.deTuned Review

door Koen
dinsdag, 03 november 2009 om 16:35
Ben je al uitgekeken op DJ Hero, maar wil je nog steeds de DJ uithangen op de PlayStation 3? Dan kun je eventueel aan de slag met .deTuned, een PlayStation Network game.
Game zonder doel?
Veel games hebben een duidelijk doel, maar wanneer we .deTuned opstarten en met de demo modus kennismaken, is dat ver te zoeken. Het enige wat we zien is een net geklede man in een vreemde sprookjesachtige wereld. Wanneer de muziek verandert, zal ook het hoofd van de man veranderen. De muziek wordt door de speler zelf beïnvloed, en dat is dan ook het doel in de game en meer niet.
Wanneer je de demomodus hebt bekeken, kun je direct zelf aan de slag met de enige optie in de game. Door verschillende toetsencominaties in te drukken, die overigens gewoon allemaal in het menu te bekijken zijn, gebeuren er allerlei vage dingen met je mannetje, alsook met de muziek. Zo kun je zelf een eigen draai aan je liedje geven. Wanneer je bijvoorbeeld zorgt dat je mannetje een olifantenhoofd krijgt, zullen de stemmen in het liedje heel hoog gaan klinken.
.deTuned Screenshot 108837 .deTuned Screenshot 108833 .deTuned Screenshot 108838
Toch één groot pluspunt
Tijdens het spelen kun je vrij weinig anders doen dan de knopjes indrukken om de muziek te beïnvloeden. Wel is het mogelijk de camerastand te bepalen. Dit doe je door van de SIXAXIS mogelijkheid van de PlayStation 3 controller gebruik te maken. Een andere mogelijkheid, wat een groot pluspunt is, is dat je zelf muziek kunt importeren. Gooi je harddisk dus maar lekker vol wanneer je deze game aanschaft.
Mocht je geïnteresseerd zijn in de trophies van de game, dan zul je deze al heel snel halen. Waar veel games trophies gebruiken als aanmoediging om langer te blijven spelen en speciale dingen in de game te doen, is dit totaal niet het geval in .deTuned. Zo krijg je al een trophy wanneer je de demomodus afmaakt, welke slechts drie minuten duurt. Andere trophies haal je ook heel makkelijk door bepaalde knoppencombinaties tijdens het spelen te gebruiken.
Wat .deTuned nog enigszins interessant had kunnen maken, zou de mogelijkheid zijn om je eigen muziekclip op te nemen. Er gebeuren namelijk allemaal vreemde dingen op het scherm als je de muziek beïnvloed, en het was leuk geweest als je dit kon opnemen en delen met je vrienden. Maar helaas is dit niet mogelijk, een gemiste kans dus.
.deTuned Screenshot 108835 .deTuned Screenshot 108839 .deTuned Screenshot 108836
.deTuned wordt gepresenteerd als een muziekgame waarin je je eigen muziek kunt mixen. Het is echter alles behalve een muziek game, je kunt alleen op heel vage wijze je muziek beïnvloeden, waardoor het mannetje op het scherm mee verandert. Dit verveelt echter al heel snel, en is totaal niet de moeite waard.
Cijfer: 3.5