EA Sports FC 24 Review - Een frisse start?

vrijdag, 29 september 2023 om 18:00
ea sports fc 24 groepsfotof1689600432
EA Sports FC 24 is eindelijk uit en markeert daarmee gelijk de start van een nieuwe reeks voetbalgames voor ontwikkelaar EA Sports. Betekent dit dan ook dat de game een compleet frisse start is na de FIFA-reeks? Je leest het in onze EA Sports FC 24 review!
Het is weer de tijd van het jaar waar de bladeren naar beneden beginnen te vallen en er dus ook een nieuwe voetbalgame uit de stal van EA Sports tevoorschijn komt. Voor het eerst in een eeuwigheid draagt de nieuwe game niet meer de naam van de internationale voetbalbond FIFA, maar moeten we het doen met de naam EA Sports FC 24. Dit lijkt dan ook het perfecte moment voor EA om de hele franchise op de kop te gooien en echt met wat innovatie te komen voor zijn populaire voetbalgame.

Meer van hetzelfde

Niks is minder waar. EA Sports heeft er toch voor gekozen de veilige route te bewandelen en verder te bouwen op wat er de afgelopen jaren al lag. Los van wat toevoegingen op het gebied van gameplay en wat nieuwe elementen in de verschillende modi die de game rijk is, is er eigenlijk niks veranderd aan de game. EA Sports FC 24 voelt daarmee heel vertrouwd aan, want hoewel je door de nieuwe naam echt iets nieuws zou verwachten, blijft het onder de motorkap gewoon FIFA.
Daarmee krijg je dan ook gewoon meer van hetzelfde van wat je de afgelopen jaren voorgeschoteld hebt gekregen. Dat is iets waar je heel blij mee kan zijn als je de voetbalgames van EA ieder jaar een warm hart toedraagt, maar voor veel mensen zal het gebrek aan vernieuwing toch een beetje teleurstellen. Zeker als je bedenkt dat de game last heeft van een rijke collectie aan bugs en glitches die je het leven zuur maken. Op het gebied van kwaliteit lijkt EA Sports FC 24 dus zelfs een beetje in te leveren op zijn voorgangers.

Verfrissende gameplay

Doordat er met EA Sports FC 24 besloten is om voort te bouwen op wat er al lag, voelt de gameplay praktisch hetzelfde als in FIFA 23, maar dan met een paar nieuwe elementen en een gigantische collectie aan nieuwe animaties. Er gebeurt dus net even wat meer op het veld en de game voelt wat frisser aan door de nieuwe elementen. Vooral de nieuwe precisie systemen bij het schieten en passen lijken een extra dimensie toe te voegen om de game ook wat uitdagender te maken.
Ook de nieuwe manier van sprinten valt best goed in de smaak. De nieuwe gecontrolleerde sprint moet ervoor zorgen dat je een versnelling in kan zetten zonder dat je controle over de bal verliest. Spelers als Lionel Messi en Neymar Jr. kunnen door hun dribbelstatistieken optimaal profiteren van deze nieuwe sprint, terwijl spelers als Erling Haaland het zullen moeten blijven doen met de klassieke explosieve sprint zoals we die uit voorgaande jaren kennen.
De grootste veranderingen vind je terug bij de zogeheten speelstijlen. Hoewel het heel erg doet denken aan de onderscheidende kenmerken uit eerdere delen, voegt speelstijlen wel een diepere laag toe aan de gameplay. Sommige spelers lenen zich bijvoorbeeld perfect voor een Tiki Taka speelstijl en als je een dusdanige speelstijl wil spelen, dan zal je merken dat het beter zal gaan als je spelers met de Tiki Taka speelstijl in je team hebt staan. Hierdoor ga je toch wat eerder op zoek naar spelers die bij jouw speelstijl of de speelstijl van je team passen in plaats van spelers die perfect in de meta van de game thuis horen.
ea sports fc 24 haaland schotf1695043276

