Endless Legend Review

door Wouter
maandag, 06 oktober 2014 om 10:57
Mensen die bekend zijn met het 4X strategy genre zullen al snel denken aan Civilization. Maar wat men wel eens vergeet, is dat er een kleine ontwikkelaar genaamd Amplitude Studios is die zich ook vrij thuis voelt in het genre. Deze studio komt nu met Endless Legend dat in zijn early-acces al veel succes wist te boeken.
Endless Legend is een turn-based 4X strategy (explore, expand, exploit, exterminate) game volgens het boekje. Je begint met een kleine beschaving die je moet helpen op zijn weg naar werelddominatie. Dit doe je door als een malle te verkennen, handel te drijven, uit te breiden, grondstoffen te verzamelen. En als je toch bezig bent, alles en iedereen te vermoorden die in je weg staat.
In dat opzicht verschilt Endless Legend niet veel van andere titels binnen het genre. Het zijn echter de kleine dingetjes die het nieuwste project van Amplitude Studios, bekend van Endless Space, uniek maken. Een groot aantal creatief bedachte volken, gedetailleerde wereldkaarten waarop van alles te doen is en veel verschillende speelstijlen om het interessant te houden.
Endless Legend 1

De wereld van Endless Legend

We vallen gelijk met de deur in huis met een van de grootste pluspunten van Endless Legend: het grote aantal beschavingen. Het is te zien dat de ontwikkelaar echt zijn best heeft gedaan om creatieve volken te verzinnen en dit gaat verder dan alleen een unieke uitstraling. We hebben het dan over een eigen achtergrondverhaal, speelstijl en unieke functies.
Als speler krijg je de keuze uit maar liefst acht van deze goed uitgedachte facties. Iedere factie in Endless Legend heeft zo zijn eigen specialiteiten en ook unieke gameplay elementen. Het ene volk is beter in onderzoek en uitbreiden en het andere richt zich bijvoorbeeld meer op verkennen en oorlog. Dat er één factie beter is dan de andere gaat hier niet op, omdat er meerdere manieren zijn om een spel te winnen dan het traditionele vermoorden van alle tegenstanders.
Het is heel tof om deze facties een voor een uit te proberen, of zelfs te kijken hoe de AI er mee om gaat, maar naast deze facties zijn de wereldkaarten ook bezaaid met allerlei kleinere beschavingen. Deze zogenaamde minor factions, zijn eveneens voorzien van een klein achtergrondverhaal en eigen unieke stijl. Als speler zijnde kom je deze volken overal tegen en is het aan jou om ze over te nemen, waarna je hun troepen kunt bouwen en allerlei andere extra’s krijgt, of ze simpelweg te vernietigen. Kortom, geen spel is hetzelfde door het grote verschil in speelstijlen.
Endless Legend 2

Onderzoek je weg naar de top

Zoals je van een 4x strategy game kunt verwachten speelt onderzoek een grote rol in Endless Legend. Je krijgt de beschikking over meerdere research trees die één voor één ontgrendeld worden wanneer je genoeg hebt onderzocht in de vorige.
De onderzoeken die je kunt uitvoeren zijn heel divers en richten zich op specifieke takken van het spel. Zo heb je een tak die zich richt op economie en diplomatie en een ander richt zich weer op oorlog. Door je binnen deze takken te specialiseren, ontgrendel je nieuwe dingen die je weer in je dorpen kunt bouwen. Bijvoorbeeld manschappen of uitbreidingen.

Drukke wereld

Een ander groot pluspunt zijn de levendige spelwerelden. Er is van alles te doen om je bezig te houden. De andere spelers om je heen zijn druk bezig met het bouwen van hun eigen rijk en het voeren van diplomatie en oorlog en de wilde facties zijn ook constant in beweging.
Daarnaast zijn er ook quests in allerlei vormen en maten die je overal terugvindt. Bijvoorbeeld een wild volk dat een opdracht voor je heeft of een ruïne die een taak vereist waarna je een beloning kunt incasseren. Tel daar de algehele quest voor de verhaallijn bij op die door ieder spel heen zit verweven en je weet dat er genoeg te doen is.
Een andere leuke functie in de wereld is de komst van winter. Af en toe krijg je de melding dat het winter is geworden, waardoor er een dikke laag sneeuw op de kaart verschijnt. Dit heeft grote impact op het spel, omdat je nu aanzienlijk minder ver kunt lopen en je minder produceert per beurt. Bovendien weet je nooit wanneer de winter valt en hoe lang deze aanhoudt.
Endless Legend 3

Turn-based vechten

In Endless Legend beweeg je je voort op het bekende hexadecimale grid en op een turn-based manier. Dat betekent dat ieder personage per beurt een aantal stappen krijgt die het mag zetten. Vaak staan deze personages voor een groep van meerdere troepen die je kunt clusteren om zo het overzicht te bewaren.
Het is met deze groepen dat je kunt verkennen, maar ook gevechten kunt beginnen. Combat in Endless Legend is vrij eenvoudig en in de meeste gevallen zul je er dan ook voor kiezen om op auto te drukken, waarna de game het verlies en winst van beide partijen uitrekent. Mocht je toch zelf willen vechten dan kan dat ook, maar wel op de turn-based manier.
Hierdoor moet je troepen per beurt positioneren en aangeven welke tegenstanders ze gaan aanvallen. Hoewel het er mooi uitziet en het leuk is dat deze manuele gevechten ondersteunt worden, voegt het niet veel toe. Strategie is moeilijk terug te zien en het voelt alsof het niets meer dan een krachtmeting op papier is. Je krijgt niet echt het gevoel dat jouw ingrijpen als speler veel effect heeft op de afloop van een gevecht.
Endless Legend 4

Soms vaag en onduidelijk

Iets anders waar we niet echt over te spreken zijn, is de soms heersende onduidelijkheid. Endless Legend heeft een hele grote leercurve die zelfs met de aanwezige tutorial moeilijk te omvatten is. De werking van een hoop functies, vooral de unieke van een specifiek ras, zul je zelf uit moeten vinden.
Dit hoort er op zich wel een beetje bij, maar de interface maakt het ook niet bepaald makkelijker. Het zou bijvoorbeeld fijn zijn dat je krijgt te zien waarom je een bepaald personage of upgrade niet kunt bouwen. En ook naar de betekenis van een hoop iconen kunnen we alleen maar gissen.
Verder missen wij ook dingen als handige pop-ups. Berichten die aangeven dat er nog troepen zijn met onuitgevoerde stappen of een duidelijke pijl op de kaart die je laat zien waar je moet zijn voor een missie.
Endless Legend 5

Endless Legend met weinig gebreken

Maar eerlijk is eerlijk, ondanks zijn gebreken is Endless Legend uiteindelijk een hele leuke 4x strategy game geworden. We hebben de game in zijn early-acces versie al vanaf het eerste moment kunnen volgen, maar het eindresultaat mag er zeker wezen. De game bevat veel diepgang en tevens veel variatie die het spel lang interessant houden.
De enige minpunten zijn het zwakke vechtsysteem en de soms onduidelijke interface, maar dat mag de pret vooral niet drukken. Iedereen die gek is op strategische spelletjes en geen probleem heeft met de wat hogere leercurve, kan zich gerust aan Endless Legend wagen.