Dead Rising 4 PS4 Review - Frank's Big Package

donderdag, 14 december 2017 om 15:53
Bloedspetters vliegen in het rond en angstaanjagend gegrom klinkt in je nek. Je weet niet waar je het zoeken moet, want ze zitten overal! In deze Dead Rising 4 PS4 review lees je hoe Frank West moet ontkomen aan hordes aan zombies. Met gevaar voor eigen leven. Het beklemmende gevoel van The Walking Dead is terug, alleen kijk jij niet passief toe, maar moet jij zelf overleven!
Het slagveld van de ondoden bestaat alweer meer dan tien jaar. In 2006 verscheen de eerste Dead Rising game. En sindsdien zijn er al meerdere delen verschenen. Het verslavende gameplayelement zit vooral in het plezier van alle voorwerpen gebruiken om zombies nog doder te maken dan ze al zijn. Boormachines, een stuk vlees, een heggenschaar. Niets is te gek. De vorige Dead Rising game, deeltje 3, is iets minder ontvangen. Spelers traden in de huid van een heel ander personage, terwijl de serie geliefd werd met de fotograaf Frank West in de hoofdrol. In deel 4 is deze man van inmiddels middelbare leeftijd trots teruggekeerd.

De gekte van Black Friday

Dead Rising 4 begint met Black Friday. De hype uit Amerika zorgde eind vorige maand nog in ons kikkerlandje voor een kleine hysterie. Nooit eerder was de omzet zo groot. Mensen gingen massaal online surfen en bij winkels langs om de inhoud van de portemonnee in te ruilen voor toffe games, films, gadgets en wat al niet meer. In Amerika gaan mensen massaal de straat op en in Dead Rising 4 openen we met deze gekte. Wel een gekte met een zombie-uitbraak uiteraard.
Dead Rising 4 PS4 review

Dead Rising 4 is toch al eerder uitgekomen?

We horen je nu bijna denken “Was Dead Rising 4 niet eerder al uitgekomen?” Ja, dat klopt. Voor de Xbox One recenseerden we de game al een jaar terug. Het kreeg toen een dikverdiende 8. Nu een dik jaar later is de game uitgebracht voor de PlayStation 4 mét alle add-ons: Frank Rising, Super Ultra Dead Rising 4 Mini Golf en Capcom Heroes. Niet echt per se de moeite waard die extra’s, maar als je beide consoles hebt en de game nog niet gespeeld hebt, dan kun je net zo goed voor het totaalpakket gaan.
Het draait uiteraard gewoon om de hoofdgame, het verhaal. Dat je deze keer alleen doorloopt, terwijl je in voorgaande Dead Rising games nog kon samen spelen. Het hoofdverhaal is een singleplayer only avontuur. En daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog: dat is genieten. Het werkt verslavend om op zoek te gaan naar blue prints zodat je knotsgekke wapendelen kunt combineren en wapens kunt maken. Dead Rising is totaal geen serie die zichzelf serieus neemt en dus moet jij vooral genieten van alle gekkigheid die op je pad komt.
Dead Rising 4 PS4 review

Een knotsgekke wereld

Want je zult een hoop bizarre situaties meemaken. Niet alleen moet je het opnemen tegen zombies, de hele wereld is een complete puinhoop en daardoor zal jij ook moeten vechten tegen mensen en complete idioten. Een tikkeltje van The Purge films dus waarbij complete anarchie heerst en het een kwestie van leven of dood is. Waarin jij alles om je heen zoekt om te overleven. Al is dat niet al te moeilijk, want door het achterwege laten van een gevecht tegen de tijd, wat zo iconisch was voor de serie, kun jij ales op je ‘dode’ gemakje doen. Bovendien verdien je XP en behaal je dus skillpoints waaronder bijvoorbeeld meer leven. Dus echt uitdagend wordt de game niet.
Maar vermakelijk is die dus wel. Het plezier zit hem in de grapjes die Frank maakt, de knotsgekke wapens die je gebruikt (een trophy halen omdat je een zombie kapot slaat met een stuk vlees bijvoorbeeld!) en het vrij exploreren. De missies die je doorloopt zitten vol met events waarin je een burger in nood bijvoorbeeld kunt helpen van grommende zombies. En ondertussen verveelt het niet om eens de fotograaf in je los te laten en vieze plaatjes te schieten. Hoe meer bloed, hoe beter! En zoals Jelle al aangaf in zijn Xbox One review is er de nieuwe feature van het Exosuit. Door dit alles verveelt Dead Rising 4 geen moment…..toch?
Dead Rising 4 PS4 review

Wat meer?

Ja en nee. Door de over de top actie en de hordes aan zombies moet je soms even op adem komen. Dead Rising 4 is niet een game die je uren achter elkaar wilt spelen. Hoewel de game echt niet saai is, zijn de events soms wel wat herhalend en heb je niet altijd zin om tegen gekke mensen te vechten. Wat vervolgens wel moet om progressie te boeken in het verhaal. Voor afwisseling kun je de add-ons spelen zoals het golfen. Maar de vraag is wie daar op zit te wachten. Dan kun je beter een andere game uit je collectie opstarten.
De big package doet iets meer vermoeden dan het in huis heeft, zoals veel extra verhalende missies bijvoorbeeld. En daarmee stelt de game wat teleur. Dat neemt niet weg dat de hoofdgame zelf zeer vermakelijk is en wel de moeite waard is. Zeker het gegeven dat je niet langer hoeft te vechten tegen de tijd is zeer prettig.

Dead Rising 4 PS4 review – Frank’s Big Package

We omarmen Frank West dan ook met open armen. Niets mis met een man van middelbare leeftijd die nog steeds flink kont kan schoppen! Zoek je een toffe zombiegame op je PlayStation 4, dan is Dead Rising 4 zeker de moeite waard. Beschouw het alleen wel als een avontuurtje en niet als hét spel dat je de komende weken uren in je console wilt hebben. De game biedt genoeg vernieuwing, maar is nou ook weer niet zo baanbrekend anders dan de vorige delen dat je dit per se gespeeld moet hebben.