Geld moet rollen

Zoals je mag verwachten, heeft EA Sports FC 24 natuurlijk ook een Ultimate Team modus. De populaire modus is niet meer weg te denken uit de voetbalgames van EA en lijkt ook dit jaar weer de meeste aandacht voor vernieuwing te krijgen. Zo kan je voor het eerst vrouwen in je Ultimate Team plaatsen en heeft EA Sports een volledig nieuw systeem bedacht om je favoriete spelers met behulp van uitdagingen te evolueren.
Evoluties zijn een geweldige toevoeging aan de modus. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat je favoriete speler wat langer relevant blijft in de meta, maar het werkt ook ontzettend verslavend om je spelers beter te zien worden. Je zal alleen wel keuzes moeten maken in welke spelers je wil evolueren, want er zijn maar beperkte evoluties beschikbaar. De grote olifant in de ruimte is hier dat sommige evoluties gekocht kunnen worden met echt geld.
Ultimate Team kampt al jaren met het probleem van Pay-to-Win en dit jaar is het aanzienlijk erger geworden. Goede pakketten zijn al eerder in de cyclus van Ultimate Team in de winkel verschenen en als je een van de premium edities had gekocht, kon je een week eerder aan de slag met de game, voorheen was dit drie dagen. Geld moet overduidelijk rollen, maar momenteel zuigt het al het plezier weg uit de Ultimate Team modus, wat toch hoort te draaien om grinden voor het best mogelijke team in plaats van een paar honderd euro in de winkel uit te geven en hopen dat je mazzel hebt.
ea sports fc 24 vrouwenf1689756885

Vergeten kindjes

Voor het eerst in een lange tijd hebben de vergeten kindjes ook wat aandacht gekregen van EA Sports. In EA Sports FC 24 zijn er wat nieuwe opties toegevoegd bij de verschillende carrière modi, Pro Clubs en Volta. Onder aan de streep stelt het alleen niet heel veel voor en gaan de verschillende modi, los van Pro Clubs, nog steeds gebukt aan problemen uit het verleden. Vooral spelerscarrière spant dit jaar de kroon als het aankomt op dingen die nergens op slaan.
Als speler heb je tegenwoordig een zaakwaarnemer die deals voor je probeert te sluiten met andere clubs en je advies geeft over je loopbaan. Als jeugdspeler bij een Nederlandse club wil je misschien een transfer maken naar een grote buitenlandse club, maar die club heeft natuurlijk wel eisen voordat ze je een contract aanbieden. In de Eredivisie maakt je vervolgens 60 goals en je geeft ook nog 25 assists, cijfers waar clubs heel enthousiast van worden, maar die droomtransfer komt er toch niet. Je bent namelijk vergeten dat je vijf keer een omhaal moest scoren en je had er maar vier, dus die grote buitenlandse club gaat je geen contract aanbieden.
Ieder element dat is toegevoegd om EA Sports FC 24 realistischer te maken qua ervaring als voetballer is hiermee per direct in de prullenbak gegooid. Als bonusdoelstelling voor een hoger salaris was het nog wel logisch geweest, maar als voorwaarde voor een contract is het gewoon ontzettend dom. Los daarvan zijn er wel goede toevoegingen gedaan zoals prijsuitreikingen op het eind van het seizoen en ook voor managers zijn er meer mogelijkheden om je club succesvol te maken, maar met dit soort situaties in de game is het heel moeilijk om voldoening en plezier te halen uit de carrièremodus.
ea sports fc 24 haalandf1689331167

EA Sports FC 24 Review - Meer evolutie dan revolutie

Of je gaat genieten van EA Sports FC 24 gaat heel erg afhangen van de hoeveelheid plezier die je hebt beleefd aan FIFA 23, want onderaan de streep is er niet veel veranderd. Er zijn wat nieuwe elementen en er is wat meer variatie als het aankomt op manieren om te spelen, maar uiteindelijk speel je dezelfde game met een grote update. Het probleem is ook dat de grote update de game niet eens beter maakt, maar dat het eigenlijk meer problemen tevoorschijn tovert, dan dat het weet weg te vagen.
EA Sports FC 24 is uiteindelijk gewoon een voortzetting van alles wat EA Sports de afgelopen jaren heeft gedaan met FIFA en dat is stiekem toch wel een beetje jammer. Met de naamsverandering had ook nog wel wat meer innovatie en durf gemogen, maar uiteindelijk is er toch gekozen om voor evolutie te gaan in plaats van een revolutie. Dat terwijl de voetbalgames uit de stal van EA eigenlijk heel goed een revolutie kunnen gebruiken, want de huidige formule begint flinke barsten te vertonen.