Diablo IV Review - Een hels paradijs

donderdag, 08 juni 2023 om 15:00
diablo 4 headerf1679648917
Het heeft een kleine elf jaar geduurd, maar eindelijk is er een nieuwe Diablo-game op consoles en PC. Met Diablo IV wil Blizzard niks liever dan de gloriedagen van de originale Diablo-titels herleven, maar is dat ook gelukt? Je leest het in onze Diablo IV review!
Elf jaar hebben fans van Diablo moeten wachten op een nieuwe hoofdtitel uit de stal van Blizzard. Zeker na de controverses rondom Diablo Immortal en andere Blizzard-titels zoals Overwatch 2, hielden fans hun hart vast met betrekking tot Diablo IV. Toch kunnen ze gerust ademhalen, want met Diablo IV legt Blizzard een nieuwe maatstaf voor het genre van action RPG's.

Diverse speelstijlen

Wat je als eerste moet doen in Diablo IV, is het maken van een personage waarmee je de wereld van Sanctuary gaat verkennen. In dit deel mag je een keuze maken tussen vijf klassen, namelijk de barbarian, de sorcerer, de druid, de rogue en ten slotte de necromancer. Alle klassen hebben een eigen, unieke speelstijl en geven je veel keuzes in hoe je de game wil benaderen.
Het eindigt namelijk niet bij de verschillende klassen, want zodra je een klasse hebt gekozen, kom je er al gauw achter dat je in veel verschillende richtingen kan bouwen. Er zijn bijna eindeloze combinaties te maken tussen actieve en passieve vaardigheden die je speelstijl drastisch zullen veranderen. Hier kan je op het einde van de game nog verder op door bouwen met unieke loot om een niet te stoppen, demonen-slachtende machine te worden.
Diablo IV nodigt ook heel erg uit om meerdere keren door de game heen te spelen met verschillende klassen, omdat de ervaring volledig anders kan zijn. Nou hoef je met verschillende personages niet iedere keer opnieuw door de campagne heen te spelen, wat een verademing is als je gebruik wilt maken van alle character slots. In totaal kan je namelijk tien personages aanmaken om mee op avontuur te gaan.
charactercreationshowcase options barbarian 02 png jpgcopyf1680676949

Aangrijpend verhaal

Voor fans van Diablo was het laatste deel, of je het nou hebt over Diablo Immortal of Diablo III, op het gebied van het verhaal niet geweldig. Diablo IV brengt de franchise weer een beetje terug op de rit. In de game word je meegenomen op een chaotisch avontuur door de wereld van Sanctuary, een wereld die gemaakt is door de demoon Lilith, en de engel Inarius om te ontsnappen aan een oorlog tussen Hemel en Hel.
Lilith is een tijdje van huis geweest, maar wordt aan het begin teruggebracht naar het rijk der levenden. Een demoon die rondrent in de wereld kan natuurlijk niet getolereerd worden en dus ga jij achter de 'moeder van Sanctuary' aan. Dit hoef je gelukkig niet alleen te doen, er zijn een paar personages die je vergezellen op je avontuur en het verhaal ook gelijk een stuk aangrijpender maken.
De verschillende personages in Diablo IV worden op briljante wijze tot leven gewekt dankzij uitstekend stemmenwerk van de verschillende acteurs die hebben bijgedragen aan de game. Daarnaast heeft Blizzard een waanzinnige soundtrack tevoorschijn weten te toveren om alle belangrijke momenten in het verhaal extra kracht bij te zetten. Alles komt op een dusdanige manier samen dat je een paar onlogische dingen in het verhaal al gauw kan vergeven en met volle teugen geniet van het product dat er ligt.

Wereld zonder einde

Zoals je van een Diablo-titel mag verwachten is er ook na het verhaal nog meer dan genoeg te beleven. Er zijn talloze dungeons, kelders en gebieden om te verkennen na het voltooien van de campagne, maar daar houdt de game nog steeds niet op. Diablo IV vraagt je namelijk toch om regelmatig de wereld een tikje uitdagender te maken zodat deze je nog meer dingen te doen kan geven.
Nieuw voor Diablo is de volledig open wereld die je kan verkennen. De enige keren dat je een laadscherm te zien krijgt is als je een dungeon binnenloopt of snel reist naar een ander gebied. Verder is alles naadloos met elkaar verbonden. Voeg daar nog aan toe dat de wereld er schitterend uitziet en je hebt een game die een absoluut plezier is om uitgebreid te verkennen.
De open wereld biedt vijf verschillende gebieden met allemaal een eigen identiteit. Op ieder gedeelte van de kaart is eigenlijk ook wel iets te vinden wat een verhaal vertelt over wat er in de wereld van Sanctuary aan de hand is. Zo blijf je altijd bezig met het ontdekken van nieuwe dingen en word je regelmatig verrast met spontane en geplande evenementen.
hr1cx02use3316764104942591f1676787849

