Destiny 2 Shadowkeep Review - Een nieuw hoofdstuk voor Bungie

    Verandering is het sleutelwoord voor Bungie dit jaar. De tweede grote uitbreiding van Destiny 2 zorgt dan ook voor veel aanpassingen. Of die bij ons goed in de smaak vallen kun je lezen in onze Destiny 2 Shadowkeep review.

    Het was nogal een verrassing toen bekend werd gemaakt in januari van dit jaar dat Bungie en Activision niet meer langer zouden samenwerken. De ontwikkelaar en de uitgever leken namelijk de goede weg vooruit te hebben gevonden met Forsaken en de toekomst zag er rooskleurig uit. Toch wilde Bungie volledig te touwtjes in handen hebben van haar geliefde franchise. Met Destiny 2 Shadowkeep heeft de ontwikkelaar haar plannen voor de serie duidelijk gemaakt.

    Vreemde kastelen op de maan

    In Shadowkeep keren spelers terug naar een bekende plek voor veteranen: de maan. In het eerste deel werd daar Crota verslagen, een Hive prins die werd aanbeden als een god. Het kostte de Guardians wel veel manschappen, waaronder het complete Fireteam van Eris Morn. Zij waarschuwt de spelers nu voor een nieuwe dreiging die is ontstaan op de maan, wat reden genoeg is voor de Vanguard om iedereen erop af te sturen.

    Wanneer je aankomt op de maan is het één grote chaos. De manschappen van de Hive komen uit elk hoekje en gaatje gekropen, terwijl soldaten van de Vanguard je ondersteunen in de vuurgevechten. Het meest opvallende zijn daarentegen de rode gebouwen en kastelen die rechtstreeks uit Mordor lijken te komen. Er is iets vreemd gaande op het hemellichaam.

    Verhaallijn over een langere periode

    De campagne van Shadowkeep bestaat voornamelijk uit het onderzoeken van het nieuwe fenomeen: een gigantische, ondergrondse pyramide die geen Light toestaat. De missies die je uitvoert voor Eris Mons zijn bovendien behoorlijk duister en confronteren de spelers met voorgaande villains en tragedies. Denk daarbij aan Crota en de dood van Cayde-6.

    Op de maan kom je dan ook nachtmerries tegen. Entiteiten die zijn voortgebracht door de pyramide en die overleden vrienden of tegenstanders belichamen. Kijk dus zeker niet vreemd op wanneer je vijanden op je pad treft die je al eerder hebt verslagen in Destiny.

    De verhaallijn van Destiny 2 Shadowkeep is wel korter dan die van Forsaken en kent allesbehalve een duidelijk einde. Want waar de campagne van de eerste uitbreiding een wraakmissie was voor Cayde-6, daar zal de verhaallijn van Shadowkeep het hele seizoen overbruggen. Na de campagne te hebben voltooid ben je dus zeker niet klaar met de mysteries op de maan. Sterker nog, je zal nog meer vragen hebben dan aan het begin.

    Het neusje van de zalm

    De campagne refereert naast de Hive ook duidelijk naar de Vex. De reden daarvoor wordt duidelijk aan het einde en speelt in op de activiteiten die je na de verhaallijn kan gaan spelen. Het mechanische ras bereidt zich namelijk voor op een invasie en het is aan de Guardians om ook die dreiging een halt toe te roepen.

    Dat zul je eerst moeten doen in de Vex Invasion, waarbij je met een team van zes spelers een soort mini-raid moet voltooien. Wanneer je eenmaal sterk genoeg bent kun je aan de slag met de echte endgame content van Shadowkeep: de Garden of Salvation.

    Zoals we gewend zijn van Destiny zijn de raids het neusje van de zalm en dat is hierbij ook het geval. Het evenement in de Black Garden is niet zo lang als Forsaken’s Last Wish met vier bazen, maar zit vol met indrukwekkende momenten. De gameplay is bovendien enorm afwisselend met uitdagende opdrachten en set pieces. Bungie weet zeker weer te imponeren met de raid.

