Dynasty Warriors 8 Empires Review - Een gepensioneerde strijder

woensdag, 25 februari 2015 om 10:42
Hoevaak Koei de Dynasty Warriors-games opnieuw heeft uitgebracht, is haast niet meer op twee handen te tellen. Op de één of andere manier verzint de Japanse studio weer een smoes die een nieuwe versie zogenaamd moet rechtvaardigen. Welke reden is er in hemelsnaam voor Dynasty Warriors 8 Empires bedacht? Lees het in onze Dynasty Warriors 8 Empires review.
Dynasty Warriors vertelt al vijftien jaar zo’n beetje hetzelfde verhaal. De drie rivaliserende koninkrijken Wei, Wu en Shu strijden onderling rond het einde van de Han-dynastie voor totale macht over het Chinese keizerrijk. De lust naar grond is groot.
Veldslagen worden daarom op een zo grootschalig mogelijke manier beslecht. Voor een uitgebreid en gelaagd verhaal hoef je niet bij Dynasty Warriors aan te kloppen, wel voor een potje ongegeneerd hakken op commando van karakteristieke leiders, de één nog moordlustiger dan de ander.

Bruiloften en hoogverraad

In Dynasty Warriors 8 Empires, in deze review omgedoopt tot ‘Empires’, kies je één van de drie verhaallijnen die gekoppeld zijn aan de drie koninkrijken. Daarna selecteer je een krijger, variërend van bescheiden knapen die nog geen zwaard hebben aangeraakt tot veteranen die tig soldaten aan hun speer rijgden. Leuk nieuwigheidje in Empires is om zelf een vechter aan te maken die je naar hartelust kunt aanpassen: van kledij, haardracht tot het type wapen dat hij bij zich draagt.
Wanneer je klaar bent, is het tijd om een plan te trekken. Wie onbekend is met Dynasty Warriors zal voor de leeuwen geworpen worden. Je krijger staat in een kamer en de hoeveelheid opties waaruit je kunt kiezen is nogal overweldigend.
Dynasty Warriors is anno 2015 meer dan hersenloos op knoppen rammen en duizenden vijanden naar de eeuwige jachtvelden sturen. Dynasty Warriors heeft zich in de loop der jaren ontpopt tot een franchise waar ruimte is voor diplomatiek, onderhandelingen, verbonden, bruiloften, verraad en alles wat bij het runnen van een koninkrijk komt kijken.
Gevecht in Dynasty Warriors 8 Empires review

Gigantische slagvelden

Een vluchtige duik in de tutorial geeft al snel meer duidelijkheid over de wirwar aan mogelijkheden die Empires te bieden heeft. De toevoeging van deze strategische en sociale elementen is iets dat voor een frisse wind in Dynasty Warriors zorgt.
Overstappen van koninkrijk naar koninkrijk kan voortaan zonder problemen, al moet je wel rekening houden dat je je voormalige opdrachtgever daarmee in het harnas jaagt. Trouwen met de dochter van de baas om het gat tussen jou en de troon te verkleinen behoort tot de mogelijkheden, maar pas op: voor je het weet zit je vast aan een hoop verplichtingen, ook wel kinderen genoemd.
Hoewel de ware strateeg uren kwijt kan in het strategische gedeelte van Empires, zal het overgrote gedeelte van de tijd op het strijdveld beslecht worden. Alle aandacht in Dynasty Warriors blijft natuurlijk uitgaan naar de gevechten. Opnieuw loop je over gigantische strijdvelden gevuld met duizenden soldaten die jij dient te vermorzelen.
Daarbij moet je af en toe een hoge officier afslachten om naar het volgende scenario te kunnen. Het uiteindelijke doel in iedere scenario is het het verslaan van de vijandelijke leider, om vervolgens het kasteel of basis in te nemen. Doe je dit, dan stijg je in level, ontgrendel je meer aanvallen en mogelijkheden voor je krijger en verzamel je inkomsten waarmee je weer wapens kunt kopen of legers/officiers om kunt kopen.
Diplomatiek in Dynasty Warriors 8 Empires review

