Destiny 2 Forsaken Review - Licht na de duisternis

dinsdag, 18 september 2018 om 9:33
Destiny 2 terug met een forse uitbreiding. Met een gloednieuw verhaal, nieuwe locaties, modi en wapens moeten nieuwe spelers en veteranen het plezier weer terugvinden. De Destiny 2 Forsaken review vertelt je of die content de interesse in de game weer op laat bloeien.
Het is ontwikkelaar Bungie en haar nieuwste game Destiny 2 niet altijd voor de wind gegaan. De release van de game vorig jaar september viel voor veel fans wat tegen, kijkend naar de content die de game de diehard spelers bood. Ook tegenvallende downloadbare content wist de game niet de voldoening te geven die veel gamers zochten.
Nu, een jaar later, is het tijd voor een frisse start. Zoals de eerste Destiny een tweede leven kreeg dankzij de Taken King-uitbreiding, wil Bungie met de Forsaken-DLC oude spelers opnieuw naar zich toe trekken en nieuwe spelers laten zien wat voor een game Destiny 2 echt kan zijn. Met flink wat aanpassingen en een gigantische lading nieuwe content, is dit het moment van de waarheid. En gelukkig weet de uitbreiding in grote lijnen het plezier in gamen weer terug te brengen naar Destiny 2.
Maar hoe groot Forsaken ook is, elke speler begint op precies dezelfde plek. Centraal in de uitbreiding staat publieksfavoriet Cayde-6 en zijn tragische dood in de eerste momenten van de nieuwe verhaallijn. De toon wordt meteen gezet en het plot is een stuk duisterder dan je gewend bent van Destiny. Geschokt door de moord ga jij als Guardian achter de dader aan, een bekende voor fans van de gamereeks.
destiny 2 forsaken review

Een duisterder en interessanter verhaal

Prince Uldren, een bondgenoot uit het origineel, heeft namelijk bloed aan zijn handen kleven en het is de hoogste tijd dat hij boet voor zijn acties. De campagne van Forsaken stuurt je op een klopjacht om Uldren en zijn zes baronnen op te sporen en uit te schakelen. Dit spektakel speelt zich af in de Tangled Shore, een gloednieuw gebied dat de uitbreiding aan de game toevoegt.
Deze wasteland van asteroïden is vrij te verkennen en oogt prima, al is het zeker niet de mooiste locatie die je in Destiny 2 kunt bezoeken. De nieuwe spelwereld fungeert voornamelijk als decorstuk voor de actievolle missies die volgen. Enkele traditionele missies uitgezonderd is de opmaak van de campagne bovendien vrij te kiezen, gezien je de volgorde waarin je elke baron wilt uitschakelen zelf te bepalen is.
Elke missie heeft een bepaalde powerlevel aan zich gekoppeld, maar op papier kun je de voortgang van de Forsaken DLC helemaal zelf kiezen. Elke baron brengt bovendien een unieke twist met zich mee, van het rondscheuren met jetbikes in de strijd tegen de Rider, tot het verslaan van klonen in een andere missie. De campagne is bovendien zonder problemen herspeelbaar, waardoor je ook na het voltooien van het verhaal kunt nagenieten van bepaalde momenten.
destiny 2 forsaken review

Nu begint de het avontuur pas echt

Toch begint het avontuur in de Forsaken uitbreiding pas echt als je het bovengenoemde verhaal hebt uitgespeeld. Spelenderwijs bereik je al snel de softcap van level 50 en powerlevel 500, waarna je terecht komt in de Dreaming City. Deze endgame-locatie is waar het Destiny 2 avontuur echt weer op gang komt.
In deze prachtig ogende stad kun je deelnemen aan bijvoorbeeld de gloednieuwe Last Wish raid, de Blind Well horde modus en nieuwe strikes. Het is op dit punt dat je als speler echt kunt beginnen aan het binnenhengelen van krachtige bepantsering en betere wapens. Hoewel het grinden voor nieuwe gear niet nieuw is voor Destiny-begrippen, is diezelfde grind ditmaal wel makkelijker en vermakelijker gemaakt.
Dit komt grotendeels door de manier waarop je beloningen ontvangt en via welke wegen. Er zijn namelijk tal van challenges te voltooien, zowel dagelijkse als wekelijkse, die weer gekoppeld zijn aan allerlei content binnen de game. Moet je de ene keer een bepaalde strike spelen, een volgende uitdaging stuurt je weer de Crucible in voor wat online-actie. Die variatie is iets wat voor veel spelers als een verademing aanvoelt.
destiny 2 forsaken review

Grinden nog steeds nodig, maar nu wel met plezier

Hoewel het dus nog steeds tijd en moeite kost om je powerlevel omhoog te krijgen, is het ditmaal wel een stuk leuker om dit te volbrengen. Het nieuwe weaponslot-syteem dat wapens onderverdeelt in elementen en de komst van gloednieuwe wapens als de boog, doet Destiny 2 goed. Er is weer een reden om terug te keren naar de MMO-achtige shooter.
En dan is de gloednieuwe Gambit modus nog niet eens ter sprake gekomen, wellicht de tofste toevoeging die Bungie in tijden gecreëerd heeft. In deze modus, die door de ontwikkelaar als PvPvE wordt beschreven, strijden twee teams indirect tegen elkaar om als eerste 75 motes te verzamelen door vijanden te verslaan. Wie dit aantal bereikt, krijgt een eindbaas voorgeschoteld die verslagen moet worden. Lukt jouw team dat als eerst, dan ga je als winnaar naar huis.
De twist zit hem erin dat je als team iemand naar de tegenstander kan sturen via portalen om daar voor opschudding te zorgen en de ander tegen te zitten. Het is een unieke modus die bovendien enorm tof is om te spelen. Eenieder die de Forsaken uitbreiding in huis haalt, moet deze modus dan ook zeker een kans geven.
destiny 2 forsaken review

Destiny 2 Forsaken Review - Een solide nieuwe fundering

Bungie is er met Forsaken dan ook in zijn geslaagd om Destiny 2 weer aan te laten voelen als een game die leuk is en de moeite waard om naar terug te keren. De bult nieuwe content is een verademing, met een duisterder en interessanter verhaal dan het origineel en meer diversiteit, waarbij er voor ieder wat wils is.
De enige vraag die nu overblijft, is hoe Bungie de game in de toekomst blijft ondersteunen. De nieuwe Dreaming City moet de nieuwe hub voor endgame-content worden en het blijft spannend hoe dat zich zal gaan ontwikkelen. Destiny 2 heeft een heleboel ups en downs gekend, maar gelukkig weet de game met de Forsaken uitbreiding weer hogerop te komen. Mocht je overwegen om Destiny 2 (weer) een kans te geven, dan is dit het uitgelezen moment.