Destiny 2 Beyond Light Review – Omarm de duisternis

maandag, 07 december 2020 om 16:15
destiny 2 beyond lightf1607350534
Het is weer tijd voor een nieuwe uitbreiding van Destiny 2. Dit keer kiest Bungie ervoor om naar de duisternis te gaan in plaats van naar het licht, vandaar ook de naam Beyond Light. Toch pakt het niet altijd even goed uit, zoals je in onze Destiny 2 Beyond Light review leest!
Zodra je Destiny 2: Beyond Light opstart word je eigenlijk gelijk in een missie gegooid op Europa - de maan van Jupiter, niet het continent. Dit is ook gelijk één van de nieuwe locaties van Destiny 2: Beyond Light. De ijzige maan van Jupiter biedt niet alleen een visueel oogstrelende plek, het is ook een flinke voorbode van wat je te wachten staat.
Waar we eerder in Destiny eigenlijk alleen kracht hebben geput uit Light, gaan we in Beyond Light aan de slag met de eerste Darkness kracht genaamd Stasis. Deze kracht uit zich in ijs en is daarom ook perfect voor de nieuwe locatie. Het ontwikkelen van je krachten gaat deze keer ook heel anders. Zo krijg je meer vrijheid en kan je het meer aanpassen aan je persoonlijke smaak.

Wederom op de grind

In Destiny 2: Beyond Light begin je natuurlijk met het afronden van het verhaal zodat je volledige toegang krijgt tot Stasis en alle andere endgame content. Het verhaal is interessant voor de liefhebber. Zo kom je weer wat meer te weten over de Darkness en zie je oude bekenden terug in de vorm van The Exo Stranger en Eris Morn.
Met een beetje doorspelen ben je wel in drie tot vijf uurtjes klaar met het verhaal en kan je vol beginnen met de grind en dat is nodig als je alles wil spelen. De soft power cap ligt namelijk bij 1200, maar voor de nieuwe raid heb je al een level van 1220 nodig om te starten en 1230 om het af te ronden. Progressie in deze levels in ongelooflijk traag.
Het effect is dan ook dat je meer aan het grinden bent dan de gemiddelde paaldanseres in Lloret de Mar. Dit is echt iets waar je van moet houden. Als je iedere dag alle bounties oppakt en iedere week de Nightfall doet op verschillende moeilijkheidsgraden zit je al gauw op een goed level. Ook het ontwikkelen van je Stasis-krachten zal veel tijd kosten. Dat zijn namelijk allemaal aparte quest lines.
destiny 2 beyond light 1f1607351185

Het belang van irrelevante DLC

In ieder geval kan je niet zeggen dat Destiny 2: Beyond Light content tekort komt, zelfs al is de meerderheid verdwenen naar de Destiny Content Vault. De game biedt meer dan genoeg uren aan vermaak. Tenminste, als je alle voorgaande DLC’s ook bezit. Als jij Forsaken of Shadowkeep niet bezit, heb je geen toegang tot sommige Strikes en Exotics. Dat houdt in dat je sommige weken de Nightfall niet kan spelen en een wapen als The Last Word niet kan behalen.
Daarbij is het grootste gedeelte van de content uit eerdere DLC’s volledig irrelevant met de komst van Beyond Light en de nieuwe power cap. Het geeft een bittere nasmaak aan veel oude fans die nu weer opnieuw in de game stappen en voor de volledige content dus ook de oude, inmiddels irrelevante, DLC’s moet aanschaffen voor de volprijs.
Als je de DLC’s al hebt, is er natuurlijk niks aan de hand en kan je gewoon vrolijk aan de slag met Beyond Light. De hardcore fanbase zal dan ook geen problemen ondervinden. Toch maakt het de stap voor oudere fans wel wat groter om terug te keren naar Destiny 2.
destiny 2 beyond light 2f1607351204

Balans is volledig zoek

Daar komt bij dat de PvP er in Beyond Light flink op achteruit gegaan is. Stasis is een ontzettend toffe kracht en biedt veel nieuwe, gave mogelijkheden, maar in Crucible is de balans volledig weg. Stasis bevriest je namelijk, wat je tegenstander, of jou als je de tegenstander bevroren hebt, de kans geeft op een gemakkelijke kill. Voor goede spelers is het niet eens een kans maar een garantie, omdat het vrieseffect te lang duurt.
Dit is al ontzettend frustrerend in rustige potjes in de Crucible, maar wordt nog veel frustrerender zodra je echt competitieve modi gaat spelen. Iron Banner en Trials of Osiris zijn een werkelijke hel om te spelen zolang het gebrek aan balans bestaat. Alleen ergernis en frustratie wordt opgewekt in plaats van het plezier dat de nieuwe kracht moet brengen.

Destiny 2 Beyond Light Review – De duisternis is leuk, maar verre van perfect

Beyond Light had een ware revolutie kunnen zijn voor Destiny 2. Sinds Bungie de rechten heeft teruggekocht van Activision was er heel veel potentie om Destiny 2 het meesterwerk te maken wat het altijd al heeft moeten zijn. Het is dan ook teleurstellend om te zien dat die potentie er nog steeds is, maar er niet veel van waargemaakt wordt.
Je hebt nog steeds meer dan genoeg te doen in de wereld en als je van de grind houdt, dan is dit absoluut een game voor jou. Als dat je niet heel erg aanspreekt, dan kan je deze met een gerust hart laten liggen. Al is het maar om geld te besparen voor alle topgames die momenteel uitkomen.