Suffe zij-opdrachten

Empires manifesteert zich vooral als een relaxte titel. De game geeft je alle tijd en ruimte om je koninkrijk op eigen tempo uit te breiden. Wil je even niet tussen duizenden krijgers staan? Geen probleem, dan werk je maar aan de relaties met heersers of voltooi je één van de vele side-quests - hoewel die ontzettend suf zijn en daarom totaal niet leuk. Deze missies gaan niet verder dan ‘slacht zoveel wolven af’ tot ‘verdedig deze goederenhandelaren tot de tijd verstreken is’.
De aandacht gaat daarom gauw naar waar het werkelijk om draait in Empires: het uitbreiden van het koninkrijk. Makkelijk wordt het je niet gemaakt: de landkaart waarop de (rivaliserende) koninkrijken te zien zijn is zó onduidelijk weergegeven, dat het lastig om te zien is hoe de vork nu in de steel steekt. Helaas is Dynasty Warriors nooit een serie geweest die het van een moderne en overzichtelijke presentatie moet hebben. Daar verandert dit deel jammer genoeg dus niets aan.
Aanvallende tijgers in Dynasty Warriors 8 Empires review

Vreselijk verouderd

Wat in al die jaren ook intact is gebleven, is het vechtsysteem. Het doodmeppen van honderden soldaten in een paar seconden kost hier wederom weinig tijd en moeite. De vijanden kronkelen meestal rustig om je heen en bieden vrijwel weinig weerstand. Ze zijn het veld in gestuurd om door jou schaamteloos neergesabeld te worden. Alleen de officieren en onderkoningen kunnen weleens verrassend uit de hoek komen, simpelweg doordat ze over dezelfde aanvallen beschikken als jij.
Spannend zal Dynasty Warriors in elk geval nooit worden. Daarvoor lijken de scenario's te veel op elkaar en zijn de open omgevingen eigenlijk net iets te groot. Het duurt vaak wel een paar minuten voordat je met je paard bij het volgende gevecht bent aanbeland.
Voor een game die het aandachtspunt legt op snelle hack ’n slash is dat vrij funest. Daarbij is Empires vreselijk gedateerd en voor Xbox One-maatstaven zelfs enorm onder de maat. Lelijke vergezichten, houterige animaties, karige lichteffecten, maar ook ellenlange laadtijden, soldaten die door de lucht zweven en paarden die onder de grond verdwijnen zijn slechts voorbeelden van diens verouderde techniek.
Sommigen zeggen juist dat het verouderde de charme is van Dynasty Warriors en dat het onlosmakelijk verbonden is met de spellenreeks. Je dient er gewoon overheen te kijken. Vanuit dat oogpunt bekeken blijft er inderdaad wel een leuke game over waar stiekem nog vrij veel content in verstopt zit. Zo heb je de Free Mode, waarmee je alle scenario's met een personage naar keuze kunt doorlopen. Ook is de Ambition Mode weer van de partij, de modus waarin jij een dorp moet uitbouwen door middel van gevechten. Tijdens deze gevechten verzamel je materialen om je dorp te upgraden en vergaar je bondgenoten die jou bijstaan.
Sierlijke vechters in Dynasty Warriors 8 Empires review

Haal met Dynasty Warriors 8: Empires het meest complete deel in huis

Dynasty Warriors 8 Empires is de meest complete en uitgebreide Dynasty Warriors-game ooit gemaakt. Voor het eerst in de geschiedenis van de serie duikt Empires diep in de diplomatieke en economische hoek van oorlogsvoering. Hoe en op wat voor een manier je de strijd aan wil aanbinden, is geheel aan jou.
Daarmee is het positieve rondom deze hack ’n slash-titel wel gezegd. Empires slaat finaal de plank mis als het gaat om de techniek, de variatie in de gevechten en de audiovisuele presentatie. Voor een Xbox One-titel wordt meer verwacht. Wie echter voor een paar tientjes zich heer en meester wil voelen op het slagveld en gewoon op knoppen wil rammen, is bij deze Dynasty Warriors aan het goede adres.