Meer plezier met vrienden

Als je van plan bent om Diablo IV te spelen, dan is het ook zeker aan te raden om het met een groepje vrienden te doen. Je kan samen met drie vrienden ontzettend veel plezier beleven in de wereld van Sanctuary. Veel van de verschillende klassen zijn dan ook door Blizzard op elkaar afgesteld om goed met elkaar samen te werken, waardoor je grote groepen demonen aan stukken kan scheuren met verwoestende combo's.
Dat je met een groep speelt betekent ook niet gelijk dat de game een stuk makkelijker wordt. Blizzard heeft goed zijn best gedaan om de uitdagingen in de game scherp te houden, ongeacht het aantal spelers waarmee je in de wereld duikt. Zoals in de meeste co-op games tegenwoordig, kan je in Diablo IV ook gewoon crossplay spelen met vrienden op andere platforms.
Als je meer bent van ouderwetse co-op, dus samen met iemand op de bank hangen en de game spelen, dan kan je ook je hart ophalen met Diablo IV. De nieuwe titel van Blizzard geeft je namelijk gewoon de optie om samen door de wereld heen te wandelen op één systeem.
igc inariusintro rs 01 png jpgcopyf1680676666

Grote game met hoge standaard

Dat Blizzard de lat heel erg hoog heeft gelegd in het productieproces van Diablo IV is aan veel dingen te merken. Er is ontzettend veel detail in de wereld geplaatst en de game is indrukwekkend soepel. Alles bij elkaar is de kwaliteit dus uitstekend, maar helaas leidt de hoge lat er ook toe dat er soms wat visuele kwaaltjes zijn zoals haperende animaties. Gelukkig zitten de meeste problemen op de oppervlakte en is de game verder technisch in orde.
Mocht je bang zijn dat je snel door alle content heen gaat, niet getreurd, Diablo IV valt namelijk ook in het rijtje van live-service games wat op de gamingmarkt te vinden is. De game zal dus regelmatig updates krijgen met nieuwe content op seizoensbasis en toffe evenementen om je een tijdje bezig te houden. Iets wat de afgelopen maanden voor veel onrust heeft gezorgd onder Diablo-fans.
Fans van de franchise zijn namelijk bang dat Diablo IV dezelfde richting in gaat slaan als Diablo Immortal, de mobiele game die gebruik maakte van schimmige microtransacties. Om de fans wat geruststelling te geven, Blizzard heeft duidelijk gemaakt dat er alleen betaald kan worden voor cosmetische items en dat er geen gebruik gemaakt zal worden van pay-to-win systemen.

Spanning en chaos

Als je eenmaal door de campagne van Diablo IV heen bent, ga je gauw merken dat de game een stuk moeilijker wordt. Zeker als je de wereld op wat hogere standen zet, kan Diablo IV flink wat uitdaging bieden. Toch loont het wel om dat te doen, want je krijgt niet alleen aanzienlijk betere loot, maar je krijgt ook een stuk meer voldoening na het verslaan van een moeilijke eindbaas van een dungeon.
Er zijn weinig games die het euforische gevoel van het overwinnen van een uitdaging zo goed kunnen vasthouden als Diablo IV. Waarschijnlijk komt het doordat de game niet alleen heel soepel loopt, maar ook omdat de camera wat dichter bij de speler staat dan in oudere Diablo-titels. Het zorgt ervoor dat je net wat meer in de actie zit en meer meekrijgt van al het visuele spektakel wat op je scherm te zien is.
De adrenaline giert op de normale modus dus al vrij gauw door je lijf, maar als je dat nog een drempel hoger wil tillen, dan is daar nog een optie voor. Je kan de game ook gelijk in Hardcore Mode draaien. Hierbij heb je maar één leven om door de volledige game heen te spelen. Als je bij de eerste duizend spelers zit die level 100 halen met hun personage in Hardcore mode, word je zelfs vereeuwigd in de game.

Diablo IV Review - Hel was nog nooit zo verslavend

Blizzard heeft het zowaar voor elkaar gekregen. Bijna alle elementen klikken op de juiste manier in het nieuwste deel van Diablo. Het verhaal, de personages, de dungeons, de eindeloze mogelijkheden met je personage, de open wereld en nog veel meer, het werkt uitzonderlijk goed samen. Dat betekent niet dat de game volledig foutloos is, want Diablo IV leidt onder problemen die games van dit formaat wel vaker hebben.
Hier en daar zal je wat visuele kwalen zien, en heel sporadisch zal je echt een bug of glitch tegenkomen. Daarnaast is het verhaal, ondanks dat het je naar binnen zuigt, niet geheel perfect en zijn er wat onlogische punten. Waarschijnlijk zullen veel van die onlogische punten in toekomstige content beantwoord worden, maar op dit moment hebben spelers daar vrij weinig aan. Gelukkig is er naast het verhaal nog meer dan genoeg avontuur, en loot, te vinden in de wereld van Sanctuary en uiteindelijk zal dat voor fans van de franchise meer dan genoeg zijn.
Cijfer: 9.4