Emoji Review - Niet heel best

zaterdag, 23 december 2017 om 11:00
Even een foto posten op social media of snel een berichtje sturen via WhatsApp. We doen dit allemaal bijna dagelijks via apps op onze smartphones en het liefst met ondersteuning van een vrolijke emoticon (ook wel emoji genoemd). Zo’n gele lachebek. Al zijn ze niet allemaal per definitie vrolijk en juist daarover gaat deze Emoji Review.
Het decor van Emoji is de stad Textopolis, een stad waarin allemaal emoji wonen. Op de voet volgen we de emoji Gene die een soort van verkeerd geboren… eh geprogrammeerd is. Elke emoji in de stad heeft maar één gezichtsuitdrukking. Je kent ze wel: een angry face, een smiley enzovoorts. Gene zou ‘meh’ moeten zijn, maar voelt zich alles behalve meh.
Hij heeft totaal geen filter op zijn emoties en bijbehorende gezichtstuitdrukkingen. Dit concept is origineel en bij aanvang verwacht je dan ook niet eens een slechte film. Zeker ook omdat de animaties er mooi uitzien en je in donkere, winterse dagen wel wat vrolijkheid kan gebruiken. Helaas blijft de film alleen steken op enkel de aankleding, want zodra je dat begin voorbij bent, gaat het bergafwaarts met de film.

Verwijzingen

Gene gaat samen met zijn beste vriend op zoek naar een hacker, genaamd Hackie. Dit meisje mag Gene gaan fixen zodat hij net zo ‘meh’ als zijn ouders wordt. Ondertussen wanen ze zich langs allerlei apps om te belanden bij het eindpunt. Daarmee wordt meteen duidelijk dat de film enkel weggelegd is voor deze generatie. Want mensen die geen apps gebruiken, zullen alle verwijzingen en knipogen niet begrijpen.
Zo komen de emoji op een gegeven moment in een ruimte terecht waar wilde beats gedraaid worden. Op een groot scherm vliegen video’s voorbij. Dit is het YouTubekanaal. Leuk? Nee, niet echt. De uitvoering van dit soort momenten, waar de film meerdere van heeft, is slaapverwekkend. Er had absoluut meer uitgehaald kunnen worden. Want wat boeit het dat een emoji langs zo’n app gaat?
Emoji Review

Gebrek aan humor

Dit had opgelost kunnen worden met humoristische gesprekken of situaties, maar dit is precies waar de film tekort komt: gebrek aan humor. De dialogen zijn té braaf en de situaties hebben te weinig om het lijf. Dan kun je nog mooi met een 6+ sticker gaan pronken, maar we weten allemaal dat er genoeg films zijn met hetzelfde label die meer om het lijf hebben, nietwaar?
Het enige wat nog enigszins, lichtelijk, grappig is zijn de gameverwijzingen. Op een gegeven moment komen de emoji op hun queeste langs een Just Dance app. En vanaf daar mogen ze dan dansen. Grappig geanimeerde dansjes zijn nooit vervelend om naar te kijken en dus fleurt dit de film wat op. Maar als je heel eerlijk bent: er hebben zoveel animatiefilms gekke dansjes. Dus de originaliteit spat er nou niet bepaald vanaf in de Emoji film.
Emoji Review

Voorgeprogrammeerde stemacteur?

En de stem is helaas ook niet vol overgave ingesproken. Patrick Stewart vertolkt de stem van Gene en het klinkt bijna alsof hij wél voorgeprogrammeerd is, in tegenstelling tot de rol die hij speelt. Want Stewart gaat op de automatische piloot. Daardoor zijn de extra’s op de Blu-ray ook al niet al te boeiend.

Emoji Review - Niet heel best

Kortom, een aanrader? Nee. De aankleding is leuk en de het concept is ook nog enigszins leuk (als je Inside Out even vergeet), maar het blijft bij leuke ideeën met een slaapverwekkende uitvoering. En helaas moet dan na anderhalf uur geconstateerd worden dat je met een gevoel achterblijft dat zich het beste laat omschrijven als ‘Meh’.
Cijfer: 3.5