Defense Technica Review

vrijdag, 08 november 2013 om 14:00
Het is 3012. De laatste overlevenden van de mensheid zijn op vlucht voor een stel aliens die erop uit zijn om de mens weg te vagen. Als laatste hopeloze optie vluchten ze naar hun enige bondgenoten in het universum, de Cluff. Meer van het verhaal hoef je niet te weten, want bij Defense Technica is dat is er eigenlijk niet.
Tower defense games staan nou niet bepaald bekend om hun diepgaande verhaallijnen, maar er zit af en toe wel een leuke tussen, zoals bij Kingdom Rush. Bij Kingdom Rush doorloop je een simpel maar vermakelijk verhaal, met hier en daar easter eggs, leuke eindbazen en soms een cutscène. Bij Defense Technica is dit een stuk minder. Zo wordt elke keer als je de game opstart in drie stukjes tekst het verhaal uitgelegd. De levels worden totaal niet ingeleid en voelen heel leeg en los van elkaar. Je moet gewoon torens maken en je core verdedigen, waarna je snel naar het volgende level gaat. Een tower defense game speel je toch niet voor het verhaal, maar juist voor de uitdaging.

Twee niveaus

Defense Technica kan af en toe behoorlijk uitdagend zijn. Er zijn namelijk maar twee niveaus waarop je een level kan spelen: normal en hardcore. Zelfs op de normale moeilijkheidsgraad is het af en toe best pittig om een level uit te spelen. Vooral in het begin word je redelijk overdonderd door de hoeveelheid vijanden die op je afkomen. Na vier of vijf levels komen de vijanden zelfs van meerdere kanten en soms zelfs via de lucht. Dit voegt een extra dimensie aan de game toe, want je moet er dan ook rekening mee houden dat je torens moet hebben die in de lucht kunnen schieten. Deze torens zijn vaak ook wat zwakker tegen grondvijanden. Hier komt dan ook goed strategisch inzicht, en vooral vooruit plannen, bij kijken.
De mappen hebben dikwijls meerdere paden die de vijand kan nemen. Vaak zie je vanaf het begin al welk pad de aliens nemen, waardoor je de paden kunt blokkeren met muren of torens waardoor hun route veranderd. Hierdoor kun je zelf de route van je vijand bepalen. Als je alle wegen blokkeert, nemen je vijanden de kortste weg en vernietigen alles dat op hun pad komt. Het is dus belangrijk om altijd een route voor je vijand open te houden.

Bouwplekken

Door de verschillende mappen verspreid vind je kleine vierkante bouwplekken. Op één bouwplek kun je één toren maken en er zijn een aantal verschillende soorten torens. Je hebt ze al redelijk snel allemaal tot je beschikking. Je hebt melee, anti-lucht en ranged-grond/lucht torens. Alle torens werken totaal anders van elkaar en ze zijn allemaal weer goed tegen een bepaald soort vijand. Het is dan ook niet slim om maar één of twee soorten torens te maken, want dan verlies je sowieso. De bouwplekken zijn soms erg nutteloos; af en toe zit er eentje ergens op een plek waar je bijna niks aan hebt. Dan zit er één op een hoger plateau waardoor je vijanden soms niet kan raken. Ook hebben bepaalde levels er bar weinig. Dit is natuurlijk een beetje de uitdaging, maar het kan af en toe echt bijzonder frustrerend zijn. Hierdoor verlies je snel een potje en als je één keer niet goed oplet of de juiste torens hebt, is het einde oefening.

Een echte tower defense game

Voor de rest is Defense Technica als elke andere tower defense game: voor elke vijand die je verslaat, krijg je punten en deze punten kun je uitgeven aan het bouwen van torens en het upgraden ervan. Deze upgrades moet je zelf na elk level kopen met munten- die je verdient na elk level. De hoeveelheid verdiende munten is gebaseerd op hoe je hebt gepresteerd in het level. Verwacht geen scala aan munten, je krijgt er namelijk bijzonder weinig. Als je een aantal fouten maakt nog minder, waardoor je maar weinig upgrades kan kopen - meestal maar één per level. De upgrades zijn ook niet heel speciaal, want het enige dat het doet, is je toren ietsje sterker maken. Toch is het wel nodig, aangezien je vijanden geleidelijkaan sterker worden en je met je oude torens niet ver komt.

Niets nieuws

De omgevingen, units en animaties zien er verder goed uit en de besturing heb je makkelijk onder de knie. Toch laat de game nog wel wat te wensen over. De torens hadden gevarieerder kunnen zijn en er hadden een hoop meer plekken in gemogen waar je kan bouwen. Voor de rest doet Defense Technica niets nieuws. Het is een gewone, maar wel vermakelijke tower defense game.