Dragon Quest XI kwam vorig jaar al uit in Japan, maar zal vanaf 4 september ook bij ons in het westen te spelen zijn. In dit elfde deel van de langlopende JRPG-reeks neem je de rol aan van een zestienjarige jongen; een silent protagonist die je zelf een naam mag geven. De jongen groeit op in een rustig dorpje, maar wanneer blijkt dat hij de reïncarnatie van een legendarische held is, begint hij aan epische reis door de wereld van Erdrea. Onderweg leert hij veel nieuwe vrienden kennen en ook minstens zoveel vijanden!

Dragon Quest XI Review

Een beetje generiek, maar wel lekker

Als je al eens eerder een JRPG hebt gespeeld is de kans groot dat het verhaal tot nu toe misschien nog niet echt baanbrekend klinkt. Het overkoepelende verhaal zal dan ook waarschijnlijk geen originaliteitsprijs winnen, maar daar gaat het bij Dragon Quest XI gelukkig ook niet om. Hoewel het overkoepelende verhaal misschien wat cliché is, zijn het namelijk juist de korte verhaallijnen die Dragon Quest XI interessant maken.

Zo is er in elk dorp dat onze held en zijn reisgenoten bezoeken wel iets aan de hand waarbij het reisgezelschap kan helpen. Deze korte verhaallijnen maken het bezoek aan ieder dorp interessant, omdat het altijd weer afwachten is wat de volgende verrassing gaat zijn. Je zult echter wel even geduld moeten hebben om bij deze interessantere delen van de game aan te komen, want Dragon Quest XI komt pas na een goede tien uur ècht op gang. Daarna zullen deze verhaallijnen er echter voor zorgen dat alle personages veel meer uitgediept worden, waardoor je als speler een connectie met hen opbouwt.

Dragon Quest XI review

De stempel van Akira Toriyama

Dragon Quest XI zit bomvol interessante personages die zoals gebruikelijk zijn ontworpen door Akira Toriyama, ook bekend van de Dragon Ball-franchise. Het personage dat verreweg het meest uit het oog springt is de extravagante Sylvando. Sylvando is een carnavalesk geklede Spanjaard die vrijwel al zijn zinnen op het woord darling laat eindigen. Hoewel deze excentrieke figuur slechts een van de vele reisgenoten is, geeft hij het gezelschap veel meer kleur.

Aan kleur ontbreekt het overigens sowieso niet in Dragon Quest XI, want Erdrea is kleurrijker dan iedere andere wereld die we tot nu in de Dragon Quest-reeks hebben gezien! De iconische tekenstijl van Akira Toriyama komt beter tot leven dan ooit tevoren en dit is grotendeels te danken aan Unreal Engine 4. Waar natuurlijk elementen zoals gras, bomen en bergen grotendeels in een semi-realistische stijl zijn gemaakt, behouden de personages, monsters en gebouwen een meer getekende stijl. Hoewel deze mix van stijlen in het begin even wennen is, wilden wij al snel niets anders meer.

Dragon Quest XI review

Hoe zit het met de gameplay?

Allemaal natuurlijk mooi en wel, maar is de gameplay van Dragon Quest XI ook een beetje tof? Op die vraag kunnen wij alleen maar volmondig 'JA' antwoorden. Voorwaarde is echter dat je zeker wel een liefhebber van het JRPG-genre moet zijn, want Dragon Quest XI is een ware old-school JRPG in hart en nieren. Verwacht dus klassieke turn-based combat, lange cutscenes en heel veel grinden.

Net als in eerdere delen zijn vijanden van tevoren zichtbaar, wat betekent dat er geen willekeurige gevechten zijn. Door een vijand in de wereld te slaan kun je al wat schade aanbrengen voordat je naar het gevechtsscherm wordt gebracht. Aangekomen bij dit scherm kan je vervolgens meerdere tactieken aannemen. Zo kun je eventueel alle personages automatisch laten vechten, wat erg handig kan zijn als je snel wilt grinden.

De mate van agressie waarmee je personages aanvallen, is afhankelijk van de tactiek die je zelf kiest. Als je liever het heft zelf in handen hebt, is dit uiteraard ook mogelijk! Vooral tijdens eindbazen is dit aan te raden. Ondanks het goed functioneren van de AI worden er soms toch vreemde keuzes gemaakt, bijvoorbeeld wanneer personages elkaar meerdere beurten achter elkaar blijven genezen.

Dragon Quest XI review

Opgepept!

