Edna & Harvey: Harvey's New Eyes Review

door Wouter
dinsdag, 13 november 2012 om 17:30
Af en toe kom je een game tegen die tart met alle game-wetten. Een waar de logica ver te zoeken is en waar je jezelf constant afvraagt waarom je in hemelsnaam door blijft spelen. Zelfs nadat de meest absurde gebeurtenissen zich op blijven stapelen, kun je het spel maar niet wegleggen. In Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes vonden wij zo’n avontuur.
Het is zeker een genre dat we tegenwoordig steeds minder vaak terug zien en het is daarom leuk wanneer er weer eens een ouderwetse point-and-click-titel voorbij komt. Het doet ons immers denken aan vroeger. Aan de tijd dat je een game kon bedienen met slechts één knopje en nergens rekening mee hoefde te houden. Dat gevoel komt weer naar boven wanneer je Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes opstart. Een game die ondanks zijn eenvoud toch je aandacht weet vast te houden met een interessant verhaal. Want man oh man wat staat je een apart verhaal te wachten.
Gevangen in een illusie
Laat je je hierdoor echter niet opwinden. Het verhaal dat Harvey’s New Eyes brengt zal lang niet door iedereen als leuk bestempeld worden. Het is op zijn zachtst gezegd best gestoord en je moet daar voorbij kunnen kijken. Je kruipt in de huid van het kleine meisje Lilli die samen met wat andere kinderen in een klooster woont. Niets mis met dit plaatje. Je hebt de gebruikelijke pestkop, een gemene hoofdzuster, het buitenbeentje en ga zo maar door. Tot de kwade Dokter Marcel met zijn duivelse knuffelkonijn Harvey naar het klooster komt en het rustige leventje verstoort. Lilli heeft een beste vriendin genaamd Edna en zij heeft het niet zo op deze dokter. Edna schakelt daarom de hulp in van Lilli om te kunnen ontsnappen uit het klooster. Hiervoor moeten alle aanwijzingen die op het bestaan van Edna wijzen, worden vernietigd en moet er een ontsnappingsplan gemaakt worden.
Lilli schiet natuurlijk graag te hulp en vanaf dat moment beginnen de problemen. Het kleine meisje bedoelt het goed, maar al haar acties resulteren in de brute moorden van de andere kinderen. Harvey’s New Eyes is dus toch niet het kinderlijke spelletje waar het op lijkt. Maar dat is nog niet eens wat het zo interessant maakt. Het is de manier waarop het verhaal gebracht wordt dat het zo pakkend is. Lilli leeft in haar eigen kleine wereldje. Een wereldje dat briljant naar buiten wordt gebracht door de alwetende verteller. En in dat wereldje zijn de andere kinderen ergens anders aan het spelen en wordt het hoopje bloed met botten dat op de grond ligt gewoonweg genegeerd.
Te oud voor zijn tijd
De term “een wolf in schaapskleren” lijkt hiermee wel op zijn plaats. Harvey’s New Eyes ziet er namelijk heel kindvriendelijk uit door de grafische stijl. Het lijkt op een ouderwetse cartoon en dat doet de game zeker goed. Het draagt alleen maar meer bij aan het rare verhaal dat verteld wordt. Het jammere is alleen dat de animaties gedateerd zijn. De bewegingen zijn heel simpel en dan hebben we het nog niet eens over de mondbewegingen. Hierbij heeft ontwikkelaar Daedalic Entertainment zich er enorm makkelijk van afgemaakt en dat is erg jammer. Mede doordat het er voor de rest juist goed uitziet.
Nog iets dat op het eerste gezicht erg gepast lijkt te zijn is het geluid. Het spel begint met een goed geplaatst nummer waaronder alle namen van de werknemers worden vermeld. Daarna wordt het zelfs nog beter met een paar uitstekende soundtracks. Maar waarom moet het op dit gebied nou zo beperkt blijven. Het zijn steeds dezelfde achtergronddeuntjes die keer op keer herhaald worden. Zelfs op zo’n niveau dat het begint te irriteren. Hier had net als bij de animaties wat meer aandacht aan besteed mogen worden.
Heerlijk puzzelen
En nu het verhaal en het uiterlijk aan bod is gekomen is het natuurlijk tijd om het over het puzzelen te hebben. Want dat is juist wat een point-and-click-titel zo leuk maakt. Een inventaris vullen met alles dat je maar op kunt pakken en vervolgens nadenken over wat je ermee kunt doen. Op dit gebied bewijst ook Harvey’s New Eyes zijn mannetje te kunnen staan. Tijdens je zoektocht naar wat je moet doen zul je veel dingen vinden die je bij je kunt dragen. Deze zul je uiteindelijk weer moeten gebruiken om verder te komen.
Hoe je dat precies doet zul je zelf uit moeten vinden. Dat betekent eindeloos voorwerpen combineren, bij zowel de items die je bij je draagt als de objecten die je tegenkomt. Belangrijk is hierbij dat je alle logica loslaat. Wil je bijvoorbeeld een schroef losdraaien dan is het misschien slim om een clown te vragen een ballondier te maken in de vorm van een moersleutel. Een actie waarbij de alwetende verteller overigens een grappige sneer maakt naar de recensenten. Het klinkt raar maar dit soort handelingen zul je constant moeten verrichten.
Het is alleen jammer dat je het bij dit soort titels na één keer wel hebt gezien. Je weet dan immers hoe alles in elkaar steekt en veel lol zul dus niet beleven aan een tweede ronde. Dat betekent dat je na zo’n zeven uur klaar bent met het spel als je snel bent. Maar als je kijkt naar het zachte prijskaartje dat eraan hangt, zou je je daar niet aan hoeven storen.
Een geweldig avontuur
Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes brengt werkelijk een briljant avontuur naar je beeldscherm. Daedalic Entertainment drijft af en toe de spot met alle logica en geeft je een enorm duister verhaal dat op een interessante manier gebracht wordt. Het enige nadeel is dat de rest een beetje onderdoet. De animaties zijn slecht en ook aan het geluid had meer aandacht besteed mogen worden. Maar zodra je bereid bent daar voorbij te kijken dan wacht je een leuke ouderwetse ervaring.