunstmatige intelligentie? Dat kan!
Sterker nog, het maakt je systeem alleen maar slimmer. De Eufy app kan vervolgens meldingen uitschakelen, indelen of filteren op basis van deze informatie. Op die manier krijg je geen onnodige meldingen voorgeschoteld. Voor onbekenden zal Eufy overigens altijd een gezicht vastleggen in de melding zelf. Je kunt in de app bovendien veel meer instellen, zoals bewegingsdetectie, een status-LED bij de camera’s en wat je camera ’s nachts doet (bijvoorbeeld infrarood gebruiken of de spotlight erop zetten).
Ook kun je de instelling van je beveiliging instellen. Zo kun je melden dat je thuis bent (geen meldingen), dat je weg bent (meldingen) of een schema kiezen. Eufy doet vervolgens de rest en geeft je meldingen vanuit de camera’s of juist niet. Je kunt ook de aard van meldingen instellen zodat je alleen van mensen, dieren of voertuigen meldingen krijgt. Ook hier geldt weer: bekende gezichten (of voertuigen) kunnen gefilterd worden zodat je geen melding krijgt. Wel is hier een maar: sommige katten, honden en voertuigen lijken op elkaar en dat kan soms voor verwarring in het systeem zorgen.
Wij kregen bijvoorbeeld een melding van een vreemde auto (een compleet ander model) die toevallig dezelfde kleur had als ons eigen scheurijzer. Of de BionicMind hier uiteindelijk een antwoord op heeft konden wij tijdens het testen helaas niet goed bepalen, maar voor gezichten werkt de herkenning feilloos en daar draait het in eerste plaats om.
20 10 2022 eufycam3 4f1666713147

Eufycam 3 Systeem Review - Slimmer je huis beveiligen kan bijna niet

Anker heeft met de BionicMind AI in het Eufycam 3 systeem flink uitgepakt. Gezichten worden goed herkend en de beelden die het systeem vastlegt zijn kraakhelder. Met de Homebase 3 heb je genoeg opslag voor lange tijd en de bijkomstigheid dat de camera's zichzelf in het zonnetje opladen is fantastisch. Niet dat dat nodig is, want de accu gaat een behoorlijke tijd mee op één lading. Op een paar kleine puntjes na is dit dan ook een camerasysteem waar je je huis met een gerust hart mee kunt beveiligen.