Ieder personage heeft zo zijn eigen specialiteiten. Zo zijn sommige personages bijzonder behendig met een zwaard, zweep of boemerang, terwijl andere personages zich meer focussen op genezende of juist schadelijke magie. Wat het gevechtssysteem echter onderscheidt zijn de zogeheten Pep Powers. Met deze speciale aanvallen die alleen gebruikt kunnen worden op specifieke momenten bereiken zowel de personages als de gameplay hun volle potentie.

Wanneer personages regelmatig zijn aangevallen, kunnen zij 'pepped up' worden. Dit houdt in dat zij in een gefocuste staat raken, waarin hun verdediging en de kracht van hun aanvallen stijgt. In deze staat kunnen personages ook hun krachten bundelen om speciale aanvallen gebruiken, de zogeheten Pep Powers.

Als meerdere personages pepped up zijn, kan dit zelfs tot nieuwe combinaties leiden. Het is dan ook ontzettend tof om hiermee te experimenteren om te kijken welke combinaties goed zijn voor welke Pep Powers. Er kunnen maximaal drie verschillende pepped up personages ingezet worden per Pep Power. Het resultaat voor iedere combinatie is bovendien uniek, wat het nog leuker maakt om verschillende combinaties uit te proberen.

Dragon Quest XI review

Zoveel te doen, zo weinig tijd

Als je even geen zin meer hebt om tegen schattige slimes of andere iconische monsters te vechten, zijn er nog genoeg andere dingen te beleven in Erdrea. Zo vind je talloze sidequests waarin je meestal voor iemand op zoek gaat naar een specifiek voorwerp. Ook kun je even rustig bijkomen in het casino of wat nieuwe wapens of uitrusting smeden met de zogenaamde Fun Sized Forge.

Dit laatste gebeurt door middel van een mini-game waarbij je verschillende delen equipment gelijkmatig moet slaan met een smeedhamer. Wanneer je dit heel goed hebt gedaan, kun je zelfs versterkte versies van de equipment krijgen. Sommige speciale uitrusting kan ervoor zorgen dat je personages nieuwe kostuums krijgen, wat tot flinke verzamelwoede kan leiden.

Een andere ontzettend toffe functie in Dragon Quest XI zijn de beast mounts. Je kunt namelijk verschillende monsters bestijgen om plekken te komen die anders onbereikbaar zijn. Vooral van de vliegende draken werden wij erg enthousiast!

Met zoveel content is het dan ook makkelijk om af en toe afgeleid te raken van de main quest. Zelf zagen wij de credits na ongeveer 65 uur verschijnen, maar daar houdt de game nog niet op. Dragon Quest XI heeft namelijk nog een flinke dosis aan content nadat de game uitgespeeld is. Het is dan ook aan te raden om deze game niet meteen terug in de kast te zetten!

Dragon Quest XI review

Nasynchronisatie voor het westen

Waar de Japanse versie van Dragon Quest XI geen stemmen bevatte, is dit bij de westerse release wel het geval. Hoewel hier misschien niet om het beste acteerwerk gaat dat we ooit hebben gehoord, draagt de nasynchronisatie wel degelijk bij aan de onderdompeling in de wereld van Erdrea. De persoonlijkheden van de hoofdpersonages hebben een hoop te danken aan de verschillende accenten die te horen zijn.

Ook de soundtrack van Dragon Quest XI draagt zijn steentje bij aan de atmosfeer van Erdrea. Helaas wordt deze soundtrack wel erg snel repetitief. Een ander vreemd gegeven is dat de soundtrack volledig uit midi-tracks bestaat. Hoewel wij misschien de voorkeur hadden gegeven aan een orkestrale soundtrack, is dit echter niet heel erg storend.

Dragon Quest XI review

Dragon Quest XI Review - Must-have JRPG voor het najaar

Dragon Quest XI is geen game zonder gebreken. De game lijdt aan veel kenmerken die gebruikelijk zijn geworden voor het JRPG-genre, zoals een generiek verhaal en een trage start. Als je echter de tijd neemt om hier doorheen te prikken en echt investeert in de game, word je beloond met een waarlijk epische reis door een prachtige, kleurrijke wereld.

De verhalen en personages in Dragon Quest XI zijn zeer intrigerend en zullen ervoor zorgen dat je het einde van dit avontuur met eigen ogen wil aanschouwen. Dragon Quest XI zit bomvol content, zowel voor als na het verschijnen van de credits. Als je nog zoekt naar een uitstekende JRPG voor het najaar, stop dan met zoeken. Dragon Quest XI is een game die je niet snel zult vergeten!