    Armor 2.0

    De Garden of Salvation en Vex Invasion introduceren daarnaast ook elementen die perfect zijn om het nieuwe armor-systeem van Destiny 2 uit te testen. De statistieken op de stukken bepantsering uit de eerste Destiny keren terug, waardoor het voor spelers mogelijk is om echte builds te maken die aansluiten bij hun speelstijl. Wil je bijvoorbeeld optimaal gebruikmaken van de Handheld Supernova van de Void Warlock, dan kun je investeren in Discipline om de cooldown van je granaat te verlagen.

    Het Armor 2.0 systeem gooit daarnaast ook mods op de schop. Voorheen moest je goed nadenken voordat je een modificatie uitvoerde op een stuk pantser, want ze waren gelimiteerd en eenmaal geplaatst kon je ze niet meer terugkrijgen. Dat is niet meer het geval in Shadowkeep. Alles heeft nu energy en een bepaalde hoeveelheid slots die bepalen hoeveel en wat voor mods je kan plaatsen. Je moet speciale modificaties wel eerst vrijspelen door middel van het vergaren van ervaringspunten voor een artifact.

    De modificaties zijn bovendien nodig om door de moeilijke content heen te komen. Zo kan je sneller herladen of mikken met wapens, maar in de raid en Vex Invasion kom je ook speciale soorten vijanden tegen. Deze kun je alleen verslaan mits je de corresponderende mod hebt geplaatst op je wapen.

    Weinig nieuwe loot te vinden

    Het nieuwe systeem maakt oude armor sets weer interessant door de nieuwe mogelijkheden, maar qua nieuwe Exotics valt het wel een beetje tegen in Destiny 2 Shadowkeep. De concepten zijn zoals gewoonlijk weer heel interessant, de hoeveelheid nieuwe wapens en bepantsering die er te vinden zijn op de maan valt echter nogal tegen.

    Zo is er voor elke klasse maar één Exotic armor piece te vinden, die je ook nog eens vrij gemakkelijk kan krijgen. Voor onze Hunter kregen we daarvoor een helm waardoor we onzichtbaar worden na een finisher - een nieuw element in Shadowkeep, die je kan uitvoeren op een vijand die bijna dood is. Ook de speciale wapens die we tegen zijn gekomen in onze tijd in de uitbreiding zijn een plezier om te gebruiken, maar de lage hoeveelheid nodigt niet bepaald om uit veel tijd te steken in de endgame content.

    We hopen dan ook dat naarmate de Season of the Undying vordert, Bungie nieuwe loot introduceert voor spelers om naar uit te kijken. De content die Shadowkeep toevoegt is heel leuk om te spelen, maar als de ontwikkelaar spelers geboeid wil houden dan zullen er meer wortels voor de neus gehouden moeten worden. De aankomende dungeon is bijvoorbeeld de perfecte plek om nieuwe speeltjes in te plaatsen.

    Destiny 2 Shadowkeep maakt een statement voor de toekomst

    De tweede grote uitbreiding voor Destiny 2 is niet zo groot als Forsaken, maar dat is goed te begrijpen. Bungie is gaan staan op eigen voeten en combineert dat met de overstap naar Steam, de introductie van crossplay en het gratis te spelen New Light.

    De verhaallijn is dan ook niet zo uitgebreid, maar zal naarmate het seizoen vordert groter gaan worden. De content die er is, is bovendien zeer sterk. Het verhaal is grimmig en duister, de raid en andere endgame activiteiten zijn leuk om te spelen en het Armor 2.0-systeem is een briljante zet geweest. De aankomende toevoegingen in de Season of the Undying beloven bovendien veel goeds. Toch hopen we dat Bungie wel wat gaat doen aan de wat karige hoeveelheid nieuwe wapens en bepantsering, zodat spelers het hele jaar lang geboeid zullen blijven.

    8.5

    De plus- en minpunten

    • Duister verhaal met terugkerende villains
    • Armor 2.0 biedt veel diepgang
    • Sterke endgame content
    • Veel nieuwe toevoegingen, zoals finishers
    • Campagne is korter dan Forsaken
    • Lage hoeveelheid nieuwe Exotics

    Destiny 2

    Verkijgbaar vanaf 6 september 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.